Arhivă de afişe

Galerie foto

Galerie video

CLASA NOASTRĂ

 

de Tadeusz Słobodzianek
traducere de Cristina Godun


regia: Bocsárdi László
decorul: Bartha József
costumele: Kiss Zsuzsanna
dramaturgia: Benedek Zsolt
muzica și corepetiția: Boros Csaba
video: Cristian Pascariu
asistent de corepetiție: Adela Bihari
instructor de step: Adrian Strâmtu
asistent de regie: Eugenia Sarvari
maestru de lumini: Jenel Moldovan


Distribuţia:
Dora (1920-1941): Sânziana Tarța
Zocha (1919-1985): Irina Wintze
Rachelka, mai târziu Marianna (1920-2002): Anca Hanu
Jakub Kac (1919-1941): Cristian Rigman
Rysiek (1919-1942): Radu Lărgeanu
Menachem (1919-1975): Miron Maxim
Zygmunt (1918-1977): Cătălin Herlo
Heniek (1919-2001): Ovidiu Crişan
Władek (1919-2001): Matei Rotaru
Abram (1920-2003): Ionuț Caras
Dirijorul: Boros Csaba


regia tehnică: Răzvan Pojonie
operatori lumini: Mădălina Mânzat, Alexandru Corpodean, Ionuț Maier
sonorizare: Marius Rusu
proiecții video: Vasile Crăciun
sufleur: Ana Maria Moldovan

Textul are o structură clasică şi, în ciuda faptului că descrie scene de o ferocitate incredibilă, are un efect neaşteptat. Parcă ar creşte dragul din suflet. Nu e tipul de teatru contemporan documentar, care, de altfel, nu-mi place, dar foloseşte anuminte mijloace ale lui.

 

Pariul nostru este să reuşim o construcţie prin care să se contureze o atmosferă din care să reiasă că pe scenă avem sufletele morţilor, că personajele vin din neant. Nu cred că aţi avut de-a face cu personaje moarte până acum. Iată de ce ar trebui să ne gândim la Kantor. Viaţa poate fi sugerată cel mai bine prin lipsa vieţii, susţinea el. În teatrul lui nu există psihologie. Imaginea unui câine mort e dureroasă, pentru că ne aminteşte de animalul viu. Abia atunci, prin contrast, prin contrapunct, reuşim să apreciem viul.

 

Prima moarte, cea a prietenului şi colegului Jakub Kac este cea mai importantă. Nu întâmplător se pune mereu întrebarea: „cine l-a omorât pe Jakub Kac?" „Cum am fost în stare să-l omorâm pe fratele nostru?" [...]

 

Spectacolul va fi construit astfel încât să reiasă că este vorba despre un concert. Altfel spus, viaţa mea e un performance: urc pe scenă şi povestesc, nu îmi joc viaţa. Toate întâmplările de pe scenă au de-a face cu un concert în care în locul pieselor rock avem de-a face cu poveşti şocante. [...]

 

Piesa este scrisă în XIV lecţii, cu trimitere la Calea Crucii, fiecare personaj parcurgând cele XIV etape ale Calvarului, interpretate prin istoria secolului XX. Ceea ce s-a întâmplat la Auschwitz are ceva sacru; istoria omenirii, după acel episod, nu mai este aceeaşi. Acolo au fost omorâţi milioane de inocenţi. Păcatul lumii poate fi răscumpărat doar prin moartea mielului.

 

În piesă, cei care comit crima nu-şi dau seama de ceea ce fac, altfel ar fi răutate. Efectul textului vine de aici, iar spectacolul nostru stă sub semnul „iată Mielul lui Dumnezeu cel ce ridică păcatul lumii".

 

Bocsárdi László 




Prețul biletelor:

60 lei, 50 lei, 40 lei, 30 lei, 20 lei, 10 lei (în funcţie de locul din sala de spectacol);

10 lei (reducere pentru elevi și studenți);
20 lei, 15 lei (reducere pentru pensionari).




Premiul UNITER pentru Cel Mai Bun Spectacol al anului 2015.

Premiul „Aureliu Manea" pentru cel mai bun regizor: Bocsárdi László pentru spectacolul Clasa noastră de Tadeusz Słobodzianek, ex aequo cu  Alexandru Dabija pentru spectacolul Linoleum de Vladimir și Oleg Presniakov, la Gala Premiilor Teatrului Național Cluj-Napoca, 2016.





 


Data premierei: vineri, 11 decembrie 2015

Sala mare
16+
2h 45 min.