d'ECOurage
scenariu de Andrea Gavriliu
regia şi coregrafia: Andrea Gavriliu
Data premierei: joi, 12 mai 2016

Ca „pete de culoare" binevenite în această ediţie de festival, aș menţiona savurosul demers umoristic la adresa modului cum este percepută arta modernă, cu titlul Call it art!, semnat de regizoarea și scenarista Leta Popescu, și spectacolul „de stradă" intitulat d'ECOurage , conceput și el de Andreea Gavriliu ca un atașant omagiu la adresa ludicului.

Ion Parhon, În căutarea autorului,
în Scrisul Românesc, nr.11(159), noiembrie 2016

LINOLEUM
de Vladimir și Oleg Presniakov
regia: Alexandru Dabija
Data premierei: duminică, 8 mai 2016

Un trio nebun, descins direct din tradiţia avangardei ruse de început de secol XX, încearcă să scape de cadavrul descoperit sub linoleumul de pe podeaua casei de închiriat.  Cine e mortul?  Sau mai nuanţat, cine e viu şi cine e mort în poveste sunt întrebările cu care jonglează  cei doi dramaturgi  Vladimir şi Oleg Presniakov în piesa Linoleum. Regizorul Alexandru Dabija explorează scenic tema graniţei dintre viaţă şi moarte, cea a comunicării cu lumea de dincolo în ultimele sale spectacole. (...)Comedie neagră, spectacolul Linoleum a avut premiera duminică, 8 mai, la sala mare a Teatrului Naţional Cluj şi pune în valoare ecourile metafizice ale piesei în scene de grup ce trimit la imaginarul alaiurilor cu personaje inspirate din pictura lui Chagall. Surdina pusă comediei lasă să transpară întrebarea cu privire la fermitatea graniţei dintre viaţă şi moarte. (...)

Oana Cristea Grigorescu, Cine e mort, cine e viu?,
Radio România Cluj, 12 mai 2016

(...) Regizorul Alexandru Dabija a adus în fața publicului piesa Linoleum (...), o poveste burlescă despre doi chiriași – unultâmpit, altul aproape – manipulați de un proprietar drogat, care descoperă sub dușumea un spânzurat, pe care sunt constrânși să îl elimine din peisaj, spre a nu fi ei înșiși acuzați de complicitate la o crimă pe care nu o comiseseră.

Ovidiu Pecican, Un joc al lamelor de cuțit,

în Teatrul azi nr. 7-8-9/2016

Alexandru Dabija a încercat să reunifice părțile acestea [ale piesei], într-o succesiune de scene rapide și de un comic negru, dar creator de haz în sală, ajutat de actori care-și demonstrează virtuțile comice, la unii neașteptate (...) Linoleum rămâne un spectacol agreabil, cu o desfășurare de forțe comice impresionante și o nouă demostrație a lui Alexandru Dabija de ce este în stare pe această coardă.

Nicolae Prelipceanu, Întâlnirile Internaționale ale Teatrului Național din Cluj...,

în Teatrul azi, nr.12/2016

CALL IT ART!
concept de Alexa Băcanu și Leta Popescu
regia: Leta Popescu
Data premierei: miercuri, 27 aprilie 2016

Teatrul intră în contemporaneitate la Naționalul clujean prin "Call it art!", piesa tinerelor Leta Popescu și Alexa Băcanu care supun, în fața publicului, arta contemporană unor tirade parodice deosebit de reușite, care demolează snobismul manifestărilor artistice actuale - a celor conceptuale și nu numai. În "Call it art!" totul este râs și parodie, voie bună și comedie! Chiar și actorii își parodiază rolurile de actori, se dezic de personajele lor și de ceea ce enunță ele, vor să se joace pe sine și în același timp intră fiecare în diverse măști scenice: colecționara care întârzie întotdeauna interpretează și artistul și detectiva și asistenta TV și enoriașul și fiecare actor intră pe rând în pielea mai multor personaje de care în același timp se distanțează declarativ. Piesa e un haos foarte coerent și bine orchestrat, format din mai multe secvențe scenice aparent rupte, dar în esență legate între ele, care discută arta sincronic și diacronic, din perspective diferite, care nu pun publicul pe gânduri, ci pe râs, pentru că ideile nu sunt sugerate, ci spuse direct, pe bune, cu exemple practice menite a amuza spectatorii. (...) Istorie ludică a artei contemporane, punere în discuție a statutului acesteia, parodie, satiră, comedie, teatru, teatru performativ, indiferent cum i-ai spune sau cum ai considera această reprezentație, ea e o reușită și un altceva teatral, e o delectare aparte pe care o recomand oricui vrea să râdă, timp de o oră și jumătate, sincer și frust, de artă, și, culmea, să mai și plece apoi de la teatru mai cultivat!

Florin Moldovan, La Teatrul Național Cluj se râde de arta contemporană cu gura până la urechi,
în Ziar de Cluj, 28 aprilie 2016

În final, suntem anunțați solemn: „Acesta nu a fost un performance, a fost teatru. Decizia este a dumneavoastră!" Sala plina izbucnește spontan în aplauze, actorii sunt chemați de mai multe ori „la rampă" și, parcă, nici lor nu le vine să creadă că le-a reușit tuturor o pertinentă și frumoasă reprezentație... cu „discuții despre arta contemporană". Binemeritat, pentru că au dovedit inventivitate artistică, o plăcere deosebită de a-și juca rolurile și ale schimba, ceea ce demostrează că textul i-a „implicat" sufletește și pe ei. Da, acesta e, cu adevărat, teatru!

Eugen Cojocaru, E teatru să vorbești despre arta de azi?!,

în Tribuna, nr.330, 1-15 iunie 2016

Ion Parhon, În căutarea autorului,

Spectacolul este unul cu adevărat neconvențional (...): un fel de discuție pe alocuri „didactică și pedagogică", presărată cu mici scenete ahzlii, despre arta modernă și postmodernă. (...) Miriam Cuibus, Patricia Brad, Elena Ivanca, Miron Maxim și Bogdan Rădulescu fac minuni de comedie în scenete.

Nicolae Prelipceanu, Întâlnirile Internaționale ale Teatrului Național din Cluj...,

în Teatrul azi, nr.12/2016