ÎNTÂLNIRILE INTERNAȚIONALE DE LA CLUJediția a 2-a, 4-7 octombrie 2012
ÎNTÂLNIRILE EST-VEST
Teatrul Naţional din Cluj a organizat, în perioada 4-7 octombrie 2012, cea de-a doua ediţie a ÎNTÂLNIRILOR INTERNAŢIONALE DE LA CLUJ - ÎNTÂLNIRILE EST-VEST.
Întâlnirile Internaţionale de la Cluj au drept scop promovarea dialogului internaţional prin teatru, diseminarea informaţiilor culturale şi realizarea de colaborări şi iniţiative culturale în spaţiul internaţional. Întâlnirile Internaţionale reprezintă un spaţiu pentru dialog prin artă.
PROGRAMUL FESTIVALULUI
Cea de-a doua ediţie a Întâlnirilor Internaţionale de la Cluj a purtat titlul de – Întâlnirile Est-Vest – şi s-a concentrat în jurul a patru producţii teatrale realizate la Teatrul Naţional din Cluj: HAMLET de William Shakespeare, în regia lui Roberto Bacci (Italia); RĂZBOIUL CLOVNILOR, scenariul şi regia Eli Simon (SUA); IDIOTUL, dramatizare după romanul lui Dostoievski, în regia Annei Stigsgaard (Danemarca) şi MACHIAVELLI: ARTA TERORII de Robert Cohen, în regia lui Răzvan Mureşan (România). Întâlnirile au inclus, de asemenea, workshop-uri susţinute de profesionişti care au dezvoltat metode complexe de lucru cu actorul: Peter Uray (Ungaria) - Movement and Physical Theatre; Çağlar Yiğitoğullari (Turcia) - Assuming Risks in Performing Arts; András Hatházi (România) - Metoda Robert Cohen); instalaţia OCCUPY VAVA, realizată de Vava Ştefănescu, conferinţe şi dezbateri.
PROGRAM
4 octombrie 2012ora 14:30-16:00, Studio „Art Club“
Instalație Vava Ștefănescu: „
Occupy Vava“.
ora 16:00-17:00, Studio „Euphorion“
Demonstrație Peter Uray: Movement and Physical Theatre. Discuții cu publicul.
ora 19:00, Sala mare
Spectacol:
IDIOTUL, după F.M. Dostoievski, regia Anna Stigsgaard – premieră
5 octombrie 2012ora 11:00 -12:30, foaier rang II
Prezentare invitați și inițierea
Dezbaterii „Est-Vest“ora 12:30-13:30, foaier rang II
Lansări de carte: Anca Măniuțiu Avangardă și carnavalesc în teatrul lui Michel de Ghelderode Ștefana Pop-Curșeu Pour une théâtralité picturale. Bruegel et Ghelderode en jeux de miroirs
Laura Pavel Teatru și identitate. Interpretări pe scena interioară / Theatre and Identity. Interpretations on the Inner Stage
Mihai Măniuțiu Un zeu aproape muritor
ora 16:00-17:00, Studio „Euphorion“
Demonstrație Çağlar Yiğitoğullari: Assuming Risks in Performing Arts. Discuții cu publicul.
ora 19:00, Sala mare
Spectacol:
HAMLET de William Shakespeare, regia Roberto Bacci
6 octombrie 2012ora 11:00-12:30, foaier rang II
Dezbatere „Est-Vest“ora 15:00-15:45, Studio „Euphorion“
Demonstrație András Hathazi: Metoda Robert Cohen - Discuții cu publicul.
ora 15:45-16:15, Studio „Euphorion“
Lansări de carte: Robert Cohen Machiavelli: arta terorii
Puterea interpretării scenice
Banda lui Moebius
Eseuri despre teatru
Eli Simon The Art of Clowning
ora 19:00, Sala mare
Spectacol:
RĂZBOIUL CLOVNILOR, scenariul și regia Eli Simon – premiera
ora 20:30-21:00, Studio „Art Club“
Spectacol:
DADA Trans iT, regia Aristița Albăcan
7 octombrie 2012ora 11:00, foaier rang II
Încheierea Dezbaterii „Est-Vest”ora 19:00, Sala mare
Spectacol:
MACHIAVELLI: ARTA TERORII de Robert Cohen, regia Răzvan Mureșan
INVITAȚII FESTIVALULUI
Roberto Bacci – director artistic şi Fondator al Fondazione Pontedera Teatro, Italia
Robert Cohen – profesor, Claire Trevor School of the Arts, UC Irvine, SUA
Luca Dini – co-director, Fondazione Pontedera Teatro, Italia
Eli Simon – director al Departamentului de Teatru, Claire Trevor School of the Arts, UC Irvine SUA
Savino Paparella – actor, Teatro Era, Pontedera, Italia
Sebastien Reichmann – poet, Franţa
Anna Stigsgaard – regizor, Danemarca
Peter Uray – regizor-coregraf, Ungaria
Claudia Woolgar – director artistic / CEO la Source Arts Centre, Irlanda
Çağlar Yiğitoğullari – actor/performer, Istanbul Municipality Theatres, Turcia
Emil Boroghină – director al Festivalului Internaţional de Teatru Shakespeare, Craiova
Adrian Bulboacă – fotograf
Ion Cazaban – critic de teatru şi scriitor
Simona Chiţan – jurnalist , „Adevarul“
Mariana Ciolan – redactor, Radio România Cultural
Ion Cocora – critic de teatru
Carmen Croitoru – lect. univ. dr. Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale“, Bucureşti
Csongor Csurulya – director artistic, Teatrul „Tomcsa Sándor“ Odorheiu Secuiesc
Attila Gasparik – director general, Teatrul Naţional Târgu-Mureș
Florica Ichim – redactor şef, „Teatrul Azi“
Marcel Iureş – actor, preşedinte al Fundaţiei Cultural Artistice Teatrul ACT
Ion Bogdan Lefter – prof. univ. dr. Facultatea de Litere, Universitatea Bucureşti Crenguţa Manea – critic de teatru
Ada Milea – muzician şi compozitor
Mircea Morariu – critic de teatru
Alina Nelega – director artistic, Teatrul Naţional Târgu-Mureş
Laurian Oniga – regizor
Doina Papp – critic de teatru
Ludmila Patlanjoglu – prof.univ. dr., Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale“, Bucureşti
Irina Petrescu – actriţă, Teatrul „Lucia Sturdza Bulandra“, Bucureşti
Elisabeta Pop – critic de teatru
Iulia Popovici – crititc de teatru, „Observator Cultural“
Nicolae Prelipceanu – publicist, „România Liberă“
Mihai Constantin Ranin – director artistic, Teatrul de Artă, Deva
Ion Rizea – director general adjunct, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu“ Timişoara
Maria Rotar – regizor
Cristina Sârbu – jurnalist, Radio România Actualităţi
Ionuţ Sociu – critic de teatru
Alexa Visarion – prof. univ dr., Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I. L. Caragiale“, Bucureşti
Daniel Vulcu – Manager, Teatrul „Regia Maria“ Oradea
Dintre invitaţii clujeni:
Valentin Codoiu – scenograf
Mihai Dragolea – critic literar, prozator
Alex Goldiş – critic şi istoric literar, redactor la revistele „Vatra“ şi „Cultura“
Florina Ilis – scriitoare
Hatházi András – actor, regizor, scriitor de teatru şi profesor de actorie
Liviu Maliţa – critic şi istoric literar, eseist, Decan al Facultăţii de Teatru şi Televiziune, UBB Cluj
Anca Măniuţiu – critic, teatrolog, eseist şi traducător, membră AICT
Ion Mureşan – eseist, poet, publicist
Laura Pavel-Teutişan – critic literar, teatrolog, eseist
Ovidiu Pecican – scriitor, critic literar, analist cultural şi politic, istoric
Adrian Popescu – poet, prozator, eseist
Ion Pop – critic şi istoric literar, poet
Cornel Ţăranu – compozitor şi dirijor, membru corespondent al Academiei Române
Visky András – director adjunct artistic, Teatrul Maghiar de Stat Cluj
SPONSORII ȘI PARTENERII FESTIVALULUI
Evenimentul a fost organizat de Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional şi Teatrul Naţional Cluj,
Partener unic: Banca Transilvania
Sponsori: Banca Comercială Română; Sortilemn, Deloitte, Punct Media Studio, Asociaţia Conexio, Restaurant Baracca, Floarea Ta, Vinexpert, S.C Class Shoe S.R.L.
Parteneri: UNITER, bybliotek, Mario Dance Studio, Hotel Agape, Book Corner Librarium
Parteneri media: Zile şi nopţi, www.evenimenteincluj.ro, Făclia de Cluj, Campus-Life, www.inoras.ro, THEVENTS, www.cluj-am.ro, Art Act Magazine, metropotam.ro
Recomandat de: Radio Guerilla
Ne-am concentrat cu toţii, în schimb, asupra produsului colaborării dintre Est şi Vest rezultat din acest proiect, respectiv spectacolele realizate cu trupa Teatrului „Lucian Blaga“, principala şi cea mai mare beneficiară a Întâlnirilor... de regizori invitaţi. Ei, actorii, în mare parte tineri, ai acestei trupe bine articulată, au dus cu profesionalism şi devotament greul acestor patru seri, în care au trecut de la un text la altul, de la un stil la altul, dovedind adaptabilitate şi disponibilitate maximă.
Pentru că la dezbaterile de dimineață – care au însoțit reprezentarea unui număr de producții recente ale Naționalului clujean, toate avînd drept numitor comun faptul că au fost regizate de „străini din Vest“ – au participat mulți critici, s-a vorbit, într-adevăr, mai mult despre sensul artei și mai puțin despre mereu spinoasa relație dintre teatrul european „vestic“ și cel „estic“. Care rămîne, într-un final, o discuție valabilă și potențial interesantă, însă nu din perspectiva unei iluzoriu-automate superiorități a regiei etc. vestice, cît din cea a efectelor generate de simpla chestiune a funcționării diferite a teatrului pe cele două coordonate: la „noi“, teatru de repertoriu, la „ei“, teatru de proiecte. La „noi“, trupă de actori angajați pe o perioadă lungă în teatre publice și producții care se joacă alternativ, pe durate variabile acoperind mai multe stagiuni, la „ei“, componentă aleatorie a distribuțiilor stabilite de regulă prin castinguri, contracte pe proiecte ale actorilor, spectacole jucate în succesiune în interval limitat. La „noi“, identitatea dată de compania de actori și spațiu, la „ei“, preeminența spațiului sau (în cazul companiilor) a regizorului. Și unele, și altele au plusuri și minusuri.
Orice spectacol apare într-un climat, și eu aș vrea să încep cu o mărturisire despre acest climat, care se numește la ora actuală Teatrul Național din Cluj. Mi-am început cariera, cu foarte mulți ani în urmă, în 1970, și am avut șansa să cunosc, și-n România, și-n afara României, o serie de teatre. Teatre importante. Am fost în diferite perioade chiar la Cluj. Am avut oportunitatea să fiu invitat și să lucrez la Teatrul de Artă din Moscova (MHAT), la Teatrul „Galeria” al lui Szajna, la Festivalul „Shakespeare” din Kentucky, dar și-n teatre studențești din SUA, Suedia, Islanda, Germania.
Am făcut această introducere, pentru că la Cluj se întâmplă ceea ce e firesc să se întâmple, dar niciodată nu e firesc să se întâmple atât de bine cum se întâmplă acum la Cluj. E vorba de un proiect managerial, gândit pe paliere de reflecție și pe paliere de meditație. E vorba de un program managerial a cărui anvergură se simte în cele două dimensiuni fundamentale pe care trebuie să le aibă un teatru: trupă - trupă performantă - și personalități în cadrul trupei, distincte. Dar, imediat, în contact direct, e vorba de public.
Experiență care se vrea deja o tradiție, aceste întâlniri au rămas cu un soi de scufundare în apele memoriei: ne-am adus aminte de ce (încă) vibrăm pentru artă și „omul uman”, deschis emoțiilor firești, de ce mai mergem la teatru, mereu și mereu...