Robert Cohen este pedagog de teatru, regizor, critic, traducător şi dramaturg, fiind preocupat de formarea practică în artele spectacolului. A publicat numeroase volume, eseuri şi articole referitoare la antrenamentul psiho-fizic al acestuia. Este fondatorul departamentului de teatru de la California Irvine (UCI), unde desfășoară o prodigioasă activitate cu studenții săi. La sfârșitul anilor ʹ80, a reușit să îl aducă la UCI pe Jerzy Grotowski, creând, împreună cu acesta "Objective Drama Program". La UCI, Cohen a regizat peste șaptezeci de spectacole de teatru. În 2006, a înființat propria companie teatrală "The UCI Field Station at the Hayworth Theatre" la Los Angeles. Robert Cohen a vizitat România în 2006 și 2007 și a fost invitat la Întâlnirile Internaționle de la Cluj Est-Vest, în 2012. La Editura Casa Cărții de Știință din Cluj, au apărut, în anul 2012, patru volume ale omului de teatru american: Banda lui Moebius, Machiavelli: Arta terorii, Eseuri despre teatru și Puterea interpretării scenice.
La Teatrul Național din Cluj, regizorul Răzvan Mureșan a mai montat două texte ale autorului american: Machiavelli: Arta terorii în 2011 și Panglica lui Moebius în 2013. Acum se află la a treia întâlnire cu un text al lui Robert Cohen, Bzzap, tradus de Eugen Wohl. Povestea este a unui bărbat de succes, matur și copilăros în același timp, cu două secretare, dintre care una îi este și amantă, cu o soție care-și exhibează frustările în febra cumpărăturilor, cu fantasme tratate de un medic psihiatru, deci cu toate metehnele omului modern/contemporan. Istoria se petrece în cadrul multifuncțional - birou, cameră de hotel, spațiu spre un dincolo care se inserează aici, pe un fond muzical obsedant - creat de regizor și de actorul Radu Lărgeanu.
Data premierei: vineri, 29 ianuarie 2016
Sala „Euphorion" a Naţionalului clujean e neîncăpătoare pentru publicul care şi-a dorit să vină la o premieră inedită: Bzzap de cunoscutul pedagog californian şi fondator al unui renumit teatru, Robert Cohen. Regizorul Răzvan Mureşan ne face martorii unui maraton de 100 de minute, la inaltă tensiune, a disecării pe viu a vieţii unui (incă) tanăr de 39 de ani, care are tot ce-şi doreşte cineva in visurile cele mai frumoase, dar... e complet nefericit!
Eugen Cojocaru, O, America, am de toate și-s total nefericit!,
în Luceafărul de dimineață, nr.5/2016
Răzvan Mureşan vine, în ceea ce-l priveşte pe Cohen, cu două abordări atât de diferite, încât ai putea crede că nici măcar nu sunt regizate de aceeaşi persoană. Bzzap!, respectiv Panglica lui Moebius diferă ca stilistică şi spaţiu vizual (extrem de actual versus realist; dinamic versus neelegant; spectacol glacial, necoagulat, cu personaje ce nu devin caractere versus realism psihologic, jocul actorilor degajând energie, relaţii tensionate între personaje, intrigă şi conflicte de factură psihologică), prin soluţii regizorale (pe de o parte, fragmentaritate, măşti, travesti, "ochiul" orwellian, atmosferă psihedelică pentru delirurile personajului principal, omul de afaceri Morris L., prins în secolul vitezei de modul de a trăi american, fără vis, iar, pe de altă parte, narativitate, atmosferă realistă, lipsind disimulările, chiar şi acolo unde ar fi fost nevoie, pentru a nu intra în derizoriu, accent pe subiect), şi coloană sonoră (de la rock, la muzică de relaxare sau clasică versus piese adecvate contextului şi perioadei evocate, e.g. David Bowie, Space Oddity). Bzzap! adresează problema corporatismului şi a insuficienţei unei vieţi intrate în vertijul robotizării (jobul în cadrul companiei, plictisul cotidian, evadarea în onirism sau abuzul de stupefiante), iar mijloacele regizorale supralicitează tematica. Actorii fac faţă cu brio solicitărilor de interpretare (roluri nepsihologizate, joc exteriorizat, pe deasupra, opus modului tradiţional bazat pe interiorizare)
Dana Țabrea, În căutarea autorului,
în Ziarul de Iași, 8.10.2016
Mai întâi, am putut urmări spectacolele de la Studioul „Euphorion" cu BZZAP și Panglica lui Moebius, în prezenţa dramaturgului american Robert Cohen, amândouă concepute de regizorul Răzvan Mureșan. Au fost demersuri edificatoare pentru temeritatea și iscusinţa autorului de a fi abordat teme-tabu cu decenii în urmă în teatrul de peste Ocean, vizând intoleranţa majorităţii în disputele pe teme etnice, religioase și sexuale, ori faţa ascunsă și mai puţin plăcută a succesului. Ele au prilejuit autorului satisfacţia și aprecierile călduroase la adresa realizatorilor, în rândul cărora i-am remarcat pe actorii Matei Rotaru, Radu Lărgeanu, Alexandra Tarce, Diana Buluga, Patricia Brad, Ionuţ Caras, Miron Maxim și Cristian Grosu.
Ion Parhon, În căutarea autorului,
în Scrisul Românesc, nr.11(159), noiembrie 2016
Montarea urmărește, la toate nivelurile sale, epuizarea personajului principal, până la ruperea de realitate. Sonor, vizual, prin jocul actorilor, prin ritmul alert al întregii producții, prin elementele de teatru asumat în cheie comică (...) Răzvan Mureșan vorbește despre omul consumat de lumea contemporană, plină de prea multe posibilități, prea multe așteptări, prea multe task-uri, prea multă informație, dar care ascund fiecare, în sine, lipsa de sens
Irina Zlotea, Autorul de teatru,
în Teatrul azi, nr.12/2016
(...) structura secvențială a spectacolului, precum și stilul impus conțin nervozitatea pecifică celui ce schimbă frecvent canalele tv, damnațiune a omului modern stresat care nu mai are răbdare să urmărească un program cap-coadă. (...) În amândouă, ... Moebius și Bzzap!, jocul actorilor urcă spre superlative pe deplin motivate.
Adrian Țion, Întâlnirile de la Cluj: trei autori,
în revista Tribuna, nr. 340, 1-15 nov. 2016
Am luat contact cu mai noua producție semnată tot de Răzvan Mureșan cu un text al acestui din urmă autor, Bzzap!, o dramă din lumea business-ului american care poate genera pregnante ecouri europene și, firește, dâmbovițene. Apropierea a fost subliniată și la întâlnirea în carne și oase cu publicul festivalului a binecunoscutului profesor american Robert Cohen, renumit teoretician și practician al scenei, fondatorul Departamentului de Teatru de la University of California, care a făcut precizarea că aceste singure piese de teatru ale sale au fost scrise cu decenii în urmă, fiind inspirate de cazuri reale din propria familie.
Mariana Ciolan, În căutarea autorului, la Întâlnirile Internaționale de la Cluj,
în Revista Teatrală Radio, 12 oct. 2016
Răzvan Mureşan ne propune în spectacolul său tot felul de remodelări ale multiplelor faţete ale realismului, dar şi ale realităţii. Se joacă cu formele lor, le supradilatează, le supraritmează, le trece în hiper-realism şi psihedelic în încercarea de a surprinde feluritele contorsiuni ale realităţii. Are un gust al exagerării deliberate, de unde şi felul în care sunt rezolvate scenic apariţiile anumitor personaje.
Mircea Morariu, Jurnalul premierelor clujene,
pe Adevărul.ro, 13 oct. 2016