Noutăţi

 Arhivă de afişe

Galerie foto

Galerie video


Teatrul Național Cluj-Napoca este onorat să primească CERTIFICATUL DE EXCELENȚĂ pe anul 2015 din partea TRIPADVISOR, pe baza voturilor și recenziilor primite de teatru din partea utilizatorilor site-ului TripAdvisor.
 

TripAdvisor oferă aceste Certificate de excelență de cinci ani, la nivel mondial, pentru instituțiile sau locurile cele mai bine cotate de către vizitatori. În procesul de selecție a câștigătorilor acestor Certificate, TripAdvisor folosește un algoritm care evaluează calitatea, cantitatea și caracterul recenziilor și opiniilor vizitatorilor site-ului pe o perioadă de 12 luni. Pentru a se califica, un posibil cîștigător al acestui Certificat trebuie să mențină un rating de minim 4 puncte din 5, să aibă un număr minim de recenyii și să fie prezent pe site-ul TripAdvisor de cel puțin 12 luni.
 

TripAdvisor (www.tripadvisor.com), cel mai mare site de turism din lume, le oferă celor care îl accesează posibilitatea de a-și plănui călătoriile, prin sfaturi din partea vizitatorilor, și de a-și face rezervările necesare, prin link-uri spre alte site-uri, cu cele mai bune oferte de preț.



Teatrul Naţional Cluj-Napoca anunţă premiera spectacolului UbuZdup! adaptare de Gábor Tompa după Ubu înlănțuit și alte texte de Alfred Jarry, traducerea: Romulus Vulpescu, care va avea loc în Sala mare marți, 9 iunie 2015, de la ora 19:00. Regia îi aparţine lui Gábor Tompa, scenografia: Carmencita Brojboiu, coregrafia: Vava Ștefănescu, muzica: Ada Milea, asistent costume: Ilona Lőrincz, maestru de lumini: Jenel Moldovan, decor executat în Atelierele Altax SRL București. Distribuţia este formată din actorii: Marian Râlea, Anca Hanu, Dan Chiorean, Silvius Iorga, Alexandra Tarce, Cătălin Herlo, Radu Lărgeanu, Miron Maxim, Cristian Rigman, Irina Wintze, Elena Ivanca, Angelica Nicoară, Ionuț Caras, Cornel Răileanu, Cristian Grosu, Dragoș Pop, Adrian Cucu, Sânziana Tarța, Gigi Iordache. Orchestra live: Mihnea Blidariu, Zoltan Reman, Ioan Macavei.

 

Precursor al Suprarealismului, Alfred Jarry (1873-1907) a compus în zece ani cele șase piese avându-l ca personaj central pe Père Ubu: în 1891 - Ubu Rege, în 1896 - Cronicile lui Ubu, în 1899 și 1901 - Almanahurile lui domUbu, în 1897 - Ubu încornorat, în 1900 - Ubu înlănțuit și în 1901 - Ubu pe colină. Și-a creat un umor personal și exploziv prin limbajul domnului Ubu și noua „știință“ inventată de acesta: „patafizica“. Trăsăturile caracteristice personajului lui Jarry  sunt dominate de o monstruoasă lăcomie, care cuprinde de-a valma mâncare, femei, băutură, bani, putere, toate fiind grefate pe o mare lașitate și pe un despotism practicat cu precădere asupra celor slabi.

 

În spectacolul creat de Gábor Tompa, printre celelalte personaje din Ubu înlănțuit, - luat ca bază pentru scenariu -, apare însuși autorul, rostindu-și discursul ținut cu prilejul primei reprezențatii a piesei Ubu Rege precum și textul prezentării din programul de sală de atunci. Figura dramatică a lui Ubu conţine în germene toate atributele teatrului cruzimii, ale cărui principii le va dezvolta Artaud după treizeci de ani. Ubu şi Doamna lui fac să înflorească haosul şi dezordinea, iar mulțimea amorfă, trăind în starea de sclavie paradisiacă, nu va mai ajunge să exerseze libertatea. Piesa lui Jarry este de o copleșitoare actualitate, amplificându-și sensurile într-o paradigmă a puterii confiscate, aceasta, sub atenta privire a mereu înnoitelor „garnituri“ de politicieni, care golesc de conținut (toate) valorile, ceea ce rezultă fiind o adevărată descreierisire, cum ar spune Dom’Ubu. Cei doi Ubu, uciși de furia populară și înmormântați la cimitirul Monstre-Martre, vor reînvia, re-intrând (mereu și mereu) în poveste. Domnul și Doamna Ubu, „retrași“ în pușcărie, loc mult mai sigur și mai comod - că doar, vorba aceea: „Azi la guvernare, mâine la închisoare“ - vor conduce de acolo armata de ocnași, totul pe muzica creată de Ada Milea ce va acompania isprăvile celor prinși în vîrtejul întâmplărilor. Iar când victimele înalță imnuri în onoarea călăilor, nu mila se declanşează, ci râsul.



Premiera spectacolului Emigranții de Sławomir Mrożek, traducerea: Stan Velea, va avea loc în Studioul „Art Club", vineri, 5 iunie 2015, de la ora 19:00. Regia îi aparţine lui Tudor Lucanu, scenografia: Cristian Rusu, maestru de lumini: Jenel Moldovan. Cu: Matei Rotaru şi Tudor Lucanu.

 

Sławomir Mrożek s-a născut în 1930, în Polonia și a murit în 2013 la Nisa, în Franța. Publică foiletoane, povestiri umoristice, schițe, romane parodice. Operele sale dramatice au fost concepute în timpul petrecut în străinătate: Tango, Croitorul, Portretul, Dragoste în Crimeea etc. Piesa Emigranții a apărut în anul 1974.

 

Scriitorul, în întreaga sa operă pune în discuție probleme morale, anumite trăsături de caracter, „șabloane de gândire osificate“ în ridicol și învechit, rezultând o schițare caricaturală, absurdă a lumii.

 

În Emigranții, Mrożek prelucrează experiența marginalizantă a propriului exil, a refugiatului din varii motive, constituindu-se într-un studiu al condiției exilatului. Colegii de apartament AA și XX discută între ei, dialogul lor luând treptat forma unui duel în care ei se demască reciproc. Povestea celor doi exilați se petrece într-un subsol aglomerat, în care țevi groase de la canalizarea zgomotoasă a imobilului servesc și de... locuri pentru spectatori. Două paturi incomode și o masă din scândură noduroasă completează spațiul sărăcăcios în care partiturile dificile sunt susținute cu fermitate și mult talent de către cei doi protagoniști - unul fiind însuși regizorul spectacolului. 



Anca Hanu, actriţa Teatrului Naţional Cluj-Napoca, a primit ieri, în cadrul Galei Premiilor UNITER, Premiul pentru Cea mai bună actriţă în rol principal. Premiul i-a fost acordat pentru rolul din spectacolul Amalia respiră adânc de Alina Nelega, regia Tudor Lucanu. Pentru acest premiu, au mai fost nominalizate actriţele Alexandra Fasolă pentru rolurile din spectacolul „Omul cel bun din Seciuan“, de la Teatrul Bulandra Bucureşti, şi Daniela Török pentru rolul Sally Bowles din spectacolul „Cabaret“, de la Teatrul German de Stat Timişoara. 

Pentru rolul din „Amalia respiră adânc“, Anca Hanu a mai fost premiată cu Premiul pentru cea mai bună actriță la Festivalul de Teatru Scurt de la Oradea, 2014 şi cu Premiul pentru cea mai bună actriţă în rol principal oferit de Teatrul Naţional Cluj-Napoca, în cadrul evenimentului Întâlnirile Internaţionale de la Cluj, 2014. Actriţa a mai fost nominalizată la Premiul pentru Cea mai bună actriță în rol secundar pentru rolul Sirena din Insula, Festivalul Internațional de Teatru „Atelier", ediția a XX-a, Baia-Mare, şi la Premiul pentru debut, la Galele UNITER pentru rolul Grace din PURIFICARE de Sarah Kane, 2007. Alături de Ada Milea, Anca Hanu a primit Premiul special pentru muzică pentru spectacolul Sânziana şi Pepelea la Festivalul Comediei Româneşti de la Bucureşti, 2014. 

La premiile UNITER din acest an, Teatrul Naţional Cluj-Napoca a avut încă o nominarizare, la premiul pentru Cel mai bun actor în rol principal, prin Sorin Leoveanu

Gala Premiilor UNITER s-a aflat ieri, 25 mai 2015, la cea de-a XXIII-a ediţie. Juriul de nominalizări a fost alcătuit din criticii de teatru Monica Andronescu, Mircea Morariu şi Maria Zărnescu, iar juriul final, care a decis câştigătorii, a fost format din scenografa Ştefania Cenean, criticul literar Dan C. Mihăilescu, actriţa Valeria Seciu, criticul de teatru Oana Stoica şi regizorul Alexa Visarion. Lista completă a nominalizăriilor şi a premiilor o puteţi accesa de aici.