Reviews archive

 Poster gallery

Photo gallery

Video gallery

SHAMANIC SONGS/THE QUEST
inspired by The Conference of the Birds by Farid ud-Din Attar
director: Çağlar Yiğitoğulları
Opening date: Wednesday, April 12 2023

Artistic sorcery and Oriental occultism, nicely packaged in the new premiere of the National Theater of Cluj-Napoca, entitled - in a doubly enticing manner - Shamanistic Songs and The Quest. In the intimacy of the Euphorion Studio, the Turkish director Çağlar Yiğitoğulları has created the proper atmosphere for a series of shamanistic rituals inspired by the Persian poem The Conference of the Birds by Farid ud-Din Attar (translated by Ramona Tripa). The Oriental scents greet you as soon as you step into the room, while the actors' costumes take you back to immemorial times. Most of the musical instruments used in the show are percussion instruments (both ancient and modern), suggesting the importance of rhythm as the prime musical element. The entire cast interpreted the delicate melodies, while the rhythm was always ritualistic, as suggested by the director and amplified on stage (...). The simplicity of the lyrics is endowed with a fabulous amplitude and healing echoes when interpreted by the actors. Zen enlightenment ensues, being driven by the declamation of the lines, which is never didactic (...). The shamanistic rhythm creates the mystery, the magic, because, without doubt, theater is by and large a form of magic. The "shamanistic songs" brought onstage by Çağlar Yiğitoğulları help us remember this through the intercultural dialogue they rely on, as well as by reaffirming life's essential values, regardless of our geographic location. It hurts, but it's beautiful becomes a dictum, pointing to the indetermination and thrill of existence. The initiation proposed by the shaman-director is a show and a meditation at the same time and was well-received by the public. The spectators resonated with the message, sang along and applauded enthusiastically. The spell was successful.

 

Adrian Țion, Shamanistic Rhythms,

in the newspaper Făclia, April 15th 2023



DONA JUANA
de Radu Stanca
director: Tudor Lucanu
Opening date: Friday, April 7 2023

Tudor Lucanu is purposefully pursuing hermetic expressivity and condensed language, so that the six initial characters are replaced by two phantomatic apparitions (with masks, without masks), confined to a room made of mirrors, so that their reflections and the light make them seem plural (...) a cube made of mirrors, an alcove-cube, filled with shiny silks, with surfaces which reflect our own images (...) The game of the masks and the unleashed anger once the truth comes to light - with trash being thrown around - make the action all the more tense; thus, the text's narrative linearity is hidden under multiple layers. The dynamic scenes are intertwined with the dialogue, which also takes place within the mirror-cube, showing the true proportions of the conflict. Thus, the set - the silk which drapes the floor, representing the dark cape of death - is visually expressive. This is just one of the elements which grant the show its refined quality.

Adrian Țion, Theatre between Mirrors,
in Făclia, April 10th 2023


THE TAMING OF THE SHREW
after William Shakespeare
director: Leta Popescu
Opening date: Wednesday, March 8 2023

 (...) Scenaristele firoscoase fac trimitere la o metaforă literară: gândacul din nuvela lui Kafka, Metamorfoza. Ei da, cu asta dau ele peste nas cârcotașilor. Shakespeare nu are nimic cu comunismul, dar nici cu Kafka. Spectacolul primește altă dimensiune. Se lățește sardonic spre colajul eseistic tratat ca parodie generalizată. Replicile sunt hazoase, se râde mult, se aplaudă. Adrian Cucu atinge miezul problemei în monologul lui final. De ce venim la teatru? Nu ca să ne amuzăm? Înscenarea/proiectul femeilor care au păstrat titlul shakespearian jubilează, după ce au rindeluit textul după propriile lor pofte. Suntem deasupra! strigă ele victorioase. Și uite așa se prepară succesul de public.

(...) Întreaga acțiune este plasată în perioada comunistă, când căsătoria se petrece la fel de rapid ca un match pe Tinder, după cum se sugerează într-o replică, iar în universul adaptat vremurilor își fac loc o serie de referințe culturale mai actuale, de la postul de radio Europa Liberă, la setul de DJ pe care se pune muzică electronică, dar și zodiile (...) totul este, de fapt, un exercițiu referitor la reprezentarea și tratarea femeii în societate. Actrițele corectează funcțiile la feminin: e „dramaturgă”, nu „dramaturg”; tot ele afirmă că îmblânzirea este, de fapt, „îndobitocirea” femeii care se supune bărbatului. Dar și data premierei – 8 martie – este un indiciu pentru mesajul feminist care se conturează pe parcurs.

(...) Spectacolul se naște printre noi (sau se desfășoară printre noi, calculat funcțional să ne prindă, să ne angreneze în mașinăria lui). Există, așadar, ceva din gama lucrurilor pe care britanicii le-ar numi hooks. (...) suntem prinși într-o simulație Pirandelliană tridimensională. Îmi place ritmul ales, îmi taie atenția în cel mai bun sens și o ascute. Totul e ca o praștie care te contorsionează în scaun să bâjbâi acțiune prin lojă, pe culoar, pe alte scaune, printre oamenii din public, printre tine. Și e tare că e făcut literalmente, nu doar schițat, ba mai mult e tare că s-a dozat totul fenomenal cât să țină cât mai mult de noua adrenalină și să-i poată fi sevă. (...) Avem așadar o structură cocon, cu exterior de teatru contemporan (à la meta-Leta), cu un algoritm simplu dar greu ca execuție (și admirabil ca efort) și taskul algoritmului, de a face ordine în haos. (...) e un demers frumos, bun, funcțional, am fost acolo cu sala, am fost sala, sala a fost spectacolul (la propriu, pe unele părți). (...) e o ambiție uriașă aici (și reușită), e un mastodont textual cu o structură de geniu, pe care poate timpul, poate cronici ca asta, poate cronici mai bune, poate oameni o să îl șlefuiască.

Realitatea năvălește pe scenă... regizor, sufleur, regizor tehnic, plasatoarea, instaurând personaje în „căutarea" unui mereu alt regizor. E bună prima variantă, cu sugestii mirobolante? Bine zice cineva „dați jos comunismul de pe Shakespeare!". Nici chiar așa, nu totul se pretează la orice, însă nici o interpretare facilă, schematică, rezumativă, nu aduce folos. Care variantă convine? Dezbaterea rămâne deschisă, îmblânzirea crește exponențial în multe sensuri, categorii, iar parodia naște o „explozie de idei" (bine crede Leta Popescu). (...) Un spectacol captivant, provocator, revigorator.

Alexandru Jurcan, „Dați jos comunismul de pe Shakespeare!",

în revista Tribuna, nr. 494, 1-15 apr.2023