Noutăţi

 Arhivă de afişe

Galerie foto

Galerie video



Majestatea Sa Regele Mihai I al României a decis să confere decorația regală „Nihil Sine Deo“ Teatrului Național Cluj-Napoca.

Teatrul Național Cluj-Napoca este onorat să primească această decorație, iar reprezentanții instituției vor fi prezenți la Ceremonia de decorare, care va avea loc la Castelul Peleș, în data de 25 martie 2015.

Alături de Medalia „Regele Mihai I pentru Loialitate“ și de Crucea Casei Regale a României, Decorația regală „Nihil Sine Deo” este o distincție ce se acordă prin decizia Șefului Familiei Regale a României.

Decorația regală „Nihil Sine Deo“ se acordă personalităților marcante din domeniul social, științific, educațional, cultural, spiritual, economic, politic și militar care au ajuns la un respectabil număr de ani în profesie sau au realizat o performanță de înalt nivel, au avut o inițiativă ieșită din comun, au dat dovadă de generozitate și spirit de răspundere, au folosit puterea exemplului personal pentru a îmbogăți prezentul românesc. [...] Decorația se poate acorda unor instituții sau organizații, dacă activitatea lor este în mod unitar circumscrisă criteriilor de mai sus.
(sursa: www.familiaregala.ro)
 



Teatrul Național Cluj-Napoca a completat programul de spectacole al lunii februarie cu o reprezentație a spectacolului MEIN KAMPF de Geoge Tabori, în regia lui Alexandru Dabija, în data de 10 februarie, de la ora 17:00, în sala mare de spectacole. Reprezentaţia se va bucura de prezenţa în sală a membrilor juriului de nominalizări pentru Gala Premiilor UNITER (Uniunea Teatrală din România), eveniment care celebrează anual cele mai bune performanţe din domeniul teatral.
Biletele se găsesc la Agenția Teatrală, precum și pe platforma on-line www.biletmaster.ro.
 

MEIN KAMPF este un exorcism, un uriaş hohot de râs, un cântec de libertate în care autorul, victimă a terorii naziste, tratează oroarea într-o manieră neaşteptată. Shlomo Herzl, un evreu bătrân vânzător de cărţi, primeşte în azilul său de noapte un tânăr lipsit de talent, sosit la Viena pentru a studia la Academia de Arte Frumoase. Tânărul se numeşte Hitler, personaj egocentric şi frust, paranoic şi vanitos, un nazist în devenire. Shlomo ar fi putut să perceapă pericolul care se apropia, dar el nu vede în tânărul Hitler decât un obişnuit semen al lui.



Teatrul Naţional Cluj-Napoca are în pregătire trei noi producţii, care vor fi prezentate publicului în lunile februarie şi martie ale acestui an.

Ada Milea revine la Cluj cu un nou spectacol bazat pe scrierile lui Gellu Naum. După spectacolul-concert INSULA, pe 7 martie 2015, la Sala mare, vă invităm la premiera spectacolului APOLODOR, scenariu şi concepţia muzicală: Ada Milea, scenografia: Cristian Rusu, cu: Ada Milea, Dragoş Pop, Anca Hanu, Ramona Dumitrean, Adriana Băilescu şi Cristian Rigman.
APOLODOR e harta muzicală a călătoriilor pinguinului inventat de Gellu Naum. Echipa clujeană e extrem de creativă și sunt convinsă că bucuria care ne „bântuie“ repetițiile va contamina și spectatorii.
Ada Milea

 

Până atunci, regizorul Tudor Lucanu pregăteşte pentru data de 28 februarie 2015, tot la Sala mare, spectacolul 12 OAMENI FURIOȘI de Reginald Rose, traducere de Eugen B. Marian, decorul: Adrian Damian, costume: Adriana Grand. Distribuţia: Ovidiu Crişan, Ruslan Bârlea, Ionuţ Caras, Miron Maxim, Radu Lărgeanu, Cătălin Codreanu, Cătălin Herlo, Matei Rotaru, Cornel Răileanu, Cristian Grosu, Petre Băcioiu şi Emanuel Petran îi interpretează pe cei doisprezece juraţi încuiaţi într-o încăpere pentru a decide soarta unui alt om, judecat pentru patricid.

Toate dovezile îl incriminează. Votul celor doisprezece juraţi, privind vinovăţia sau nevinovăţia lui, trebuie să fie unanim. Oare pot cei 12 să privească obiectiv acest caz? Oare toate faptele prezentate la proces s-au petrecut întocmai? Oamenii devin reticenţi atunci când sunt puşi să admită că nu au înţeles pe deplin semnificaţia a ceea ce au văzut şi au auzit. De fiecare dată când cineva încearcă să sugereze că au fost înşelaţi de aparenţe sau că nu au dat importanţă unor detalii semnificative, cel mai probabil, vor respinge afirmaţiile făcute de acesta, le vor ignora, şi se vor agăţa de opiniile lor anterioare cât de mult posibil. Una din puţinele soluţii este ca ei să mai arunce o privire asupra fiecărui amănunt. Aşa cum fiecare din cei 12 juraţi ajung să se autocunoască, şi noi începem să ne recunoaştem în fiecare dintre cei 12. Câteodată suntem nepăsători, câteodată prea radicali, sau prea puternic conduşi de sentimente personale, câteodată facem lucrurile în grabă, şi câteodată luăm lucrurile aşa cum ne sunt prezentate, fără a ne pune întrebări. Dar suntem şi răbdători, cinstiţi, dornici de a face dreptate şi de a oferi ajutor.
„Este foarte greu să fii obiectiv. Vrei - nu vrei, prejudecata se strecoară pretutindeni şi falsifică toate părerile.“ (Juratul nr. 8)

Tudor Lucanu

 

AGNUS DEI de John Pielmeier, traducere de Anca Florescu şi Costin Manoliu, va reprezenta debutul la Teatrul Naţional din Cluj-Napoca a tânărului regizor Cătălin Bocîrnea. Sceografia este semnată de Carmencita Brojboiu, muzica de Șerban Ursachi, iar premiera va avea loc pe 20 februarie 2015, în Studio „Euphorion“. Irina Wintze, Miriam Cuibus şi Alexandra Tarce interpretează cele trei roluri, într-un spectacol al întrebărilor:

De ce nu aleg oamenii să se folosească mai întâi de simpatie, iubire, comunicare, empatie, și doar mai apoi să i se adreseze lui Dumnezeu? De ce un copil inocent, Agnes, care este molestat de către propria mamă, nu este luat în grijă de societate, ci este trimis la mănăstire? De ce nu se poate găsi un echilibru între știință și credința în Dumnezeu, în așa fel încât cele două să ofere o soluție pentru salvarea ei?
Credința nu este o convingere care, odată dobândită, rămâne nealterată de realitățile pe care le trăim. Cât de departe ne poate duce nevoia neîncetată de certitudine? Un miracol ar fi dacă nevoia de certitudini ar dispărea. Dar oare cine am deveni? Răspunsul se află ascuns în fiecare dintre noi.
Povestea lui Agnes este o poveste adevărată, „relatată" de către dramaturgul John Pielmeier printr-o dramă psihologică și filosofică foarte intensă. Totul este trecut prin prisma filtrului interior al personajelor, care se destăinuie și se dezvăluie, punându-și întreaga experiență de viață și întregul suflet sub lupă, în slujba aflării unui adevăr supus relativității.
 

Cătălin Bocîrnea



Spectacolul AMALIA RESPIRĂ ADÂNC de Alina Nelega, one-woman show cu Anca Hanu, în regia lui Tudor Lucanu, va fi prezentat la Institutul Cultural Român din Berlin, cu ocazia Zilei Culturii Române, în data de 15 ianuarie 2015.

 

Monodrama Alinei Nelega prezintă în chip uneori tragic, alteori comic, episoade din viaţa Amaliei, care a traversat abulică toată perioada ceauşistă, de la începuturi până la maxima ei întunecime şi a ajuns în epoca nouă a libertăţii, pentru ea la fel de confuză. Pioniera de odinioară - bucuroasă că a scăpat de guvernanta nemţoaică, de lecţiile de pian, de orele de franceză - trece de la o vârstă la alta, marcată şi bulversată de pierderile din viaţa ei. Traumele nu o aduc însă în postura celei ce-şi plânge de milă, ci, dimpotrivă, personajul îşi păstrează de la început până la sfârşit un fantastic curaj şi o fermecătoare candoare.Textul Alinei Nelega nu respinge trecutul, ci îl pune sub lupa atentă a prezentului, reconstruind teatral realităţile ultimilor 50 - 60 de ani de istorie naţională.

 

Spectacolul a avut premiera pe 7 februarie 2014 şi a participat, în 2014, la evenimente precum Festivalul de Teatru Scurt de la Oradea, Întâlnirile Internaţionale de la Cluj şi Festivalul Naţional de Teatru de la Bucureşti. Actrița Anca Hanu a câștigat Premiul pentru cea mai bună actriță la Festivalul de Teatru Scurt de la Oradea şi Premiul pentru cea mai bună actriţă în rol principal oferit de Teatrul Naţional Cluj-Napoca, în cadrul evenimentului Întâlnirile Internaţionale de la Cluj.

 

Reprezentaţia de la Berlin va avea loc în limba română, cu supratitrare în germană.