regia tehnică: [Arhidiade Mureşan] / Răzvan Pojonie
sonorizare: Marius Rusu
Ada Milea spune despre ideea acestui spectacolul următoarele: „Am vrut să pară o călătorie cu trenul spre linia frontului, dar să existe posibilitatea de a «deraia» de la ceea ce pare a fi. Am ales câteva personaje și întâmplări pe care le-am pus în tren, chiar dacă ele nu aveau vreo legătură cu drumul din cartea lui Hašek. M-a interesat atitudinea diferită a fiecăruia în drumul spre prăpăd și moarte. Cartea (sper că și concertul) profită din plin de hazul situațiilor și demonstrează că războiul e o nebunie care nu are nici o legătură cu noi (chiar dacă, eventual, murim în el)".
În călătoria ei muzicală, Ada Milea - așa cum o face de cele mai multe ori în spectacolele ei concert - alătură umorul și reflecția serioasă, așa cum se poate vedea din versurile unui cântec ai cărui protagoniști sunt Švejk, Dub, Lukas și Otto Katz: „Ăștia te pot aresta oricând / pentru ce-ai spus în gând / pentru c-ai scris un cuvânt suspect într-un rând / trebe să ai grijă ce spui / când, unde și cui / să nu te trezești că-i vorbești inamicului". Exemplele pot continua, dar nu dorim să răpim plăcerea spectatorilor să le descopere singuri.
Jaroslav Hašek (30 aprilie 1883 - 3 ianuarie 1923) a fost un scriitor satiric, umorist și anarhist socialist ceh, cunoscut, în special, pentru romanul său Peripețiile bravului soldat Švejk, scris între 1921 și 1923, care a fost tradus în peste șaizeci de limbi și reprezintă capodopera sa fiind considerat unul dintre cele mai bune romane ale secolului XX. O traducere parțială în limba română a acestui roman, publicată în 1935 a fost semnată de Gafița Buga, varianta integrală, tradusă de Al. O. Teodoreanu și Jean Grosu, cu ilustrații originale de Josef Lada, a apărut in 1956. Multe dintre situaţiile şi personajele din roman sunt inspirate din serviciul militar pe care Hašek l-a efectuat în cadrul Regimentului 91 Infanterie din armata austro-ungară. Hašek a mai scris și peste o mie cinci sute de povestiri. A lucrat ca jurnalist, a dus o viață de boem și farsor.
Prețul biletelor:
60 lei, 50 lei, 40 lei, 30 lei, 20 lei, 10 lei (în funcţie de locul din sala de spectacol);
10 lei (reducere pentru elevi și studenți); 20 lei, 15 lei (reducere pentru pensionari).
Din romanul spumos al lui Jaroslav Hašek, via Ada Milea, „bravul soladat Švejk", celebrul personaj de poveste rătăcit prin labirintul Primului Război Mondial, aterizează direct pe scena Naţionalului clujean (...)întreaga echipă de actori ai teatrului clujean deghizată în formaţie póp-rock, echipată cu instrumentele muzicale de rigoare pentru a susţine un delirant concert: tobe, chitări, trompetă, baterie, ba şi un fel de tulnic, clopoţei, muzicuţe [electrizează spectatorii]. Produsul finalizat ca vivantă operă bufă se numeşte chiar aşa: Švejk în concert şi este un music-hall de excepţie realizat de Ada Milea (...)lungul drum întâmplător al soldatului Švejk prin „măruntaiele" războiului este puternic parodiat prin cânticele şi situaţii comice şi este văzut ca o călătorie cu trenul spre front sau spre absurdul nicăieri.
Tema războiului e atacată direct cu un umor negru de bună extracţie estetică, fapt ce nu trivializează tragedia conflagraţiei şi nici nu ocultează inocenţa prostănacului isteţ şi hâtru, declarat de medicii militari „idiot". Peripeţiile ghinionistului personaj şi ale participanţilor la „gloriosul dezastru" sunt amuzante şi strident colorate stilistic în suculentă gamă ironică, întinsă ca untul pe pâine pe tot parcursul spectacolului. Detenta personajelor din roman în viaţa scenei e dominată de caricaturizare. Ele pornesc din textul literar, dar dezvoltă particularităţi specifice, atribuite şi îngroşate de jocul actorilor, exclusiv comic. (...) Ce argumente să vă mai aduc să nu scăpaţi acest spectacol care încălzeşte spiritele în această iarnă la Cluj?
Ada Milea este o voce inconfundabilă, asta este sigur. Muzica este un veritabil izvor de energie, cum izvoare de energie sunt şi imaginile artistice create, de la acţiune scenică la atitudini de o expresivitate cu ecouri în reacţia publicului spectator. Şi toate bine evidenţiate şi exploatate scenic graţie unei echipe de actori în care fiecare îşi cunoaşte bine locul şi rolul. Este ceea ce ne dorim de atâta timp şi avem, actori care stăpânesc instrumentele muzicale (pian, trompetă, percuţie), vocalişti înnăscuţi, buni dansatori, exacţi şi precişi în mişcări. Urmarea este una singură, se râde cu poftă, se aplaudă la scenă deschisă, te desparţi greu de întreaga echipă.
Dialogul ironic percutant și demascator alternează cu melodii fascinante și texte incendiare, valabile oriunde, oricând (...) Regizoarea Ada Milea „atacă“ toate genurile și posibilitățile de exprimare muzicală și dramatică, îmbinând măiestrit profunzimea textului cu ironia lui intrinsecă și umorul de situație, totul „îmbrăcat“ perfect într-o haină melodică adecvată.
Eugen Cojocaru, Svejk în concert, în Luceafărul de dimineață, nr.4, apr.2018
Ada Milea își folosește principalul ei talent, acela de a traduce prin verisificare și muzicalizare, un text literar (mai exact ideile acestuia) într-un tip de spectacol de sine stătător pe care l-am putea numi teatru-concert. E teatru nu doar pentru că e interpretat de actori, și nici doar pentru că are decor (minimal), costume și lumini, ci mai ales pentru că întreaga structură se bazează pe o dinamică teatrală. Song-urile sunt intercalate cu mici momente dialogate (și ele muzicale), corul are un rol important și dă replici (muzicale) personajelor centrale, există întreruperi bruște de ritm, care produc surpriză și relansează concertul, la fel cum este relansată acțiunea într-un spectacol convențional. Tehnicile teatrului infuzează puternic concertul, care este de fapt baza acestui tip de spectacol construit din ritmuri muzicale, dar în același timp muzica originală se inspiră din teatru și e creată special pentru capacitățile actorilor distribuiți, în așa fel încât acestea devin parte intrinsecă din spectacol. Iar distribuția este minunată tocmai pentru că e vorba de actori cu capacități muzicale și ludice speciale, actori flexibili care fără să fie cântăreți de renume mondial, dau dovadă nu doar de uimitoare calități vocale, ci și de o plăcere a jocului și o excelentă stăpânire a ritmurilor (...)