WHO’S WIPING OFF POLENTA FROM THE POT
based on texts by Daniel Tiutiu
director: Camelia Hâncu
Opening date: Wednesday, November 22 2017

Piesa primește, pe alocuri, note de repetiție teatrală, artiștii greșesc replicile în mod voit, pentru a ne rupe din spațiul narativ în care tot ei ne duc și ne seduc, erorile voite fiind menite a ne reaminti că asistăm la un spectacol de storytelling și nu la o șezătoare bucolică. Ruperile dese de ritm și de atmosferă cauzate de acest plan secundar, al metateatrului, sunt o sursă suplimentară de umor, dinamizează și modernizează piesa.

Cine spală oala de mămăligă e un spectacol care se adresează atât omului simplu, cât și intelectualului rafinat, atât tinerilor, cât și copiilor sau celor aflați la vârsta celei de-a doua copilării. Poate fi privit ca o simplă comedie, ca un remember folcloric, drept o șezătoare teatrală umoristică, o colecție de pilde de viață sau de glume, drept toate la un loc sau ca orice altceva. Un lucru e sigur: nimeni nu va pleca indispus sau „nerâs" de la acest regal artistic!

Florin Moldovan, „Cine spală oala de mămăligă" scoate untul din actorii Teatrului Național Cluj,

în Buletin de Mănăștur, 24 nov. 2017

Titlul Cine spală oala de mămăligă? duce cu gândul la un conflict uşor absurd şi banal dintre un soţ şi o soţie. Cu scopul de a-i crea o stare de bună dispoziție spectatorului şi de a-l amuza prin criticarea unor moravuri, creaţia Camelia Hâncu curge lejer, prin interpretarea unor poveşti care decupează şi nuanţează culoarea locurilor de unde au fost culese. Ingenioasă ideea de a plasa totul în regim de studio. (...) Cine spală oala de mămăligă? poate fi privit ca o comedie, ori ca o șezătoare teatrală, o colecție folclorică de pilde de viață.

Marius Oliviu Iacob, Cine spală oala de mămăligă?,
în  revista on-line Teatru românesc, 25 nov., 2017

IIC 2017 - EXTREMES

În organizarea Teatrului Național din Cluj-Napoca s-a desfășurat cea de-a VII-a ediție a Întâlnirilor Internaționale de la Cluj, eveniment cultural conceput și împlinit impecabil prin profesionalismul și strădaniile pilduitoare dovedite de Mihai Măniuțiu, manager general și Ștefana Pop-Curșeu, director artistic (...) Prezența edificatoare și distinctă a cărții în ce privește dimensiunea nu numai culturală, ci și omagial-sărbătorească a evenimentului, a fost prefațată de o amplă Expoziție găzduită de foaierul Teatrului Național, intitulată, cum altfel, decât... „Extremele cărții", realizată cu sprijinul Bibliotecii Județene „Octavian Goga" și al Asociației pentru performanță în cultură.

Ion Parhon, Dedicate „extremelor",
în Teatrul azi, nr.12/2017

Ștefana Pop-Curșeu despre expoziția „Extremele cărții“
, interviu realizat de Mariana Ciolan, în Revista Teatrală Radio, 18 octombrie 2017.

Întâlnirile Internaţionale de la Teatrul Naţional din Cluj, condus de Mihai Măniuţiu, şi-au ales ca emblemă problematica „extremelor". La Cluj, mai demult Liviu Maliţa a dedicat două volume memorabile Extremelor artei, problematică azi actualizată. Aici, eu însumi am prezentat o conferinţă intitulată Extremele teatrului - teatrul extremelor. Am încercat mai întâi să reamintesc gustul pentru puritatea extremelor în artele tradiţionale, unde comicul şi tragicul sunt disociate şi intervin alternativ: în programul unei zile de teatru antic grec sau a unei zile de teatru japonez nô. De fiecare dată se evită mixarea în favoarea succesiunii. Shakespeare va fi marele inițiator al asocierii extremelor şi va propune „impuritatea" genială a teatrului său! Azi se practică un teatru al extremelor, sau spaţiale - se joacă oriunde, fără o cartografie precisă - sau temporale - se joacă ore întregi, până la epuizare.

Întâlnirile au permis să descoperim spectacole vii şi energice, ca recitalul unanim apreciat al coregrafei Andrea Gavriliu, colaboratoare a lui Mihai Măniuţiu pentru ultimele sale montări. Sau spectacolul premiat la Gala Hop, în regia lui Cătălin Bocîrnea, care prezenta cu ironie o parte din piesa Maşinăria Cehov a lui Matei Vişniec: ocazie pentru a descoperi noi candidaţi actori pentru viitorul teatral al României. Conform unei tendinţe des adoptate azi, Întâlnirile alternează muzica şi textele, trecând de la Portocala mecanică (regia Răzvan Mureşan) la concertul ce-i asocia pe Alexandru Bălănescu şi Ada Milea. Playlist de C.C.Buricea - Mlinarcic derulează dramatic evenimentele ce au tulburat cotidianul unei familii „binaţionale", înainte şi după căderea lui Nicolae Ceauşescu.

Mihai Măniuţiu a adaptat un celebru text al lui Georg Tabori, prezentându-l sub titlul Show Goldberg, unde dialoghează evenimentele Bibliei şi meditaţiile despre actor şi joc teatral. Ne-a permis să-l redescoperim pe acest actor elegant şi sceptic care este Marcel Iureş.

Întâlnirile s-au terminat cu admirabila adaptare a romanului lui Kafka, Procesul, spectacol semnat de Mihaela Panainte și scenografia lui Helmut Stürmer. Acest Proces ritmat şi „oniric" va fi prezent în cadrul F.N.T - ului: o şansă pentru publicul bucureştean!

George Banu, De la Belgrad la Cluj, în Cotidianul, 12 octombrie 2017

La ediția a VII-a a Întâlnirilor Internaționale de la Cluj (4-8 octombrie 2017), festival organizat de Teatrul Național "Lucian Blaga", unic la noi prin formatul său de show case și totodată deschis dialogurilor multiple prin teatru, colaborărilor culturale în spațiul național și internațional, un loc privilegiat a fost rezervat cărții. Dincolo de atracția unor dramatizări, spectacolele cu "Procesul" după Kafka, sau cu "Portocala mecanică", adaptare a romanului lui Anthony Burges, cartea ca atare a prilejuit în festival momente de veritabilă încărcătură intelectuală și emoțională, prin valoarea intrinsecă a volumelor, dar și grație cuvântului autorilor/editorilor, al personalităților invitate să prezinte volumele, precum profesorul Ion Vartic ori academicianul Cornel Țăranu. Lansările la care a fost tot timpul cu o prezență evident participativă directorul teatrului, regizorul Mihai Măniuțiu, au preluat cumva ponderea dezbaterilor tematice cu care am fost obișnuiți la precedentele ediții. Alegerea volumelor spre a fi prezentate aici nu s-a făcut aleatoriu, ci a avut ca punct de convergență în primul rând chiar instituția teatrală clujeană, dar cărțile au îmbrățișat deopotrivă teatrul românesc în general, tema festivalului, Extreme.

Mariana Ciolan, Întâlnirile Internaționale de la Cluj și cartea,

pe Revista Teatrală Radio, 16  oct. 2017

A şaptea ediţie a Întâlnirilor Internaţionale de la Cluj, 2017, şi-a pus sub deviza Extreme puterea de fascinaţie a teatrului sub forma unui boom artistic cu evidentă putere de penetrare în sensibilitatea spectatorului de azi. Panoplia pusă la dispoziţia clientului e variată: situaţii de viaţă extreme (Portocala mecanică), oglindite în montări extreme (Procesul), abordări extreme (Teatrul extremelor şi extremele teatrului, conferinţă de George Banu), viziuni extreme (OST) şi chiar "seri extreme" cu proiecţii de scurtmetraje horror.

Adrian Țion, Dans extrem - Organic Sound Twist la Întâlnirile

Internaționale de la Cluj, 2017, pe Agenda LiterNet, 5 oct. 2017

OST (Organic Sound Twist)
concept by Andrea Gavriliu
Concept, coregrafie, interpretare, ilustrație muzicală, text și sudoare: Andrea Gavriliu
Opening date: Wednesday, October 4 2017

OST (Organic Sound Twist), cu care s-au deschis anul acesta „Întâlnirile Internaționale de la Cluj", ediția a VII-a „Extreme" (4-8 octombrie 2017), este primul solo de teatru-dans al interpretei, în care Andrea Gavriliu revendică în nume propriu „concept, coregrafie, interpretare, ilustrație muzicală, text și sudoare". Realizat ca performance, stabilește un dialog intim, gestual, verbal, acrobatic cu spectatorii, în ton direct, apropiat, serios și ștrengăresc. Energică și convingătoare, artista îi provoacă și îi antrenează într-o incursiune insolită, pe calea sunetelor, să-și recâștige senzațiile, să le „acceseze", cum spune ea în limbajul tinerilor de azi, în ceea ce au proaspăt, unic și miraculos, ghidându-i, să le caute, să le refacă, să le urmeze, să se lase în voia universului sonor, care scaldă și definește existența. Să se impregneze de muzică spre a-și amplifica și îmbogăți trăirile, cu un fel de nouă conștiință, mai trează, mai receptivă la propriile simțiri și impulsuri. Dezlănțuită, naturală, luându-l martor și conlocutor la cheltuirea de sine, la bucurie, efort și răgazuri. (...) Comicul punctează inteligent spectacolul, antrenant în permanență, menținând pe tot parcursul interesul receptorului. Micile istorii evocate sau numai atinse, parcă întâmplător, frânturi melodice ce sfredelesc în minte, șlagărele, la modă cândva, cu ani în urmă, devin repere interioare exacte sau aleatorii, cuprinzând tot mai largi arii temporale, conducând pe nesimțite mult îndărăt, recuperând trecutul pierdut, epoci care răsar din faldurile memoriei, vremuri ale speranței. (...) E în tot spectacolul o poezie stenică a analogiilor, a asociațiilor, a mișcării, a sunetelor și melodiilor care îl transformă într-un eseu dinamic și vioi dintre timp, spațiu și trăire, despre știința de a te insera în lume și în existență. De a contempla lumea exterioară în reperele ei năbădăioase și de a-ți crea și apăra lumea interioară cu artă și înțelepciune.

Doina Modola, Andrea Gavriliu - în căutarea timpului trăit,
în Teatrul azi

nr.12/2017

Spectacolul de dans al Andreei Gavriliu, primul ei solo, este conceput ca o fulgurație scenică menită să te pună pe gânduri, să te facă să treci de la umor la uitare de sine, de la catharsis la impresia că te afli în fața unei improvizații, pentru ca, după ce te coboară la senzația de repetiție teatrală să te urce brusc la coregrafii sublime. Marea reușită a acestui spectacol este cea de a stârni senzații prin modalități artistice neobișnuite.

Florin Moldovan, Organic Sound Twist, muzica de dincolo de muzică, la Teatrul Național Cluj,

în Ziar de Cluj, 5 oct. 2017

OST (Organic Sound Twist) este un eseu dansant despre muzică şi prezenţa ei în mentalul omului comun de azi.(...) Demersul interpretei este unul de înaltă ţinută artistică. Nu alunecă în platitudini sofisticate, nici în umor grosier. Interacţionarea cu sala, firescul jocului, al dansului (cu transpiraţia de rigoare) asigură viabilitate ansamblului construit cu migală. Când grav, când jucăuş, limbajul trupului are puterea comunicării.

Adrian Țion, Dans extrem - Organic Sound Twist la Întâlnirile Internaționale de la Cluj, 2017,

pe Agenda LiterNet, 5 oct. 2017