În fiecare toamnă, echipa Naționalului clujean dă întâlnire unor personalități de marcă ale teatrului românesc și european, propunându-le câte o temă de reflecție și dezbatere semnificativă pentru specificul celor mai recente premiere ale instituției, dar și pentru actualitatea lumii de dincoace de scenă. Anul acesta, programul celor patru zile de festival s-a constituit sub genericul Destine, iar spectacolele incluse în el ilustrează, fiecare într-un mod propriu și inedit, vulnerabilitatea ființei umane în fața capriciilor sorții, dar și puterea acesteia de a se împotrivi propriei ursite.
Din cele mai vechi timpuri, teatrul s-a folosit de povești, alegorii sau simboluri pentru a le vorbi spectatorilor atât despre adevăruri universale, cât și despre situații și evenimente punctuale. Și astăzi, ca întotdeauna, arta dramatică își afirmă misiunea de a cultiva spiritul critic și solidaritatea comunitară, încurajând publicul să își înțeleagă trecutul, să acționeze în prezent și să își schimbe viitorul. Fiecare dintre cele nouă montări, indiferent că au avut premiera recent sau că au fost create în timpul restricțiilor pandemice, fiind, acum, reinventate într-un context socio-cultural diferit, probează această superputere a teatrului, într-o lume în care existența lui pare tot mai necesară.
La Sala mare, Demonii. Spovedania lui Stavroghin, regizat și adaptat de Tudor Lucanu după romanul dostoievskian, oferă o imagine sumbră a consecințelor radicalismului ideologic și pulsiunilor amorale care îl alimentează. În Minunata lume nouă a domnului Harpagon de Michele Santeramo, în regia lui Roberto Bacci, avarul lui Molière reușește o evadare spațio-temporală în lumea noastră, unde se reinventează drept un afacerist bombastic, ale cărui tranzacții „neconvenționale" dezvăluie abisurile depravării umane. Prin Șase personaje în căutarea unui autor de Luigi Pirandello, regizorul Tudor Lucanu deconstruiește scenic distincțiile formale dintre ficțiune și realitate, dând voce unor vieți de cerneală incomplete. Cartoforii de N.V. Gogol, în regia lui Ionuț Caras, ne invită într-un han din Rusia țaristă, unde suntem martorii escrocheriilor din lumea sordidă a jocurilor de noroc.
La Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei se joacă spectacolul în două părți 9 RUȘINI și alte tablouri scandaloase din istoria recentă a României (co-producție Create.Act.Enjoy şi Teatrul Naţional Cluj-Napoca), pe texte de Cosmin Stănilă, Sașa Ceban și Ionuț Caras, în regia celui din urmă și a întregii echipe - o cronică episodică a metehnelor societății românești.
Pe lângă producțiile Teatrului Național, spectatorii noștri vor putea vizita o expoziție (realizată în colaborare cu Laboratorul de Teatrologie Digitală al Facultății de Teatru și Film) și două instalații realizate în parteneriat cu Reactor de creație și experiment, fiind de asemenea așteptați și la conferința organizată de Asociația Internațională a Criticilor de Teatru împreună cu Școala doctorală a Facultății de Teatru și Film din cadrul UBB Cluj: Film, video, tehnologie digitală și inteligență artificială pe scena teatrului. Această din urmă secțiune a Întâlnirilor va avea loc în Sala Club a Colegiului Academic, iar prezentările vor fi susținute în limbile engleză și franceză.
Sperăm, așadar, ca noua ediție IIC să ne aducă din nou împreună, într-un cadru cultural deschis, în care să ne reevaluăm prejudecățile, să chestionăm orice formă de autoritate politică sau morală, să înțelegem natura iluzorie a certitudinilor și să ne acceptăm responsabilitatea în raport cu istoria care acum se scrie.
Bilete disponibile pe www.bilete.ro și la Agenția de bilete a Teatrului Național „Lucian Blaga".