Următoarea reprezentație: sâmbătă, 29 ianuarie, ora 19:00, bilete aici.
Regia și ilustrația muzicală: Dragoș Pop
Scenografia: Adriana Grand
Maestru de lumini: Jenel Moldovan
asistenţi de regie: Teodora Minea, Tudor Antofie
Distribuția:
Jupân Dumitrache Titircă (zis „Inimă-Rea"), chiristigiu și căpitan în garda civică: Ovidiu Crişan
Nae Ipingescu, ipistat, amic politic al căpitanului: Miron Maxim
Chiriac, tejghetar, om de încredere al lui Dumitrache, sergent în garda civică: Ioan Isaiu
Spiridon, băiat „pe procopseală" în casa lui jupân Dumitrache Titircă: Alexandra Tarce / Silvius Iorga
Rică Venturiano, arhivar la o judecătorie de ocol, student în drept și publicist: Radu Lărgeanu
Veta, consoarta lui jupân Dumitrache Titircă: Ramona Dumitrean
Zița, sora Vetei: Romina Merei
Cu ocazia aniversării a 170 de ani de la nașterea lui I.L. Caragiale, Teatrul Național din Cluj-Napoca oferă publicului bine-cunoscuta comedie O noapte furtunoasă. Această primă premieră a anului 2022, precum și cea de-a doua reprezentație din 29 ianuarie fac ecou atât primei montări a Nopții furtunoase la Teatrul Național din București, din 18 ianuarie 1879, cât și aniversării scriitorului din 30 ianuarie 1852.
Amintim din istoria repertoriului Naționalului clujean că piesa s-a mai jucat în 1950, în regia lui Vintilă Rădulescu, în 1966, în regia lui Ioan Taub și în 1975, în regia lui Aureliu Manea. De data aceasta, actorului Dragoș Pop i se împlinește una dintre cele mai frumoase dorințe, aceea de a se confrunta, din postura de regizor, cu textul caragialian. Dincolo de faima și umorul său extraordinar, piesa l-a atras în primul rând, spune el, pentru că „este scrisă dintr-o respirație. Pentru că nicăieri nu-i scapă nimic. Nu se simte că s-ar fi întors ca să-i mai adauge ceva. A gestat în el, mult timp, și după aceea a fost născută. Asta m-a fascinat".
Decorul, realizat împreună cu Adriana Grand, imaginează o curte în care sunt puse de-a valma mobile și obiecte, pentru că „Jupân Dumitrache își renovează casa", ca să fie la modă. Și cum patriotismul este și el la mare modă, toate personajele etalează cu mândrie tricolorul ori iile cusute în cruciulițe. Este arborat și steagul roș-galben-albastru sub care, într-un moment de îndeplinire triumfătoare a sarcinilor de gardă civică, după tradiționalul păhărel, se citește cu pasiune din „Vocea Patriotului Naționale", lectură împleticită și poticnită de totala incultură a aspiranților la onorurile politicii naționale. Textul lui Caragiale își păstrează nealterată savoarea pe care întreg spectacolul mizează, asociind subtilități de rostire nuanțelor tipice epocii secolului nouăsprezece, pe care publicul este invitat să le surprindă și să le aprecieze.
Cuceritoarele personaje caragialiene, cu tribulațiile lor sufletești cauzate de amorul nebun, bulevardier, spaima hiperbolică de terfelirea onoarei de familiști sau frica de pedeapsa Sfântului Nicolae din cui, reușesc și astăzi să ne ia pe sus, în vârtejul unui comic tipic românesc, unde comedia de moravuri se aliază hazului de necaz spre descrețirea frunții spectatorilor, în această perioadă dificilă prin care trece societatea contemporană.
Omul de cultură Doina Modola, pe lângă faptul că a îndrumat multe generații de tineri, atât de la Departamentul de Teatru al Facultății de Litere din cadrul UBB Cluj, cât și de la Conservatorul de Muzică „Gheorghe Dima", a fost timp de unsprezece ani, între 1994 și 2005, consultant artistic al Naționalului clujean. Personalitatea ei de largă respirație intelectuală a onorat cu deosebire această funcție, căci pe lângă consultanța menită să ridice nivelul trupei, propunea și organiza evenimente de anvergură. Astfel, a asigurat directoratul Galei Teatrelor Naționale, în anii 1994, 1996, 1998, 2002, fiind unul din festivalurile de calibru ale instituției noastre, prin care publicul clujean a avut privilegiul de a urmări cele mai bune producții realizate de teatrele naționale din România la acea oră. Membră în numeroase jurii, dintre care cel al Galei UNITER (1992, 1993, 1994, 1999, 2000, 2010) și al Festivalului Național de Teatru „I.L. Caragiale", Doina Modola a fost prezentă și în prima delegație română la Festivalul Internațional de Teatru de la Avignon (1990).
A publicat cărți de autor și volume colective, a îngrijit ediții de specialitate, prefațându-le, a scris nenumărate studii, eseuri, articole. A susținut numeroase comunicări științifice și conferințe. Iubirea sa nemăsurată pentru scriitorul, filosoful și dramaturgul Lucian Blaga s-a exprimat nu doar prin scrierea de cărți despre opera lui, ci și prin implicarea totală în crearea a două spectacole din dramaturgia blagiană în anul 2005: Ivanca și Mă joc cu voi așa cum doriți.
Prezentă constant la toate premierele, curioasă, implicată, absoarbe teatrul prin toată ființa sa, iar sufletul ei nobil și generos îi conține, parcă, pe toți cei de pe scenă, când râsul ei molipsitor izbucnește, cu o absolută spontaneitate, antrenând după el reacția sălii întregi, spre deliciul actorilor.
Întreaga echipă a Teatrului Național îi urează: La mulți ani!
Eugenia Sarvari