regia: Leta Popescu
text: Alexa Băcanu
scenografia: Cristian Rusu
mişcarea scenică: Sinkó Ferenc
video: Lucia Mărneanu, Alexandru Lupea
maestru de lumini: Jenel Moldovan
muzica: Dan Aga
regia tehnică: Constantin Pojonie
operator lumini: Alexandru Corpodean
sonorizare: Vasile Crăciun
proiecţie video: Vlad Negrea
Call it art!problematizează teatral una din marile întrebări cu care se confruntă civilizația și cultura contemporană: ce mai este arta astăzi? sau mai bine zis când este Artă ceea ce ni se spune că ar fi artă? Spectacolul pornește de la ideea interacțiunii cu publicul, care este invitat să-și exprime preferința pentru una din cele șase opere de artă contemporană expuse deasupra unor acvarii cu lichid colorat galben, mov, albastru, portocaliu, verde și roșu. Deși ordinea intrării lor în scenă poate fi aleatorie, prelegerile despre arta contemporană (unde Marcel Duchamp ori Damien Hirst ocupă un loc de oanoare), momentele de performance, emisiunile televizate împotriva „artei" contemporane, interviurile cu artiști plastici, licitațiile, participă toate într-un mod extrem de comic și inteligent la căutarea unui răspuns dincolo de fanatismul extremelor pro sau contra. Iar spectatorul... trebuie să-și aleagă tabăra.
Leta Popescu (n. 1989) se află la a șasea colaborare cu Teatrul Naţional Cluj-Napoca. A realizat asistenţă de regie la spectacolele Steaua fără nume (regia Alexa Visarion), Sânziana şi Pepelea (regia Alexandru Dabija), Mein Kampf (regia Alexandru Dabija)şi Clovni extratereştri (regia Eli Simon). A regizat spectacolul American dream de Nicoleta Esinencu la Studioul „Art Club". Absolventă a Facultății de Teatru şi Televiziune a UBB Cluj, secţia Regie, în 2013 este în prezent masterandă în cadrul aceleiaşi facultăţi. Pentru co-regia spectacolului Parallel, realizat la Fabrica de Pensule Cluj, Leta Popescu a împărțit Premiul UNITER 2014 pentru DEBUT cu Lucia Mărneanu, performer în spectacol şi cu Ferenc Sinkó, co-regizorul şi coregraful spectacolului. Din 2013 activează atât în zona teatrului independent cât și în teatrele de stat.
Alexandra Băcanu este și ea absolventă a Facultății de Teatru şi Televiziune a UBB Cluj, secţia Teatrologie. Dramaturg și responsabilă cu relațiile publice la teatrul independent REACTOR de Creație și Experiment din Cluj, a publicat, la editura clujeană Limes, piese de teatru în volumele Studii de teatru şi film: Piese şi scenarii 2008-2009 şi Studii de teatru şi film: Piese de teatru 2009-2010. Numeroase din textele scrise de ea s-au montat la REACTOR, Teatru 2.0, Enigma Cafe din Cluj Napoca, UAD Tîrgu Mureş, Arca lui Noe din Bucureşti, Teatru '74 din Tîrgu Mureş, 2009. La diferite teatre din țară i s-au montat și o serie de piese pentru copii.
Prețul biletelor:
40 lei, 30 lei (în funcţie de locul din sala de spectacol); 10 lei (reducere pentru elevi și studenți); 20 lei, 15 lei (reducere pentru pensionari).
- Premiul „Mona Marian" pentru tineri creatori: Leta Popescu pentru regia spectacolului Call It Art!ex aequo cu Andrei Măjeri pentru spectacoleleAgamemnon de Rodrigo García șiMoarte și reîncarnare într-un cowboyde Rodrigo García, la Gala Premiilor Teatrului Național Cluj-Napoca, 2016. - Premiul pentru cel mai bun actor în rol secundar: Bogdan Rădulescu pentru rolurile Criticul, Licitatorul, Liviu Soci, Domnul Arică, Duchamp, Enoriaș din spectacolul Call It Art!concept de Alexa Băcanu și Leta Popescu, regia: Leta Popescu, la Gala Premiilor Teatrului Național Cluj-Napoca, 2016.
Teatrul intră în contemporaneitate la Naționalul clujean prin "Call it art!", piesa tinerelor Leta Popescu și Alexa Băcanu care supun, în fața publicului, arta contemporană unor tirade parodice deosebit de reușite, care demolează snobismul manifestărilor artistice actuale - a celor conceptuale și nu numai.În "Call it art!" totul este râs și parodie, voie bună și comedie! Chiar și actorii își parodiază rolurile de actori, se dezic de personajele lor și de ceea ce enunță ele, vor să se joace pe sine și în același timp intră fiecare în diverse măști scenice: colecționara care întârzie întotdeauna interpretează și artistul și detectiva și asistenta TV și enoriașul și fiecare actor intră pe rând în pielea mai multor personaje de care în același timp se distanțează declarativ. Piesa e un haos foarte coerent și bine orchestrat, format din mai multe secvențe scenice aparent rupte, dar în esență legate între ele, care discută arta sincronic și diacronic, din perspective diferite, care nu pun publicul pe gânduri, ci pe râs, pentru că ideile nu sunt sugerate, ci spuse direct, pe bune, cu exemple practice menite a amuza spectatorii. (...) Istorie ludică a artei contemporane, punere în discuție a statutului acesteia, parodie, satiră, comedie, teatru, teatru performativ, indiferent cum i-ai spune sau cum ai considera această reprezentație, ea e o reușită și un altceva teatral, e o delectare aparte pe care o recomand oricui vrea să râdă, timp de o oră și jumătate, sincer și frust, de artă, și, culmea, să mai și plece apoi de la teatru mai cultivat!
În final, suntem anunțați solemn: „Acesta nu a fost un performance, a fost teatru. Decizia este a dumneavoastră!" Sala plina izbucnește spontan în aplauze, actorii sunt chemați de mai multe ori „la rampă" și, parcă, nici lor nu le vine să creadă că le-a reușit tuturor o pertinentă și frumoasă reprezentație... cu „discuții despre arta contemporană". Binemeritat, pentru că au dovedit inventivitate artistică, o plăcere deosebită de a-și juca rolurile și ale schimba, ceea ce demostrează că textul i-a „implicat" sufletește și pe ei. Da, acesta e, cu adevărat, teatru!
Ca „pete de culoare" binevenite în această ediţie de festival, aș menţiona savurosul demers umoristic la adresa modului cum este percepută arta modernă, cu titlul Call it art!, semnat de regizoarea și scenarista Leta Popescu, și spectacolul „de stradă" intitulat d'ECOurage , conceput și el de Andreea Gavriliu ca un atașant omagiu la adresa ludicului.
Spectacolul este unul cu adevărat neconvențional (...): un fel de discuție pe alocuri „didactică și pedagogică", presărată cu mici scenete ahzlii, despre arta modernă și postmodernă. (...) Miriam Cuibus, Patricia Brad, Elena Ivanca, Miron Maxim și Bogdan Rădulescu fac minuni de comedie în scenete.
Call it art! este un spectacol cu secvențe de teatru viu și atașant, bazat pe scenariul foarte documentat al Alexei Băcanu despre arta modernă, mâna regizorală proaspătă și viguroasă a Letei Popescu și dăruirea interpretativă a actorilor Miriam Cuibus, Patricia Brad, Elena Ivanca, Miron Maxim, Bogdan Rădulescu.
Oricât regret eu că nu m-am născut în anii 30, mă simt teribil de norocoasă în același timp că pot vedea spectacole precum Call it art, făcute de tineri artiști pentru deschiderea ochilor spectatorilor asupra unei perioade de tranziție prin care trece arta. Cred că unul dintre rolurile teatrului este să zguduie un pic din temelii niște șabloane și să ne facă să ne dorim să explorăm dincolo de ceea ce ne este dat să explorăm.
Call It Art! nu este interactiv (deşi conţine un moment savuros de joc cu publicul, pus să ghicească între picturile unor copii şi cele aparţinând unor artişti contemporani), ironizând alegerea scenariului simulată în alte spectacole (...). E artă teatrală activă, deoarece spectacolul intenţionează să schimbe perspectiva publicului, să deplaseze preconcepţii, să zdruncine viziuni. Nu s-a luat în calcul, strict în formularea conceptului, diversitatea posibilă a publicului, spectacolul nu e pregătit pentru publicuri diferite de publicul-ţintă (ce nu agreează şi respinge arta contemporană pentru că nu o înţelege). În acelaşi timp, performance-ul e o mostră de devised theatre, în sensul că actorii contribuie la replicile de scenă.
Dana Țabrea, Call It Art!, în Ziarul de Iași, 22 oct. 2016
„Call it art" („Numește-o artă" - trad. din engleză) problematizează într-o manieră comică și dezinvoltă arta conceptuală care apare la mijlocul anilor '60 ai secolului XX ca o revoltă împotriva formalismului și care pretinde că ideea sau concepția unei opere valorează mai mult decât forma sa finală. Spectacolul este construit în jurul unor scene independente una de alta care se învârt însă în jurul aceluiași subiect: arta contemporană.