CRAII DE CURTEA-VECHE
după Mateiu Caragiale
regia: Răzvan Mureșan
Data premierei: duminică, 22 aprilie 2018

Ultima premieră a Teatrului Național Cluj, în regia lui Răzvan Mureșan, e o montare reușită, care izbutește ca, prin atmosfera și prin sublimul jocului să îți inducă pe alocuri o stare de catharsis, cu condiția unei minți deschise la valențele artistice și erotice care sunt puse în scenă într-un mod frust, ca din topor, fără niciun fel de pudoare. (...) „Craii de Curtea-Veche“ reprezintă un efort regizoral și actoricesc remarcabil, cei 24 de actori performând ca un tot unitar fără disonanțe, spectatorul fiind nevoit să își întoarcă privirea simultan spre multiplele puncte de interes scenic, spre acțiunile principale și secundare care captează atenția, în același timp, în egală măsură.

Florin Moldovan, „Craii de Curtea-Veche, o piesă bine îmbrăcată, cu actori dezbrăcați,

în Buletin de Mănăștur, 25 aprilie 2018

Ispitit de lumea fabuloasă a „crailor" mateini, regizorul Răzvan Mureşan s-a încumetat să construiască pe scena Naţionalului clujean un spectacol baroc doldora de culori ademenitoare şi mişcări browniene.

Adrian Țion, Un crailâc fără limite,
în Făclia, 30 apr. 2018

O abundență de personaje ambientează peripețiile neepice ale celor patru prieteni de pe Dâmbovița, într-un excelent decor gândit de Andreea Săndulescu în spiritul începutului de secol trecut, realist și simbolic, totodată. Și costumele Ilonei Lörincz rămân atente la moda de odinioară.

Ovidiu Pecican, Deambulări retro,
în Teatrul azi nr.7-8-9/2018

Amestec de stiluri în roman, Craii de Curtea-Veche rămâne un text greu, o provocare serioasă pentru T.N.C., care, prin scenografie și jocul actorilor, reușește să redeaatmosfera decadentă a Bucureștiului interbelic. Imaginea care rămâne spectatorului fiind cea a Crailor și a atmosferei levantine, imprimate și de partea muzicală orientală și a cântecelor de mahala.

Cristina Seleușan, „Que voulez vous, nous sommes ici aux portes del'Orient, où tout este pris à la légère...",
în Teatrul azi nr.7-8-9/2018

ANGAJARE DE CLOVN
de Matei Vișniec
regia şi scenografia: Sorin Misirianţu
Data premierei: vineri, 20 aprilie 2018

„Angajarea de clovn" în regia lui Sorin Misirianțu pune actorul pe un piedestal auster, neajutat de o scenografie care să „ia ochii", pe o scenă goală, îmbrăcată doar cu lumini și cu fum, care nu distrag atenția de la mimică, de la interpretare, ci concentrează privirea spectatorului tocmai spre arta actoricească. „Angajare de clovn" e un spectacol în care trei personaje fac totul, în care nu mai e nevoie de absolut nimic din recuzita teatrală, decât de recuzita interioară a celor care dau viață artiștilor sfârșiți, în esență, de viață.

Florin Moldovan, „Angajare de clovn, artă, nu clovnerie, la Teatrul Național din Cluj!,

în Buletin de Mănăștur

Ce rămâne după ce pleacă circul si cine gestionează golul lăsat în urma lui ca o fantomă a amintirii? Răspunsuri sunt destule în mărturiilor celor implicaţi. Teatrul National din Cluj vă propune o întâlnire cu această fantomă a trecutului ireversibil în noua premieră Angajare de clovn în regia lui Sorin Misirianţu. (...)Descinzând din Clovnii lui Fellini, cei trei clovni (bătrâni), ajunşi în mod miraculos pe scena Euphorion-ului clujean, se hrănesc intens din gemul amintirilor, îndesat în borcane bine păstrate în memorie. Abordarea şi împletirea nostalgică a evocărilor e de tip exploziv în spectacolul lui Sorin Misirianţu.

Adrian Țion, Teatrul Național Cluj-Napoca: Resuscitarea clovnilor,

în ziarul Făclia, 25 apr.2018

Aceeași piesă se joacă acum și la București, în regia lui Ion Caramitru, care a distribuit trei actori cu studii la Cluj (Emilian Mârnea, Petre Ancuța, Florin Călbăjos). Spectacolul depășește două ore, se cântă, se dansează, se face pantomimă, e invitat chiar circul Globus, iar sala devine o arenă de circ. E o propunere, desigur, însă eu prefer sobrietatea montării de la Cluj, în consens cu lacrima și râsul, cu discreția senectuții și disperărilor, cu acel aer de vanitas vanitatum, plus grija pentru construcția gradată, pentru redescoperirea relației umane, regăsită sub fricile cotidiene.

Alexandru Jurcan, Două premiere clujene,
în revista Tribuna, nr. 377, anul XVII, 16-31 mai 2018

(...) un „vârtej" repertorial și dramaturgic de mare calitate, dar care nu bulversează spectatorul, ci îl încântă la maxim, ajutându-l, în același timp, să „coboare" tot mai mult în psihologia și sufletul ascuns al actorilor - dur aparent, de fapt fragil și sensibil! Uimitor e că și noi ne putem identifica cu unul din pesonaje, în zeitgeist-ul „capitalismului sălbatic" - fiecare a ajuns sau va ajunge în această ingrată situație, într-o societate contemporană în care nu prea mai ai întrebuințare dacă ai trecut de 40 de ani!

Eugen Cojocaru, Angajare de clovn - să râdem cu... inima înlăcrimată,

în revista Tribuna, nr.381, 16-31 iulie 2018

POVEȘTI DE DRAGOSTE LA PRIMA VEDERE
după Gabriel Liiceanu, Adriana Bittel, Ioana Pârvulescu, Radu Paraschivescu, Ana Blandiana
regia: Tudor Lucanu
Data premierei: vineri, 23 februarie 2018

Textele alese oferă minunate prilejuri de interpretare actorilor. O iubire morbidă conturează cu fineţe şi pasiune de adolescent bolnav la cap Mihai-Florin Niţu pe textul din Gabriel Liiceanu Crinii din clasa întâia de liceu. Îl ştiam un gânditor sumbru pe filosoful nostru de serviciu. Aşadar de aici i se trage! În labirintul vacuităţii iubirii se trezeşte Diana Buliga divagând pe textul cu iz de Terebentină scris de Adriana Bittel. Uncoup de foudre la 70 de ani trăieşte personajul lui Petre Băcioiu la Paris, aidoma bătrânului Cioran îndrăgostit nebuneşte de doctoranda în filosofie de 35 de ani Friedgard Thoma. Textul scris de Ioana Pârvulescu, Un pariu la Paris, îi vine mănuşă lui Băcioiu. De tot hazul este secvenţa studentului nepregătit la examenul de economie politică, îndrăgostit lulea de o superbă examinatoare. Amor, restanţă, Sironica(profesoara stafidită) şi liste de fotbalişti celebri înşiră Radu Paraschivescu în textul jucat cu mare succes de Radu Lărgeanu. Pasiunea fără limite a unei asistente medicale e mărturisită de Ioan Isaiu în registru grav, preluat din Ana Blandiana sub formă de Misiune imposibilă confruntată cu iraţionalul feminin, asumat de poetă la o altă vârstă. (...)Sunt convins că Poveşti de dragoste la prima vedere de Tudor Lucanu va fi un spectacol adorat de public.

Adrian Țion, Privește înapoi cu iubire - Povești de dragoste la prima vedere,
pe LiterNet.ro, 27 febr. 2018

Teatrul Național din Cluj a oferit încă o îndrăzneață punere în scenă în ultimele luni: Povești de dragoste la prima vedere. Regia și dramaturgia (și scenografia) aparțin lui Tudor Lucanu, după texte de Gabriel Liiceanu, Adriana Bittel, Ioana Pârvulescu, Radu Paraschivescu și Ana Blandiana. (...)Decorurile au fost inteligent „spartane", obligând publicul să fie atent la conținutul mesajului și jocul actorilor, nu la efemerele „brizbrizuri" temporale. Nu e necesară o actualizare forțată, deoarece îndrăgostirea și iubirea, în esență, rămân eterne și neschimbate. (...)Interpetarea fiecăruia e atent „lucrată" în filigran, știind că nu au deloc sau puține accesorii de decor și fiecare din cei cinci protagoniști - Petre Băcioiu, Diana Buluga, Ioan Isaiu, Radu Lărgeanu și Mihai-Florian Nițu - „împlinește" personajele cu mult talent și inspirată sensibilitate sub bagheta sigură a lui Tudor Lucanu, care a reuștit să motiveze fiecare actor să-și dea întreaga măsură a talentului spre a-i emoționa la maximum pe spectatori.

Eugen Cojocaru, Pentru și la toate vârstele,

în Tribuna nr.385, 16-30 sept.2018