Noutăţi

 Arhivă de afişe

Galerie foto

Galerie video

18.03.2019
In memoriam - Silvia Ghelan


In Memoriam

 

Silvia Ghelan

25 octombrie 1924 – 17 martie 2019

 

 

Echipa Teatrului Național Cluj-Napoca, precum și toți cei care au iubit-o și îngrijit-o, se despart de cea care a fost actrița SILVIA GHELAN. Trupul neînsuflețit va fi depus în foaierul Teatrului Național din Cluj-Napoca miercuri, 20 martie, între orele 11:00-12:00. Slujba de înmormântare va avea loc la capela Cimitirului Central din Cluj-Napoca miercuri, 20 martie, la ora 13:00.

Născută după doar cinci ani de la înființarea Teatrului Național Cluj-Napoca, Silvia Ghelan a plecat de pe scena acestei lumi acum, când teatrul nostru aniversează 100 de ani de existență. S-a născut în data de 25 octombrie 1924 la Cluj-Napoca, tot aici a absolvit Conservatorul de Muzică şi Artă Dramatică și a jucat pe scena Teatrului Naţional din Cluj-Napoca timp de nu mai puțin de 58 de ani, din 1948 până în 2006.

De o infinită finețe și eleganță, Silvia Ghelan a fost o actriță al cărei suflet s-a întrupat la fel de puternic atât în numeroasele roluri de teatru pe care le-a interpretat, cât și în cele de film. Vocea ei profundă, frumusețea ei luminoasă și prezența ei introspectivă și puternică au fascinat generații de spectatori și de colegi de teatru. „Fiinţa Silviei Ghelan se dezvăluie în viaţă şi pe scenă, dar păstrează mereu ceva ascuns, nedescoperit, care formează misterul existenţei ei, al alchimiei sale. De care suntem mereu atraşi, pe care nu-l uităm niciodată”, scria despre ea Justin Ceuca, în cartea pe care i-a dedicat-o.

Actriţă de o uluitoare complexitate, a întrupat pe scenă personaje dintre cele mai diferite, care au devenit memorabile în interpretarea ei, începând cu Wanda în Gaițele de Al. Kirițescu, Vidra în Răzvan și Vidra de B.P. Hasdeu sau Mona în Steaua fără nume de Mihail Sebastian.

A lucrat sub bagheta unor mari regizori, o colaborare de excepție fiind aceea cu Vlad Mugur, sub a cărui direcție de scenă a realizat personaje remarcabile: Clitemnestra în Ifigenia în Aulis de Euripide, Silvia în Visul de D.R. Popescu, Cesonia în Caligula de Albert Camus sau Olga în Trei surori de A.P. Cehov. Sub regia lui György Harag a creat, în Livada de vișini de Cehov, de la Teatrul Național din Târgu-Mureș (1985), o Ranevskaia care rămâne memorabilă, alături de un partener de scenă pe măsură, Ion Fiscuteanu, în rolul lui Lopahin.

Ultimele roluri pe care le-a jucat, pe scena Teatrului Național din Cluj-Napoca, au fost Claire Zachanassian în Vizita bătrânei doamne de Fr. Dürrenmatt (1993), regia: Adrian Lupu; Doamna din Cameristele de Jean Genet (1994), regia: Anca Bradu, Regina Gianelli în Regina Mamă de Manlio Santanelli (1996), regia: Mona Marian; Doamna Higgings în Pygmalion de G.B. Shaw (2005), regia: Alexandru Dabija.

Silvia Ghelan s-a aflat și la conducerea Teatrului Naţional din Cluj, alături de regizorul Victor Tudor Popa şi actorul Valentino Dain, de la 1 septembrie 1971 până la 14 iunie 1972. În anul 1999, Senatul UNITER i-a conferit Premiul pentru întreaga activitate. A primit cu multă fericire și onoare Decorația Regală „Nihil Sine Deo“, într-o ceremonie care s-a desfășurat la Cluj-Napoca, în ziua în care ea aniversa 89 de ani, iar Majestatea Sa, Regele Mihai, împlinea 92 de ani.

Îi mulțumim pentru lumina pe care o aducea pe scenă. Îi mulțumim pentru frumusețea, discreția și demnitatea cu care a trăit în jurul nostru. Îi mulțumim pentru răbdarea cu care a iertat toate restriștile care nu au iertat-o pe ea. Îi mulțumim pentru lumina pe care o lasă în urmă.

Vă invităm miercuri, 20 martie, să o conducem împreună spre o altă lume.

 

Dumnezeu să-i odihnească sufletul în pace!



O nouă premieră aduce în scenă la Sala Mare un vechi personaj al literaturii dramatice românești, legendar pentru hazul pe care îl stârnește și astăzi: Coana Chirița. În spectacolul-concert pe care ni-l propune, Ada Milea nu preia însă textele lui Vasile Alecsandri și Matei Millo așa cum sunt, ci le mixează și le rescrie, rezultatul fiind Chiritza în concert, o comedie spumoasă, cântată într-un neaoș grai moldovenesc.


Premiera va avea loc la sala mare, joi, 28 februarie 2019, la ora 19:00. Spectacol-concert de Ada Milea. Scenografia: Alexandra Constantin. Muzica: Ada Milea și Anca Hanu. Maestru de lumini: Jenel Moldovan. Distribuția: Chirița Bârzoi: Anca Hanu; Bârzoi: Cornel Răileanu; Aristița: Mihnea Blidariu; Calipsița: Cristian Rigman; Luluța: Sânziana Tarța; Guliță: Miron Maxim; Leonaș: Matei Rotaru; Șarlatanii: Radu Dogaru, Cosmin Stănilă.
 

Iată cum se prezintă Chirița, chiar la începutul spectacolul: „Draji spectatori, io îs victima lui Vasâli... Alecsandri / Ăla m-o facut di râs pi mini, pi rudili mieli, pi soțu' meu șî pi copchii / Reporterii  mă vânează mereu / Televiziunili stau ciorchini-n juru' mieu / N-am voie să fac greșăli di vocabular /  Că imediat îs ruptî-n bucăț' di vreun ziar"...


Vă lăsăm să vă imaginați continuarea... Între repetiții, Ada Milea și Cornel Răileanu și-au luat răgazul să ne răspundă la câteva întrebări legate de spectacol.  

 

 


22.02.2019
Coregrafa noastră, Andrea Gavriliu, primește PREMIUL SPECIAL UNITER pentru mișcare scenică.


Uniunea Teatrală din România a anunțat astăzi Premiile Senatului UNITER și nominalizările pentru Premiile UNITER 2019. Vă anunțăm bucuroși că printre aceștia o regăsim și pe colega noastră, actrița și coregrafa Andrea Gavriliu, care va primi PREMIUL SPECIAL pentru mișcare scenică. 
Felicitări Andrea, suntem mândri că faci parte din echipa noastră!
Pe Andrea Gavriliu o puteți admira în primul ei solo coregrafic - OST (Organic Sound Twist) | Andrea Gavriliu, în 27 februarie, de la ora 19:00, în Studioul Euphorion.

Îi felicităm pe câștigătorii Premiilor Senatului și le urăm succes tuturor nominalizaților! Mai multe detalii despre Premiile UNITER găsiți aici

 



Roberto Bacci se află la a patra colaborare cu Teatrul Național din Cluj, după ce în 2012 a montat aici Hamlet de Shakespeare; au urmat Livada de vișini de Cehov, în 2014, și Don Juan de Molière, în 2016. S-a oprit acum la un text contemporan scris de Michele Santeramo, Il Nullafacente.
Cu această ocazie i-am adresat câteva întrebări atât regizorului, cât și actriței Ramona Dumitrean.