Din 18 februarie 2018, INSULA revine într-o variantă nouă!
„Noua Insulă e plină de noutăți: două personaje noi, o mulțime de instrumente noi, idei noi, texte noi, melodii noi, înfățișări noi și noul haz trist din comedia singurătății unui Robinson Crusoe aflat pe o insulă pustie plină de lume. Cred că e mai mult Gellu Naum și mai multă inspirație în acest nou spectacol vechi.“ (Ada Milea)
INSULA muzicală a Adei Milea aduce pe scena Naţionalului clujean povestea lui Robinson, cel al lui Gellu Naum, un Robinson singur pe o insulă pustie dar plină de oameni. Joaca serioasă din piesa de teatru cu acelaşi nume a poetului şi dramaturgului suprarealist român Gellu Naum este un puzzle de întâlniri şi situaţii cu personaje exotice, precum o sirenă, un pirat, un beduin, dar şi numeroşi membri ai familiei pierdute a lui Robinson. Căutările, urmăririle, regăsirile şi, din nou, despărţirile, toate rapide şi aproape mecanice, au în comun singurătatea, la rândul ei pierdută şi apoi regăsită. Ada Milea construieşte, astfel, un concert al singurătăţilor aduse împreună de Gellu Naum, aducând împreună, la rândul ei, vocile şi prezenţa actorilor Teatrului Naţional din Cluj, într-un concert 100% teatral.
Premii și nominalizări:
Marele Premiu al Festivalului de Dramaturgie Contemporană de la Brașov, ediția a XXIV-a, 2012;
Premiul special al juriului, Festivalul Internațional de Teatru „Atelier“, ediția a XX-a, Baia-Mare;
Premiul pentru cea mai bună actriță în rol secundar - Irina Wintze, Adriana Băilescu și Romina Merei, pentru rolul Bunicile Selkirke, Festivalul Internațional de Teatru „Atelier“, ediția a XX-a, Baia-Mare;
Nominalizare pentru cel mai bun scenograf - Valentin Codoiu, Festivalul Internațional de Teatru „Atelier“, ediția a XX-a, Baia-Mare;
Nominalizare pentru cea mai bună actriță în rol secundar - Ramona Dumitrean pentru rolul Mary, Festivalul Internațional de Teatru „Atelier“, ediția a XX-a, Baia-Mare;
Nominalizare pentru cea mai bună actriță în rol secundar - Anca Hanu pentru rolul Sirena, Festivalul Internațional de Teatru „Atelier“, ediția a XX-a, Baia-Mare;
Nominalizare pentru cel mai bun actor în rol secundar - Cristian Grosu pentru rolul Iedu’ Coco, Festivalul Internațional de Teatru „Atelier“, ediția a XX-a, Baia-Mare;
Nominalizare pentru cea mai bună regie - Ada Milea, Festivalul Internațional de Teatru „Atelier“, ediția a XX-a, Baia-Mare;
Nominalizare pentru Marele Premiu al Festivalului „Atelier“ pentru cel mai bun spectacol, Festivalul Internațional de Teatru „Atelier“, ediția a XX-a, Baia-Mare.
Ada Milea are geniu. Pur şi simplu. Şi face cu minţile noastre ce vrea... Am poposit de curînd pe Insula ei şi a lui Gellu Naum. Poate că aici ar trebui să pun punct. Şi să rămîn singură singură singură pe insula pustie plină de lume. Poate că asta şi fac spunînd că poemul melancolic despre libertatea fiinţei, despre Robinson-ul din noi, despre Sirena din noi şi despre Vineri şi Pirat şi Bunicile Selkirke este doar călătoria fiecăruia spre centrul pămîntului. O spumă de cuvinte, de sensuri şi revelaţii care ne poartă în valurile fanteziei fără de margini. Acolo există Ada Milea. De acolo se naşte spectacolul ei aiuritor de frumos şi de altfel, prea plin de Gellu şi de ea însăşi, „Insula" de la Teatrul Naţional din Cluj. Un hohot de rîs pe cerul singurătăţilor. Rigoare şi bucurie. Un exerciţiu superb al actorilor de primă mînă din trupa acestui teatru. Un spectacol cît un zîmbet al lui Gellu Naum. Un traseu esenţializat pe Insula lui, ghidat cu har de Ada Milea, asistată de scenograful Valentin Codoiu şi de actorii minunaţi Anca Hanu, Cătălin Herlo, Irina Wintze, Ramona Dumitrean, Miron Maxim, Adrian Cucu, Cristian Grosu, Adriana Băilescu, Romina Merei, Silvius Iorga, Cristian Rigman. Şi de sunetele inventate şi ordonate de Ada Milea. O muzică-poem-însoţitor-operă rock ca să poţi găsi drumul ieşirii din tine. Să iubeşti inocent-păcătos ca Sirena, să te strecori pe sub ochelarii Bunicilor şi să pierzi şirul anilor, să poţi să ameninţi ca un Pirat fioros, să mergi după capre şi să poţi să auzi, dincolo de forfotă, vocea lui Robinson:
„ce singur sînt,Doamne! Şi cîtă lume! Ce singur sînt, aici pe Insula Deznădejdii, unde m-a aruncat soarta, în timpul furtunii îngrozitoare!... Îngrozitor de singur!..."
Cu un text fără cusur decupat, Insula are coerenţa de interpretare, bogăţia de sugestii, subtilitatea, rotunjimea şi forţa de expresie, bucuria jocului (ca actorie dar şi ca joc în sensul primar şi democratic al cuvîntului), dar şi amplitudinea culturală (nu, nu neapărat nevoie să faci cultură încruntat şi plin de ifose, o poţi face şi relaxat, şi cu umor, dar obligatoriu trebuie să o faci cu dedicaţie şi cu inteligenţă) ce îl determină pînă şi pe cel mai cîrcotaş critic să scornească cuvintele de prisos şi să afirme că aplauzele nesfîrşite de după spectacol au fost mai mult decît meritate.
În Insula „umorul a fost extrem de bine controlat, nimic nu a scăpat din linia gîndită şi muzicalizată a spectacolului (...) Meritul Adei Milea este, dincolo de concepţia spectacolului, acela că i-a făcut pe cîâiva actori să cînte, parodic, dar totuşi melodios. Şi că a concentrat mult povestea acestui Robinson suprarealist, fără să piardăp ceva din farmecul unei glume reuşite.
Insula în versiunea lăţită (o citez pe artistă) a Adei Milea este un dialog-ecou cu Gellu Naum, un dialog în care replicile textului original sînt preluate, prelucrate şi orchestrate ingenios într-o tapiserie de sunete şi de imagini desfăşurată dinaintea publicului ca o cauda pavonis. Iaca alchimie...
Nu mi-au plăcut niciodată musicalurile, dar cel făcut de Ada Milea după piesa lui Gellu Naum a fost de-a dreptul genial. Actorii din Zenobia și Florența sînt eu au arătat că știu și să cînte. Cu Ada Milea în rolul de regizor dirijor-la-chitară, fiecare actor a cîntat bucăți de punk, hip hop, jazz, blues, rock sau pop, cu replicile din piesă pe post de „versuri suprarealiste".