Pentru a XXIV-a ediţie a Galei Premiilor UNITER, juriul de nominalizări a fost alcătuit din criticii de teatru Doina Papp, Claudiu Groza şi Cristina Rusiecki.
Teatrul clujean va mai onorat la Gala Premiilor UNITER din acest an cu două premii oferite de Senatul UNITER: Anca Măniuţiu, eseist, critic de teatru și traducător, conferenţiar universitar şi prodecan al Facultății de Teatru şi Televiziune a Universităţii „Babeş-Bolyai" din Cluj, va primi Premiul pentru întreaga activitate în critică şi istorie teatrală, iar Miklós Bács, actor al Teatrului Maghiar de Stat şi conferenţiar universitar doctor abilitat la Facultatea de Teatru şi Televiziune din cadrul Universităţii „Babeş Bolyai“ din Cluj, va primi Premiu special: un mentor al tinerelor generaţii de actori. Premiile de excelenţă, premiile pentru întreaga activitate şi premiile speciale se acordă pe baza propunerilor primite din partea teatrelor şi a propunerilor membrilor Senatului UNITER.
Cea de-a XXIV-a ediţie a Galei Premiilor UNITER va avea loc luni, 9 mai 2016, în Sala Mare a Teatrului „Regina Maria" din Oradea.
Mai multe informaţii precum şi lista completă a nominalizărilor găsiţi aici.
La invitaţia teatrelor Fondazione Teatro della Toscana Florenţa şi a Emilia Romagna Teatro Fondazione Modena, Teatrul Naţional Cluj-Napoca va prezenta spectacolul LIVADA DE VIŞINI de A.P. Cehov, regia Roberto Bacci, în cele două oraşe din Italia, în perioada 23-28 februarie 2015.
Reprezentaţiile vor avea loc după următorul program:
23 februarie, ora 20:45, la Teatro della Pergola, Florenţa
24 februarie, ora 20:45, la Teatro della Pergola, Florenţa
27 februarie, ora 20:00, la Teatro Storchi, Modena
28 februarie, ora 15:30, la Teatro Storchi, Modena
„Montat într-o cheie de thriller country, spectacolul Moarte și reîncarnare într-un cowboy, poate cel mai puternic și controversat text al lui Rodrigo García, ne dezvăluie infernurile cotidiene, exploatând la maximum grimasele râsului. Unica voce sugerată de dramaturg a fost fragmentată regizoral și adaptată unor femei contemporane, exemple vii ale sindromului wonder woman. Cele patru actrițe ne aruncă în față furios, dar lucid, degradarea umană, râsul visceral și dragostea imposibil de recuperat, polifonia lor devenind o destăinuire delirantă, un puzzle post-absurd. Această insulă plutitoare, realitatea pâlpâitoare în care am tradus scenic textul extrem-contemporan al lui Rodrigo García, este acompaniată de hituri ale muzicii country, rămășițele unei epoci aflate la apus.
Jocul este unul voit teatral, prin mecanicizarea gesturilor, grimase tributare grotescului sau obsesivele sunete de tocuri, glisând în permanență între diverse ritmuri, rămânând o pledoarie pentru salvarea universurilor feminine în coliziune. Acest tip de dramaturgie te invită, mai degrabă la descifrare, decât la vizionarism, imersiunea în lumea haotică a lui García propunând o cultură a comentariului, un joc secund aflat în complicitate cu textul. «Atunci când vine dezastrul, dezastrul vine și dezastrul vine pentru noi toți!»“ (Andrei Măjeri)
Cu ocazia aniversării a 100 de ani de la apariţia curentului dadaist, Teatrul Naţional Cluj-Napoca anunţă premiera spectacolului TZARA ARDE ŞI DADA SE PIAPTĂNĂ (Fantoma de la Elsinore) de Ion Pop, Ștefana și Ioan Pop-Curșeu, care va avea loc în Studioul „Art Club", marți, 9 februarie 2016, de la ora 19:00. Spectacolul este realizat în cadrul Proiectului „Dada 100: viață / artă / muzeu", realizat în parteneriat cu Facultatea de Teatru și Televiziune UBB Cluj și Asociația Persona.
„Împrumutând structura piesei Dada Mouchoir de Nuages (Batistă de nori), spectacolul Tzara arde și Dada se piaptănă aduce în scenă impresionanta moștenire artistică lăsată de mișcarea dadaistă, cu prilejul împlinirii a o sută de ani de la nașterea acestui curent avangardist care a zdruncinat temeliile artei tradiționale și a dat un impuls fabulos dezvoltărilor moderniste din istoria artei. Construit dramaturgic din textele lui Tristan Tzara (manifeste, poezie, teatru) precum și din corespondența cu prietenii lui și din scrierile acestora, spectacolul rememorează în spirit dadaist biografia Poetului Tzara, de la plecarea sa din România și de la primele serate la Cabaret Voltaire, până în momentul autodizolvării mișcării Dada, al desprinderii lui Tzara de suprarealism și al căutării refugiului în studiul anagramelor din opera lui François Villon. Spectatorii vor asista la o halucinantă poveste-colaj, prin care teatrul primește în teatru manifestele dada, poemele simultane, cântecele negre, omul aproximativ, ritualurile, prieteniile și disensiunile tinerilor exaltați și justițiari ai artei, sub forma unor fantome vesele și triste cu măști avangardiste.“ (Ștefana Pop-Curșeu)
Regia este semnată de Ştefana Pop-Curşeu, scenografia: Filip Odangiu, Rareș Stoica, video și sound design: Rareș Stoica, coregrafia: Cătălin Codreanu, fumisterii: Cristian Grosu, maestru de lumini: Jenel Moldovan, iar distribuţia este formată din Filip Odangiu, Rareș Stoica, Cătălin Codreanu, Cristian Grosu, Ştefana Pop-Curşeu.