Spectacolul DON JUAN de Molière, traducerea Maria Rotar, va avea premiera duminică, 25 septembrie 2016, ora 19:00, în sala mare a teatrului. Regia este semnată de Roberto Bacci, scenografia: Marcio Medina, dramaturgia: Stefano Geraci, asistenţi de regie: Silvia Pasello şi Maria Rotar, asistent de costume: Ilona Lorincz, corepetitor: Katalin G. Incze, maestru de lumini: Jenel Moldovan. Distribuţia este formată din actorii: Matei Rotaru, Cătălin Herlo, Sânziana Tarţa, Irina Wintze, Petre Băcioiu, Cristian Grosu, Miron Maxim, Anca Hanu, Adriana Băilescu, Radu Lărgeanu, Alexandra Tarce, Diana Buluga, Paula Rotar. Muzician: Renata Burcă.
În spectacolul propus de Roberto Bacci, acţiunea se petrece în casa abandonată a Comandorului, unde, printre mobile vechi, degradate de trecerea anilor, personajele populează spaţiul pe tot parcursul reprezentaţiei. Un element fundamental împotriva căruia Don Juan duce o luptă acerbă este aici timpul. Reprezentarea lui ţine de zona minerală, „scurgându-se” la propriu şi împânzind scena, pe fundalul acompaniamentului la pian.
Roberto Bacci, aflat la a treia colaborare cu Naţionalul clujean, după succesele cu Hamlet şi Livada de vişini, le explica actorilor că a seduce înseamnă „a duce pe cineva într-un loc minunat, a duce într-o nouă lume. În această accepţiune, Don Juan duce cu el femeia pentru a descoperi un nou început. Este un seducător. Acest lucru îi ştirbeşte aura de cuceritor“. Cât despre latura „umană“ a lui Don Juan „el nu este şi nici nu poate fi uman decât în măsura în care miturile sunt umane, în măsura în care mitul, poveste exemplară, hiperbolizează o experienţă omenească“, spunea eseistul Ion Vartic. O experienţă pe care vă invităm să o împărtăşiţi cu realizatorii spectacolului.
Mitul lui Don Juan ţine de lumea barocă a Renaşterii, apărând pentru prima oară în 1630, la Tirso de Molina – El Burlador de Sevilla. În jurul anului 1657, o trupă de comedianţi ambulanţi italieni joacă această piesă sub formă de pantomimă în Franţa, inspirându-l pe Molière, care, în 1665 scrie Don Juan ou Le Festin de Pierre. Dom Juan sau Ospăţul de piatră este o piesă unică în opera lui Molière, imposibil de clasificat, nici comedie, nici tragedie, pendulând între cele două genuri, un text care dă şi astăzi de gândit, indiferent de raportul nostru cu Cel de Sus, cu iubirea pasională sau cu lumea de dincolo.