de Matei Vişniec
traducere de Letiţia Ilea
regia:
Mona Marian
scenografia:
Eugenia Tărăşescu Jianu
muzica:
Corina Sîrbu
Distribuţia:
Micuţa Bernadette (fiica Povestitorului):
Elena Ivanca
Băieţelul bîlbîit (Thomas, fiul Povestitorului):
Silvius Iorga
Pitica în rochie de mireasă:
Romina Merei
Povestitorul:
Dragoș Pop, Cătălin Herlo
Inspectorul:
Ionuț Caras
Frank Strigoiul (patronul casei ororilor) / Bătrînul domn (Didier):
Ovidiu Crişan
Femeia care face gogoşi (Bernadette cea Mare) / Bătrîna Doamnă (Mathilde):
Maria Seleş
Bătrînul beţiv (Jojo):
Adrian Cucu
Femeia cu un cuţit înfipt în ochiul stîng:
Ramona Dumitrean
Aruncătorul de cuţite beat sau Tony Galantul:
Cristian Rigman
Animalul care seamănă perfect cu omul:
Patricia Brad
Patroana bistroului (Florence):
Maria Munteanu
Patronul standului de tir (Leon):
Dan Chiorean
Femeia grasă cu mătura (Anaïs):
Emanuel Petran
Primul înger / Capul preşedintelui din regiunea eoliană a Alpilor Provensali:
Ruslan Bârlea
Al doilea înger / Gerard, luptătorul în rezistenţă:
Cristian Grosu
Al treilea înger / Motociclistul / Capul turbat / Michel (ofiţer de poliţie):
Cătălin Codreanu
regia tehnică:
Constantin Pojonie
lumini:
Alexandru Corpodean
sonorizare:
Vasile Crăciun
sufleur:
Crina Onaca
Bîlci este cea mai recentă creaţie a lui Matei Vişniec în care lumea-ca-bîlci se învîrte într-un carusel nebun al fantasmelor, din care nu lipsesc obsesiile lumii moderne, „casa ororilor“ identificată cu televizorul ori pierderea progresivă a memoriei, care este numită de autor „memoria de tip umbrelă“, găurită, capricioasă, la polul opus aflîndu-se „memoria de tip pantof“, încercată de „suferinţa mersului“... O lume absurdă, cu personaje care poartă nume absurde (Femeia cu un cuţit înfipt în ochiul stîng, Animalul care seamănă perfect cu omul, Capul preşedintelui din regiunea Eoliană a Alpilor etc), în situaţii absurde. Bîlciul din mintea noastră, a tuturor.
Preţul biletelor:
30 lei, 25 lei, 15 lei, 10 lei (în funcţie de locul din sala de spectacol);
7,5 lei - reducere pentru elevi, studenţi şi pensionari.
Data premierei: marţi, 3 iunie 2008
Bîlci trebuie privit ca un fel de joacă histrionică, niţel artificială, niţel sordidă, ca pe placul unui „consumator“ de uimiri ieftine, dar plină de culoare şi cuceritoare prin naivitatea sa spoită grosolan. De altfel, regizoarea Mona Chirilă a imaginat într-o grilă acut-vizuală oferta piesei. Un soi de joc ieşit din ţîţîni domină construcţia regizorală (...) Remarcabilă a fost interpretarea actorilor clujeni. În Bîlci s-a văzut o echipă redutabilă, cu ritm, nerv şi prezenţă scenică în toate secvenţele spectacolului, deşi, normal, „temperatura de joc“ a diferit de la actor la actor (...) premiera Naţionalului merită văzută de spectatori. Însă doar dacă aceştia renunţă să caute o „poveste mură-n gură“ şi intră în jucăuşa convenţie a bîlciului la care sîntem cu toţii părtaşi. Pentru că Bîlci este, pînă la urmă, un basm despre nebuna imaginaţie a fiecăruia.
Claudiu Groza, Bîlciul imaginaţiei,
în Clujeanul, ediţia on-line, 4 iunie 2008
***
Ca şi în alte montări ale Monei Chirilă, spectacolul teatral este o contopire a artelor - muzica, artele plastice, teatrul - îmbinate într-o compoziţie care reflectă montajul psihic ca modalitate scenică specifică a talentatei regizoare. Recognoscibilă este magma fierbinte în care se topesc teatrul tradiţional codificat şi teatrul modern contemporan. (...) Dimensiunea verticală, adîncă, regăsibilă în montarea Monei Chirilă ca supratemă a piesei, este viaţa trăită ca un mecanism din care lipseşte iubirea. Numai în acest context din care a fost eliminată iubirea se poate identifica lumea bîlciului, jocul deşertăciunilor deasupra căruia veghează din pubele îngeri bandajaţi, cu aripi ciopîrţite. Este o identificare teatrală pe deplin realizată în această admirabilă punere în scenă a uneia dintre cele mai recente şi valoroase piese ale lui Vişniec.
Ileana Alexandra Orlich, Un joc al deşertăciunilor,
în Teatrul azi, nr. 8-9-10/2008