Teatrul Național Cluj-Napoca organizează, în perioada 12-15 octombrie, cea de-a XII-a ediție a festivalului anual ÎNTÂLNIRILE INTERNAȚIONALE DE LA CLUJ, care, în 2023, va reuni o serie de evenimente de mare diversitate artistică și culturală sub genericul OGLINZI.
Opțiunea tematică de anul acesta s-a născut, în primul rând, din imposibilitatea disocierii artei teatrului de metafora oglindirii. Indiferent dacă artiștii își doresc să reproducă realitatea cât mai fidel, să o înfrumusețeze, să o distorsioneze grotesc sau parodic, ori să pretindă că o ignoră cu totul, spectacolul scenic continuă să îl reflecte pe cel al vieții, în sens colectiv și individual. Montările incluse în programul ediției nu numai că demonstrează acest adevăr într-o multitudine de formule estetice, dar și propun subiecte de meditație pornind de la valențele creative sau distructive ale oglinzilor noastre de zi cu zi.
Astfel,
Oglinda neagră, un
one-man-show cu Ionuț Caras, în regia lui Roberto Bacci, creat după nuvelele
Roaba și
Suflul de Luigi Pirandello, îl pune pe individ față în față cu propria sa conștiință, într-un joc în care viața și moartea, omul și societatea, visul și realitatea se oglindesc reciproc.
Scorpia neîmblânzită, în regia Letei Popescu, parcurge în manieră originală drumul de la lumea lui Shakespeare la cea contemporană, devoalând mecanismul luptelor de putere de la baza oricărei „îmblânziri".
Mașiniștii de George Lungoci, în regia lui Dragoș Pop, ne dezvăluie un fragment mai puțin cunoscut din marea oglindă a teatrului, prin povestea plină de umor a doi mașiniști care își reevaluează existența jucând și regizând un spectacol de culise. Comedia
Capul de rățoi de George Ciprian, în regia lui Alexandru Dabija, sfidează și răstoarnă convențiile unei societăți erodate de plictisul cotidian, pe care patru amici își propun să o deconspire prin farsele lor de un comic irezistibil. În
Dona Juana de Radu Stanca, în regia lui Tudor Lucanu, arhetipul donjuanesc primește un corespondent feminin, într-un fascinant spațiu al reflexiilor.
Amphitryon de Molière, în regia lui Silviu Purcărete, folosește pretextul mitologic pentru a explora misterul identității umane, testând rezistența
Eului în fața unui
Celălalt care, aparent, îl dublează.
Cântece șamanice/The Quest, inspirat de poemul persan
Conferința păsărilor de Farid ud-Din Attar, în regia Çağlar Yiğitoğulları, ne invită într-o călătorie prin labirinturile sinelui.
Pe lângă aceste spectacole, programul Întâlnirilor Internaționale cuprinde dialoguri cu echipele artistice, moderate de personalități importante ale vieții culturale românești, o expoziție menită să reflecte și să completeze tema ediției și lansări de carte. În ultima seară, concertul-eveniment Best of Balanescu Quartet va încheia într-un mod memorabil cele patru zile de festival.
Pentru sprijinul acordat în organizarea acestei ediții, Teatrul Național Cluj-Napoca le mulțumește sponsorilor și partenerilor săi, Asociației Conexio, co-organizatoare a festivalului, Ministerului Culturii, Primăriei și Consiliului Local Cluj-Napoca.