SĂRUTĂ-MĂ
de Vlad Zografi
regia: Emanuel Petran
Data premierei: vineri, 9 septembrie 2022

Emanuel Petran dă o soluție impredictibilă textului monologat, conturează un profil mozaicat personajului interpretat, lărgind mult componentele lui caracteriologice în care se oglindesc sinceritatea și revolta, simplitatea și complexitatea stărilor contradictorii, mânia scrâșnită și orgoliul rănit, nevoia de comunicare cu ceilalți și obsesia de integrare în ordinea lumii. E un personaj tragic, înrăit de frustrări, aspirând la armonia care i-a fost pe nedrept refuzată. Actorul dezvoltă cu empatie și experiență aceste trăsături ale personajului. Regizorul dă dovadă de maturitate și ingeniozitate în aprofundarea unei teme dramatice potrivite temperamentului său artistic.

Adrian Țion, Explorare regizorală subiectivă în monodrama Sărută-mă,

în ziarul Făclia, miercuri, 14 sept. 2022

LACRIMILE AMARE ALE PETREI VON KANT
de Rainer Werner Fassbinder
regia: Eugen Jebeleanu
Data premierei: sâmbătă, 9 iulie 2022

În centrul acțiunii se află povestea de dragoste dintre două femei, una la început de carieră, iar cealaltă bine cunoscută în industria modei, dar aceasta rămâne un „non-subiect”, așa cum o numește Eugen Jebeleanu. Relația nu devine un ecou vizavi de cum este privită comunitatea LGBTQ+, nu detaliază aspectul problematic care ar putea fi dezbătut și nici nu o expune ca manifest. Deși accentul este pus pe povestea lor de dragoste dintre Petra și Karin, ea acționează mai degrabă ca liant între alte teme mult mai profunde. Una dintre ele este discuția despre asumare și descoperirea propriei identități sexuale, care poate să se producă la orice vârstă (așa cum se întâmplă în cazul Petrei, în jurul vârstei de patruzeci de ani). Nu în ultimul rând, piesa explorează și condiția artistului, chiar dacă în acest caz nu vorbim despre teatru, ci despre o creatoare de modă. (...) Spectacolul e plurivalent, propune mai multe interpretări, rămâne controversat și lasă spectatorul să plece cu multe teme de gândire.
în revista Echinox, 28 iulie 2022

Ramona Dumitrean (Petra) convinge în partea a doua a spectacolului, după câteva tatonări nereușite la început. Se dezlănțuie, e credibilă, tumultuoasă și deșirantă. Sânziana Tarța (Karin) e angelică, volubilă, magnetică. Excelentă scena de la început, când începe freamătul epidermelor, într-o provocare coregrafică electrizantă. În rolul mamei, Miriam Cuibus e explozivă, cu nuanțe de umor rafinat. Angelica Nicoară (Marlene) e incandescentă într-un rol mut, care o scoate mereu în evidență. Elena Ivanca (Sidonie) devine o apariție elegantă, ponderată, șarmantă. Diana Buluga (fiica) convinge în relaționarea finală cu celelalte personaje, cu aceeași apetență actoricească pe care o remarcăm mereu.

Alexandru Jurcan, Fassbinder și Eugen Jebeleanu,

în revista Tribuna nr.479, 16-31 aug.2022

O SCRISOARE PIERDUTĂ ÎN CONCERT
după O SCRISOARE PIERDUTĂ de I.L. Caragiale

spectacol concert de: Ada Milea
Data premierei: joi, 23 iunie 2022

O nouă premieră a Naționalului clujean, „O scrisoare pierdută”, un spectacol-concert marca Ada Milea, a reușit, practic, imposibilul: să îl upgradeze pe dramaturgul despre care ne-am obișnuit să spunem că, deși și-a scris textele acum mai bine de un secol, este încă actual.

Ei bine, nu este, în lumina noii puneri în scenă, care îl actualizează pe Caragiale cu adevărat, printr-un upgrade de limbaj, de situații, de elemente moderne parodice, transformând în nou ceea ce devenise deja vechi. (...)

Cântecele imaginate de Ada Milea și Anca Hanu nu mai sunt de această dată cântecelele naive din Insula, ci sunt replici pe note pline de sens, de substanță tragi-comică, sunt dense, sunt smart, îmbină fraze originale caragialiene cu fraze originale marca Ada Milea și Anca Hanu. (...)

Noua „Scrisoare pierdută” a Naționalului clujean a avut parte, așadar, de un real succes de public, la data premierei. Și nu degeaba! E un Caragiale 2.0, updatat, upgradat, fără bug-uri, versiunea iunie 2022; chiar dacă piesa care îi stă la bază a avut primul debut teatral în 1884, la Teatrul Național din București, iar la Cluj în anul 1920.

Florin Moldovan, Teatrul Național Cluj a reușit să îl upgradeze

pe Caragiale cu o nouă „Scrisoare pierdută” actuală, muzicală, smart,

în Ziar de Cluj, 24 iunie 2022

Dacă Shakespeare poate fi jucat în cheie clasică, romantică, parodică, postmodernă, de ce ar sta altfel lucrurile în cazul lui Caragiale, din a cărui operă se pot extrage suculente oportunități de exploatare scenică. Este exact ceea ce face Ada Milea punând Scrisoarea pierdută în concert, după metoda cunoscută, specifică ei. Autoarea spectacolului extrage din textul caragialean cu penseta ironiei conținuturi mustind de acerbă satiră și-l picură cu pipeta în zglobii cânticele comice. (...) Spectacolul Naționalului clujean este o mostră reușită de teatru popular, atins de strălucirea kitsch-ului comercial, dătător de bună dispoziție. Pozele și poznele Scrisorii pierdute se înșiră într-un lanț de momente comice puse pe note muzicale, cu puține devieri de la textul inițial. (...) Adevărata dinamică a spectacolului o dă muzica, ansamblu tip scherzo însoțit de comicării și dulcegării transparente. O variantă scurtată textual, dar în care se pompează umor cu ghiotura.

Adrian Țion, Variațiune pe tema Caragiale,

în Făclia, 5 iulie 2022

Odată cu căldura de final de iunie care a cuprins orașul Cluj-Napoca, spectacolul-concert realizat de Ada Milea după opera „O scrisoare pierdută” a venit ca un pahar de apă rece cu gheață pentru publicul prezent. (...)„O scrisoare pierdută” în concert este un spectacol vesel, haios, cu multe lecții, care ne ajută să vedem societatea în care trăim (...)

Bianca Tămaș, Alegeri, cântece, mici și bere în spectacolul O scrisoare pierdută, la Teatrul Național din Cluj,
în revista Golan, 30 iunie 2022

X