Arhiva de cronici

 Arhivă de afişe

Galerie foto

Galerie video

ULTIMA IUBIRE A LUI CEZAR
de Horia Gârbea
regia: Tudor Antofie
Data premierei: sâmbătă, 28 octombrie 2023

O abordare amuzantă a textului-colaj propune Tudor Antofie, proaspăt absolvent al Facultății de Teatru și Film din Cluj-Napoca. Decupajele din textele clasice sunt aranjate în așa fel încât să sporească ilaritatea de fond a ansamblului, a intrigilor transparente, scoase la lumină. Un slalom parodic se înfiripează subtil printre personaje celebre cu intrări și ieșiri repetate din rol, aiuritoare, cu replici îngânate retoric, emfatic și flegmatic din Shakespeare, Delavrancea și chiar din Eugène Ionesco. Demontarea replicii aluzive ionesciene "Ce ciudat, ce bizar, ce coincidență!" e argumentată de firescul intersectărilor celor patru actori cu rolurile lor, într-un iureș al intereselor și sentimentelor camuflate.

Adrian Țion, Teatrul colaj ca amuzament general - Ultima iubire a lui Cezar,
LiterNet.ro și Făclia, noiembrie 2023


Să privim spectacolul cu iubirile lui Cezar... Scenografia Adrianei Grand ne propune un teatru în teatru, mai precis culisele colorate, mustind de ambiții, invidii, gelozii și trădări. Costume, cabine, recuzită și repaosul efervescent, deși „totul e o piesă și invers", unde „aroma eșecului" are nuanțe nebănuite. [...] Se râde mult la spectacol, chiar dacă puseurile conotative amare sunt vizibile. Dacă autorul și-a propus o detabuizare, regizorul a reușit o desfoliere a culiselor cu imagini mundane și fluiditate artistică.

Alexandru Jurcan, Mirosul subtil al teatrului,
Tribuna, 16-30 noiembrie 2023

 


Astfel, în studioul Euphorion al Teatrului Național din Cluj-Napoca se țese o nouă lume, o lume pe care noi, spectatorii îndrăgostiți de teatru, putem doar să ne-o imaginăm: cea a culiselor. Acolo, actorii, indiferent de vârstă, fiecare având propriile sale temeri, frustrări, așteptări, ambiții, își trăiesc viața. Rolurile și trăirile de pe scenă de multe ori se întrepătrund cu întâmplările din viața de zi cu zi, existând momente în care personajele nu știu sau, poate nici nu le interesează, ce e aievea și ce nu.

Bianca Tămaș, Cât mai poți iubi, Cezare?,
Clujul Cultural, 17 noiembrie 2023

 


Ultima iubire a lui Cezar reprezintă, din punctul meu de vedere, o primă iubire pentru ceea ce suntem noi ca indivizi. Mi s-a demonstrat încă o dată că un spectacol bun te motivează să simți până la lacrimi și îți oferă o formă de iubire. Aici, e acel tip de amor, cu tente didactice, care te face să conștientizezi drama pierderii propriei identități. Orice am face, toate drumurile duc la Roma, iar Cezar este doar dovada că dăruirea costă și că orice trebuie făcut cu măsură. În plus, ne motivează să fim atenți și la prețul a ceea ce face ca să nu dăm regatul pe un cal ca Richard al III-lea.

Anca Șugar, Un dans al identității pe muzica incertitudinii

Tribuna, nr. 511, 16-31 decembrie 2023


CAPUL DE RĂȚOI
de George Ciprian
regia: Alexandru Dabija
Data premierei: sâmbătă, 15 iulie 2023

Alexandru Dabija proiectează farsele "rățoilor" din târgușorul de provincie într-un spațiu mai degrabă oniric, țintind spre reprezentări suprarealiste. Ciocnirile dintre personaje, altercațiile și hârjonelile primesc luciul unor confruntări de idei pe tema comportamentului social. De odinioară și de acum. Dintotdeauna.

Înregimentarea în rigida convenție socială este sancționată de cei patru „cavaleri ai libertății" care și-au luat rolurile de farsori faimoși în serios: Ciriviș, model real Dem. Demetrescu-Buzău (Urmuz), interpret Ionuț Caras; Macferlan, identificat în persoana autorului, schițat de Matei Rotaru; Bălălău, jucat în registru accentuat comic de Radu Lărgeanu și Pentagon, devenită în spectacol Pentagoana, în interpretarea Ramonei Dumitrean. Copilărirea adolescenților tomnatici trezește antipatia locuitorilor pașnici, lovește dur în conformismul și în conservatorismul lor.

            Adrian Țion, Sfârșit de stagiune la Teatrul Național: Capul de rățoi,
în ziarul Făclia, 19 iulie 2023, p. 6


E un spectacol riguros, provocator, fără timp de respiro, cu o alertețe ambiguă, dar limpiditatea ideilor naște cercuri concentrice și duce la interpretări majore. Alexandru Dabija a vizat calitatea artistică usque ad finem, așa cum îl știm dintotdeauna.

Alexandru Jurcan, Prietenul lui Urmuz miroase a om,
în Tribuna, nr. 502, 1-15 august 2023


Pomul transformat în casă a rebelilor devine o altă lume. Cei patru prieteni sunt dispuși să renunțe și la fructe. Este vorba despre un mod atipic de a trăi, despre o desprindere de lumea îmbâcsită cu prea mult ego. E o lume în care a împărtăși devine noua religie, iar acceptarea un scop pentru care să trăiești. [...] La final, praful colorat din jurul copacului și o variantă adaptată a melodiei Oameni, interpretată în original de Aurelian Andreescu, arată că lumea e frumoasă în diversitatea ei și minunile se regăsesc în fiecare intenție izvorâtă din inimă. Spectatorul pleacă acasă cu convingerea că schimbarea stă în fiecare, iar bucuria poate deveni un stil de viață.

 

Anca Șugar, Un vaccin al frumosului sub aparența grotescului,

în Tribuna, nr. 503, 16-31 august 2023


Avem, pe de o parte, goangele celor patru prieteni. Avem, pe de altă parte, trupa de polițiști condusă de excelentul duo Adrian Cucu, comisar (încă un rol major de comedie) - Radu Dogaru, inspector (voce de luat acasă). Avem marile ansambluri de personaje diverse creând comedie pe bază de mișcare (Andrea Gavriliu) și muzici (Ada Milea). Avem ceva poante strecurate de actori pe persoană fizică și o delirantă scenă în care Cucu, în carne și oase, se chinuie să comunice superiorului (același Cucu, în pixeli), via un online meeting pe bază de net prost & IT-analfabetism, detaliile scandalului din mica urbe. Și în miezul acestor învelișuri ademenitoare, îi avem pe cei patru rățoi răsturnând ordinea lucrurilor pentru a da de urma semințelor bine îngropate.  Capul de rățoi instaurează, pentru două ceasuri, domnia firescului. Banalitatea binelui. O mână de oameni lepădându-și bărbile și, sub brațele pomului etern (Godot-ul care ne așteaptă în timp ce noi îl așteptăm pe Godot), cântând ceva de demult și de acum.

Mihai Brezeanu, Pom. Dar ce e aia pom? - Capul de rățoi,
LiterNet.ro


Universul rățoilor este redefinit de regizorul Alexandru Dabija, în spectacolul Teatrului Național "Lucian Blaga", montare în care este cuprinsă aproape întreaga trupă, Alexandru Dabija, renunțând la replicile stufoase ale textului, construiește un spectacol dinamic, antrenant și amuzant, în care pune în valoare echipa de actori, prin creațiile filigranate ale personajelor. [...] Andrada Chiriac, creează spațiul scenic ideal, cu elemente funcționale, ușor de manevrat, cum este și copacul, sediu al confreriei, un Eden oniric, cu pomul cunoașterii diversificat, având ramuri pe care cresc atât mere, cât și pere, struguri, piersici, prune, etc. Gagurile inteligente, completează umorul textului, la care se adaugă excelentele momente muzicale, ce poartă semnătura Adei Milea, și cele de mișcare scenică, concepute de Andrea Gavriliu.

Tamara Constantinescu, Când oamenii descoperă că sunt oameni - Capul de rățoi la Întâlnirile Internaționale de la Cluj, 2023,
LiterNet.ro

 


AMPHITRYON
de Molière
regia: Silviu Purcărete
Data premierei: duminică, 28 mai 2023

Silviu Purcărete construiește de fiecare dată un univers personal, ușor de recunoscut, unde magia spectacolului pe care o stăpânește la perfecție se alcătuiește din mijloace puține: o lumină ce apare ca din pălăria iluzionistului, intrări în scenă din cele mai neașteptate unghiuri, o rezolvare surprinzătoare de situație, o citire în profunzime și mereu proaspătă, vie a textului. Lectura regizorală decupează sensurile existente, și conduce spectatorul spre o înțelegere subtilă a întregului. Toate aceste instrumente din estetica lui Purcărete sunt împachetate cu grație poetică, dar și cu grijă pentru fiecare actor, de la roluri principale până la apariții secundare, pentru a forma un tot armonios, fluid, inteligent, cu detalii și accente pline de umor.

Adriana Moca, Perspective teatrale clujene,
în Perspective -  Platformă online despre teatru, arte, viață și alți demoni...
 


Expansiunea zburdalnică a imaginației e înlocuită aici cu contragerea spre esențe. O contragere genuină și o invitație la meditație. [...] Aparența de satiră camuflată sub mantia mitului, trasată inițial de Jean-Baptiste Poquelin spre a viza aventurile amoroase ale lui Ludovic al XIV-lea Franței (după spusele unora), a fost deturnată de Silviu Purcărete în sobră și ironică reiterare a legendei țesute pe canavaua adulterului.

Adrian Țion, Silviu Purcărete la Cluj,
în Făclia, nr. 9861/2 iunie 2023


Există în spectacol scene memorabile, vizuale, eterice, relevante. Un fel de gradație dinamitează spațiul entropic, conferind iluminarea sensurilor, rotunjirea mult dorită. Actorii joacă în sală, în fața cortinei, pe scenă, dar și în... văzduh, într-o surprinzătoare levitație. [...] Silviu Purcărete a reușit să îmbrace piesa de la Palais-Royal cu alte veșminte, lăsând intacte sensurile, dar sublimându-le cu propria sa alchimie recognoscibilă.

Alexandru Jurcan, Amphitryon - de la Palais-Royal la Cluj-Napoca

Revista Neuma, nr. 3-4/2003


O comedie tragică ia naștere pe scena Teatrului Național „Lucian Blaga" din Cluj-Napoca sub semnătura regizorului Silviu Purcărete. Spectacolul oscilează între seriozitatea subtextului și spiritul ludic, care nu poate să lipsească într-un univers al erosului dezlănțuit. Adulterul, gelozia și senzualitatea se întrepătrund într-un joc ce antrenează laolaltă zeii și muritorii, dezvăluind, în același timp, dinamica partenerilor aflați într-o relație romantică.

Paula Dalea, O comedie tragică: Amphitryon,
Scena.ro, nr. 3/2023

 


La prima vedere, spectacolul Amphitryon, regizat de Silviu Purcărete, pare o comedie, în realitate este un joc al puterii în care: actorii sunt pionii, regizorul e regele, criticii sunt nebunii ce taie pe diagonală posibilele greșeli de înțelegere, iar restul echipei implicate în realizarea spectacolului sunt piesele rămase. În fond, toți se luptă pe tabla de șah a satisfacerii publicului.

Anca Șugar, Amphitryon - un joc al puterii mascate de comic,
Scena.ro, nr. 3/2023