Noutăţi

 Arhivă de afişe

Galerie foto

Galerie video


Actorul Ionuț Caras este, împreună cu colegul său Matei Rotaru, inițiatorul unui proiect cu titlul Texte bune în locuri nebune, finanțat în cadrul Sferei Donatorilor din Transilvania, susținut de asociaţia Niște Oameni și de Teatrul Național Cluj-Napoca. În cadrul acestui proiect cultural au avut deja loc cinci spectacole: Scrisoare către tata, de Franz Kafka (la Liceul Teoretic „Nicolae Bălcescu"), NICHITANAUM, duel poetic - în ring de box (la Fabrica de Sport), Cacealma cu Surbelea (la Atelierul de Pictură al Teatrului și Operei din Cluj), Scrisori de pe front (la Căminul Militar de Garnizoană nr.1 din Cluj și la Teatrul Național) și Basme vechi și basne noi (în podul Muzeului de Istorie al Transilvaniei din Cluj).


Acum Ionuț Caras coordonează un proiect de altă factură: Procese la teatru. Un gen de spectacole-confruntare, dueluri verbale, care cunosc un mare succes în Statele Unite, dar care sunt aproape necunoscute la noi. Primul episod anunțat este Procesul lui Hamlet, care va avea loc pe scena mare, marți, 11 iunie 2019, de la ora 19:00. Pentru a înțelege mai bine demersul actorilor, l-am invitat pe Ionuț Caras să ne vorbească despre evenimentul de marți.

 

Ionuț, ce e cu acest Proces al lui Hamlet? De unde ți-a venit ideea?

 

Ionuț Caras: De la domnul Mihai Măniuțiu, care m-a întrebat dacă nu aș vrea să mă gândesc la un proiect de acest gen. Și asta, după ce a observat că sunt preocupat de zonele mai puțin bătătorite, că sunt în căutarea unei alternative teatrale, a ceea ce este dincolo de clasic, de normal în teatru. Cum e acel proiect cu Texte bune în locuri nebune.

Eli Simon (profesor de Arta actorului la Universitatea Irvine din California și regizor a două spectacole la Naționalul clujean, Războiul clovnilor și Clovni extratereștri) a fost cel care i-a povestit despre acest gen de spectacol, pe care el îl face cu mare succes la universitatea lui din America. M-am uitat la ce au făcut ei, numai că acolo era vorba despre un lung debate, nu jucau scena, așa cum facem noi. Era doar o seară deschisă la care invitaseră profesioniști în domeniu - procurori și avocați. În SUA este un interes foarte mare pentru acest tip de spectacole-dezbatere, pentru că, din acest punct de vedere, au altă educație, fiind mult mai familiarizați cu legile, cu sistemul penal, putând fi implicați ca jurați. Cu alte cuvinte, implicarea cetățeanului de rând în toată această poveste este mult mai puternică. Am prins ideea din zbor și am pornit la drum.



Teatrul Naţional Cluj-Napoca vă invită la premiera spectacolului-dezbatere PROCESE LA TEATRU. EPISODUL I: HAMLET, care va avea loc la sala mare, marți, 11 iunie 2019, la ora 19:00. Regiaeste semnată de Ionuț Caras, video-design: Lucian Matei. Distribuția este formată din actorii Cosmin Stănilă (în rolul lui Hamlet), Irina Wintze (Gertrude), alături de invitații speciali ai teatrului: Cristian Grindean (Polonius), Roxana Mândruțiu (Procurorul), Gabriela Groza (Avocatul apărării). Maestru de ceremonii va fi Ionuț Caras.
 

Ionuț Caras, actor al Teatrului Național Cluj-Napoca și lector universitar al Facultății de Teatru și Film, UBB, a realizat numeroase proiecte teatrale, atât în calitate de actor, cât și în calitate de regizor. Ideile sale regizorale sunt inedite, căutând mereu alternative la teatrul clasic. În zona căutărilor experimentale, se situează și cel mai recent proiect teatral TEXTE BUNE ÎN LOCURI NEBUNE.


24.05.2019
Teatrul Național Cluj-Napoca la Zilele Teatrului Matei Vișniec din Suceava


Teatrul Național Cluj-Napoca va prezenta spectacolul DESPRE SENZAȚIA DE ELASTICITATE CÂND PĂȘIM PESTE CADAVRE de Matei Vișniec, regia Răzvan Mureșan, în cadrul Zilelor Teatrului Matei Vișniec. Reprezentația va avea loc pe 28 mai 2019, de la ora 19:00, la Teatrul Matei Vișniec din Suceava.

Vă așteptăm cu drag!



Teatrul Naţional Cluj-Napoca vă invită la premiera spectacolului Cel mai iubit dintre pământeni, după faimosul roman al lui Marin Preda, scenariu de Tudor Lucanu. Spectacolul va avea avanpremiera joi, 23 mai și premiera, vineri, 24 mai 2019, de la ora 19:00, în sala mare. Regia este semnată de Tudor Lucanu, scenografia: Cristian Rusu, muzica: Șerban Ursachi, maestru de lumini: Jenel Moldovan. Distribuţia este formată din Matei Rotaru, Ramona Dumitrean, Sânziana Tarța, Irina Wintze, Ovidiu Crişan, Ioan Isaiu, Petre Băcioiu, Radu Lărgeanu, Anca Hanu, Adrian Cucu, Cosmin Stănilă, Miron Maxim, Ruslan Bârlea, Radu Dogaru, Cătălin Herlo.


Scriitorul Marin Preda s-a născut la Siliștea Gumești (Teleorman), la 5 august 1922. A debutat cu nuvelele din volumul Întâlnirea din pământuri (1948). În 1955 apare primul volum din Moromeții (volumul II va apărea în 1967). Urmează Risipitorii (1962), Intrusul (1968), Marele singuratic (1972), Delirul (1975), Imposibila întoarcere (publicistică, 1971), Viața ca o pradă (memorialistică, 1977).


Cel mai iubit dintre pământeni
este ultima creație a scriitorului, amplu tablou în trei volume al stalinismului românesc, apărut în 1980, cu puțin timp înainte de dispariția sa, în ziua de 16 mai 1980, la Casa de Creație a Scriitorilor de la Palatul Mogoșoaia. În prefața la ediția din 1984 a romanului, Eugen Simion scria: „Cel mai iubit dintre pământeni este un roman total (...), romanul unui destin care asumă o istorie, romanul unei istorii care trăiește printr-un destin“. Protagonistul, filosoful și universitarul Victor Petrini, a fost inspirat de destinele tragice ale unor scriitori renumiți, I.D. Sîrbu și Ion Caraion, ambii fiind victime ale persecuțiilor politice după instaurarea comunismului în țara noastră. Laurențiu Ulici observă pe bună dreptate că toate momentele „de existență socială ale eroului sunt tot atâtea pretexte pentru examinarea realistă și fără menajamente a «obsedantului deceniu»“.