ediția a 11-a, 28 septembrie - 2 octombrie 2022 IDENTITĂȚI
Miercuri, 28 septembrie
ora 11:00, Teatrul Național Cluj,Studio Euphorion
O NOAPTE FURTUNOASĂ de I.L. Caragiale | regia: Dragoș Pop | proiecție video a spectacolului
acces liber, în limita locurilor disponibile
ora 17:00, Teatrul Național Cluj,Studio Euphorion
TEATRU ÎN VREME DE RĂZBOI | texte de Natalia Vorojbit, Tetiana Kițenko și Natalia Blok | spectacol-lectură | regia: Ionuț Caras
ora 20:00, Teatrul Național Cluj,Sala Mare
TREI SURORI de A.P. Cehov | adaptarea scenică și regia: Răzvan Mureșan
Joi, 29 septembrie
ora 11:00, Teatrul Național Cluj,Foaier, Rang II
TEATRUL, MON AMOUR | conferință susținută de Marina Constantinescu
acces liber, în limita locurilor disponibile
ora 16:30, Muzeul de Artă
SINDROMUL SUPRAVIEȚUITORULUI de Andrii Bondarenko | regia: Ștefana Pop-Curșeu | spectacol urmat de masa rotundă: TEATRUL ÎN SITUAȚII-LIMITĂ, cu participarea autorilor ucraineni Andrii Bondarenko, Neda Nejdana, Tetiana Kițenko și Natalia Blok și a regizorilor Tudor Lucanu și Ionuț Caras | moderatori: Ștefana Pop-Curșeu și Raluca Rădulescu
acces liber, în limita locurilor disponibile
ora 20:00, Teatrul Național Cluj,Sala Mare
O SCRISOARE PIERDUTĂ ÎN CONCERT, după O scrisoare pierdută de I.L. Caragiale | spectacol-concert de Ada Milea
SCRIEREA DRAMATICĂ ȘI MOTIVAȚIILE AUTORILOR CONTEMPORANI | conferinţă susţinută de Matei Vișniec, urmată de prezentarea antologiei Plays from Romania: Dramaturgies of Subversion, editată și tradusă de Jozefina Komporaly, Editura Bloomsbury, 2021
acces liber, în limita locurilor disponibile
ora 15:00, Teatrul Național Cluj,Studio Euphorion
LANSĂRI DE CARTE
Cristina Modreanu: Teatrul ca rezistență. Oameni de teatru în arhivele Securității, Editura Polirom, 2022 | prezintă Anca Hațiegan
Liviu Malița (coordonator): Să nu privești înapoi. Comunism, dramaturgie, societate, Editura Presa Universitară Clujeană, 2022 | prezintă Ion Bogdan Lefter
Alexa Visarion: Caragiale vizionarul, Editura Academiei Române, 2022 | prezintă Cristina Modreanu
acces liber, în limita locurilor disponibile
ora 16:00, Teatrul Național Cluj,Studio Euphorion
OMUL DIN CERC de Matei Vișniec | video-spectacol | regia: Răzvan Mureșan
acces liber, în limita locurilor disponibile
ora 19:00, Teatrul Național Cluj,Sala Mare
NU MAI ȚINE LINIA OCUPATĂ de Alexandra Felseghi | regia: Adina Lazăr
Duminică, 2 octombrie
ora 11:00, Teatrul Național Cluj,Foaier, Rang II
TEATRUL ÎN RĂZBOI ȘI POLITICA | conferință susținută de George Banu, urmată de prezentare de carte și sesiune de autografe: George Banu: Povestirile lui Horatio – portrete și mărturii ale maeștrilor scenei europene, Editura Tracus Arte, 2021, şi George Banu: Obiecte rănite, Editura Nemira, 2022
acces liber, în limita locurilor disponibile
ora 16:00, Teatrul Național Cluj,Studio Euphorion
CRIMĂ CU PISTOL ȘI BILE de Horia Gârbea | regia: Emanuel Petran | spectacol urmat de o întâlnire cu autorul piesei
ora 19:00, Teatrul Național Cluj,Sala Mare
LACRIMILE AMARE ALE PETREI VON KANT de R.W. Fassbinder | regia: Eugen Jebeleanu
O frumoasă tradiție întreruptă de pandemie se reia la Teatrul Național Lucian Blaga din Cluj. În această toamnă, clujenii și-au invitat prietenii și pe toți doritorii la cea de a 11-a ediție a Întâlnirilor teatrale internaționale, un dialog față-n față al oamenilor de teatru despre problemele teatrului contemporan și spectacolele în care acestea se regăsesc. (...) prin natura profesiei, cronicarii prezenți nu erau străini de realitățile teatrului clujean, puse la pachet, pe parcursul a cinci zile, spectacolele prezentate s-au înfățișat ca o carte de vizită sau ca o fotografie a momentului utilă poate chiar pentru autorii ei și, în orice caz, prestigioasă.
Pe măsură ce încercăm să înțelegem ce ne poate comunica teatrul în lumea post-Covid și a războiului ruso-ucrainean care amenință România, Europa și întregul echilibru mondial este interesant să aruncăm o privire spre Întâlnirile internaționale de la Cluj, organizate de Teatrul Național din Cluj, condus de directorul general Mihai Măniuțiu și de directorul artistic Ștefana Pop-Curșeu.(...) Festivalul a avut ca temă multiplele IDENTITĂȚI ale omului contemporan: politice, sociale, sexuale și culturale. Dimensiunea internațională a fost dată de prezența unor dramaturgi ucraineni și a unor jurnaliști, scriitori, traducători, critici și oameni de teatru din Anglia, SUA, Germania, Grecia, Italia, Suedia și Republica Moldova (...) Entuziasmul și calitatea lucrărilor și conversațiilor a fost un catalizator pentru comunitatea clujeană și pentru cei prezenți, adunați din diverse țări și orașe. Prin reunirea diferitelor voci și perspective, Întâlnirile Internaționale de la Cluj au stimulat empatia pentru dramaturgia ucraineană, cea română, pentru feminism și emanciparea sexuală și pentru recuperarea și reanalizarea trecutului, comunist și clasic.
După isteria pandemică din care teatrul a avut de suferit foarte mult, iată că, la deschiderea acestei stagiuni, cultura teatrală clujeană se arată revigorată în suficientă măsură pentru a atrage publicul în sala de spectacol. Mai mult decât atât, conducerea Teatrului Național „Lucian Blaga”, iată, se arată în măsură să organizeze a XI-a ediție a Întâlnirilor Internaționale de la Cluj între 28 septembrie și 2 octombrie 2022. Ediție înscrisă sub tema Identități. Identități creative, culturale, ceea ce statornicește, peste hiatul pandemic, legătura cu o bună tradiție clujeană. O nouă identificare cu valorile scenei, cu realizările din ultimul timp în materie de viziuni regizorale și interpretări actoricești. În cele cinci zile, organizatorii au programat cele mai reușite spectacole ale Naționalului, întâlniri cu personalități din lumea teatrului, spectacole-lectură, invitați speciali, lansări de cărți de profil.
Întîlnirile clujene, ajunse la cea de XI-a ediție, s-au înscris anul acesta sub tema „Identităților“: deschidere spre ceilalți și, în același timp, către pluralitatea individului. O temă majoră s-a impus de la bun început: teatrul în vreme de război – direcție marcată de prezența a patru dramaturgi ucraineni, cu reverberații în conferințele și lansările de carte. (...) în fiecare spectacol am recunoscut și apreciat o trupă de actori care s-au implicat cu pasiune și care au știut să iasă din această perioadă dificilă, soluții regizorale curajoase și abordări repertoriale de calitate.
în Observator cultural nr. 1130 (870) 12-18 oct.2022
După trei ani de pandemie și nenumărate restricții, care au zdruncinat și re-așezat temeliile teatrului, Întâlnirile Internaționale de la Cluj, ediția a XI-a, lansează o provocare tematică – Identități – pentru o întâlnire amplă cu spectacolele (și filmările) trupei. Ca orice instituție de spectacol din România, și Teatrul Național din Cluj, condus de Mihai Măniuțiu, având ca director artistic pe Ștefana Pop-Curșeu, s-a modernizat și a încercat să depășească dificultățile logistice ale momentului pandemic, prin propuneri estetice noi și întâmpinarea provocărilor acestor vremuri. (...) La finalul Întâlnirilor am rămas cu bucuria descoperirii unei trupe de teatru puternice, a unei deschideri către texte noi și montări îndrăznețe (chiar dacă imperfecte), a unui teatru care dă șansă regizorilor tineri, cât și regizoarelor femei (procentul este deocamdată cam 2 la 1) și care se adaptează atât publicului, cât și vremurilor.
Ada-Maria Ichim, Căutări...Identități, în Teatrul azi nr.9-10/2022
Întâlnirile Internaționale de la Cluj au revenit anul acesta între 28 septembrie și 3 octombrie, la condiții de normalitate, desfășurându-se emblematic, nu întâmplător presupun, sub semnul direct și simbolic, al cuvântului-temă identități. Directorul general Mihai Măniuțiu și Ștefana Pop Curșeu, directorul actirstic (...) au făcut posibilă funcționarea unui mecanism perfect structurat artistic și organizatoric, conceput ca un dialog provocator între artiști, dramaturgi, critici și spectatori. Dacă avem în vedere și precedentele ediții, putem constata că Mihai Măniuțiu mizează cu consecvență și de astă dată pe aducerea în prim-plan a unor creatori (regizori, actori) cu statut de angajați ai instituției al cărei manager este. (...) obiectivul țintit, adică acela de afirmare a identității unei instituții și a artiștilor ei, nu neglijează deschiderea în special către colaborarea în special cu regizori invitați, ci, dimpotrivă, îi racordează la axiologia și estetica unui program pe cât de distinct, pe atât de singular.
Ediția a XI-a a Întâlnirilor Internaționale de la Cluj a ales o temă plurală: Identități, pentru cele cinci zile de întâlniri festive (28 septembrie-2 octombrie 2022). Spectacole, mese rotunde, dezbateri, conferințe, reflecție și dialog – totul într-o efervescență creatoare și creativă, în spațiul magic al Teatrului Național din Cluj. (...) La Muzeul de Artă am asistat la un spectacol-lectură emoționant și frisonant deopotrivă, prin tema războiului din Ucraina: Sindromul supraviețuitorului de Andrii Bondarenko, regizat de Ștefan Pop-Curșeu. Au jucat actorii Mihai-Florian Nițu (un actor în ascensiune, cu o frazare de invidiat, care a transmis o revoltă fulminantă la adresa războiului) și Silvius Iorga, cu contribuția lui de mim verificat, ilustrând și completând mesajul incandescent. (...) Aceste „întâlniri” înseamnă, mai ales, a invita la Cluj personalități din lumea teatrului, care să aprecieze/savureze spectacolele clujene.