INTERVENȚII PICHARD
adaptare de Mihai-Florian Nițu după Pauline Daumale
Mihai-Florian Nițu
joi, 9 mai 2024

Temperamente diferite, cele două interprete se completează și se pun în valoare deasupra scriiturii printr-un joc atent, fermecător care trece rampa. Sensibilitatea discretă, calitatea emotivă a timbrului vocal al Ilenei Negru vine în contrast cu vigoarea telurică, umorul și, în același timp, empatia pe care o transmite sincer Narcisa Pintea.

Roxana Croitoru, O premieră cu și de succes,
Teatrul azi, nr. 3-4/2023, p. 101

Spectacolul Intervenții Pichard este o producție a Asociației Culturale Top Art N&A Cluj-Napoca, susținută sub auspiciile Teatrului Național „Lucian Blaga" și se anunță ca un succes de public încă de la premieră. (...) Ușor deghizată în muncitor cu salopetă și cu apucături băiețești, Narcisa Pintea afișează ostentativ o atitudine jemanfișistă, ascunzând sub această mască traumele personajului. De condiție modestă, femeia-instalator este o persoană simplă, directă, dar ironică și chiar zeflemistă atunci când prețiozitățile franțuzite ale clientei întrec orice măsură. Rolul realizat de Narcisa Pintea surprinde prin vivacitatea și exuberanța împrumutate personajului, de unde și efectele comice stârnite cu abilitate. (...) Ileana Negru deține privilegiul de a conduce dialogul spre păstrarea aparențelor sau spre fanteziile personajului, inventând, dansând, imaginând haotic orice pentru a-și ascunde trauma. (...) Experiența unei actrițe cu vechi state de funcțiuni pe scândura scenei e ușor de observat în fiecare nuanțare a replicilor, în mimică, în mișcare. Confruntarea dintre cele două femei cunoaște momente de tensiune și de candoare, de ură și comprehensiune. Toate sunt coagulate în materia sclipitoare a unei spontaneități verbale de fină extracție umoristică.

Adrian Țion, Două actrițe șarmante: Ileana Negru și Narcisa Pintea,

în Făclia, 16 decembrie 2022

Într-un decor de sufragerie ce se vrea a fi cu pretenții (iar o scurgere de la chiuvetă strică fasonul într-un moment nepotrivit), două doamne își întâmpină publicul pe când acesta intră în sală, trasând deslușit, de la bun început, contrastul dintre lumile cărora le aparțin: una este instalatorul Alexandre Pichard -în fapt, Alexandra Pichard, mascându-și feminitatea prin acest nume bărbătesc menit să inspire încredere clienților- (Narcisa Pintea), iar cealaltă este Hortense (Ileana Negru), aspirantă la statutul de soție a lui Charles, „ambasadorul Franței din Paris". (...) Cele două doamne - în producția care îl aduce în fața publicului pe Mihai-Florian Nițu, actor al Naționalului clujean, pentru prima dată în ipostaza de regizor - întrețin suspansul și buna dispoziție prin trecerile de la comic la ridicol și chiar tragic, într-un joc al măștilor, în care rolurile inițiale se multiplică surprinzător. Un spectacol care ține cu sufletul la gură, în așteptarea deznodământului, cu răsturnări de situație și inserții audio bine programate.

Iulia Ghidiu, „Nu haina face pe om...",

în Făclia, 18 ianuarie 2023

Da, e o piesă feministă, în care bărbații apar ca niște fantome ingrate, dar umorul replicilor îndepărtează orice speculații futile. În fond, e o mare cantitate de viață, despre singurătăți neasumate, despre visări iluzorii, dar, mai ales, despre visări iluzorii, dar, mai ales, despre un fel de solidaritate subită și necesară, poate chiar o prietenie salvatoare. Iată că poți construi o noapte magică pe un eșec lamentabil. Cele două actrițe din spectacolul clujean se completează, într-o empatie fluidă.

Alexandru Jurcan, Mitomanie și dedublare,
Steaua, nr. 5, 2023

A DOUĂSPREZECEA NOAPTE SAU CUM DORIȚI
după William Shakespeare
regia: Botond Nagy
Data premierei: sâmbătă, 9 martie 2024

Punerea în scenă a unui text cu o atât de mare greutate precum „A douăsprezecea noapte”, scris de William Shakespeare, a reprezentat un act de curaj. De ce? Fiindcă a fost montat de atâtea ori de-a lungul secolelor, încât pare o misiune aproape imposibilă să vii cu o altă perspectivă. Dar iată că regizorul Botond Nagy, împreună cu echipa Naționalului clujean au reușit să livreze un spectacol care a impresionat prin fiecare element al său, dar în special prin modul în care o comedie publicată în anul 1602 a fost adusă în prezent. [...] Personajele, luminile, muzica, mișcările, toate creează o senzualitate cu care tânărul regizor Botond Nagy deja ne-a obișnuit. Spectacolul este unul care trebuie văzut de orice iubitor de teatru și nu numai [...].

Explozie de culori, de alăturări improbabile, de dezvăluiri provocatoare, de învăluiri atrăgătoare. Ațâțător e totul. Pe bază de piele, pe bază de pânză, pe bază de lână (din fesuri galbene se întrupează gemenii Sebastian și Viola (Diana Buluga)). Dar și pe bază de sunet și muzici. Cea originală e compusă de Claudiu Urse (sincronizarea între sunetele lui Ursu și pulsațiile video-valurilor ale lui Niculescu e de manual!), cea faimoasă e interpretată de Anca Hanu (dumnezeiește!) și de restul distribuției (In the heat of the Tweflth Night mi-a fost titlul original, dar m-a dat cu capul de pereți finalul!). Dar și pe bază de gest, acrobație, dans (formularea coregrafia: Andrea Gavriliu ar trebui înregistrată la OSIM), cele care definesc integral un, de pildă, personaj inventat de Botond, cel al umbrei Oliviei (Diana-Ioana Licu).

ÎNGER ȘI DEMON
după poezii de Mihai Eminescu și Veronica Micle
regia, scenografia şi selecţia muzicală: Emanuel Petran
Data premierei: duminică, 14 ianuarie 2024

Departe de a fi un simplu recital poetic omagial, Emanuel Petran operează cu dramatizarea lirismului, forfecând și combinând prin texte, imaginând dialoguri, astfel că spectacolul primește aspectul unei piese de teatru cu personaje reale și fantastice, desprinse din imaginarul poetic eminescian. Alegerea fragmentelor nu se oprește la Eminescu. Sunt introduse în colaj și versuri din creația Veronicăi Micle, fapt pentru care este invitată în scenă Angelica Nicoară spre a întruchipa virtuale ipostazieri ale „îngerului" și „demonului" feminin, himere ale visului și ale iubirii.

Adrian Țion, Încă un omagiu adus lui Mihai Eminescu: Înger și Demon - o experiență teatrală reușită,
Făclia, 15 ianuarie 2024

În acest spațiu modest se duce tot zbuciumul creatorului care reușește în câteva episoade să evadeze, devenind poetul lovit de săgeata zeiței Diana, întruchipată de actrița Angelica Nicoară. Totodată, iubirea îl aduce lângă femeia iubită, Veronica Micle, care e când înger, când demon. Cu toate zbaterile sale legate de lume, de semeni, cu toate sentimentele contradictorii trăite, cu toate ideile și frâmântările așternute pe hârtie, creatorul de geniul se stinge singur în sărăcie. Este de remarcat îndrăzneala cu care tratează regizorul Emanuel Petran plasarea în timp a piesei, respectiv în ajunul Crăciunului, o sărbătoare însemnată a creștinătății. Cu același curaj creativ tratează regizorul finalul piesei. Poetul moare singur, nu are alături căldura unei ființe omenești, însă este petrecut în viața de dincolo de către figura Fecioarei Maria. Obișnuiți cu piese adaptate concepțiilor moderniste, progresiste regizorul Emanuel Petran face un salt imens întocându-ne cu fața spre spiritualitatea poporului român, în fapt spre esența lui, așa precum și poetul Mihai Eminescu s-a manifestat în capodoperele sale.

Tia Sîrca, Actorul Emanuel Petran l-a însuflețit pe scândura scenei pe poetul Mihai Eminescu,
Făclia, 16 ianuarie 2024