după William Shakespeare
traducere de Virgil Teodorescu
regia, coregrafia și selecția muzicală:
Peter Uray (Ungaria)
decorul şi costumele:
Adriana Grand
dramaturgia:
István L. Sándor (Ungaria)
consultant artistic:
Roxana Croitoru
Distribuţia:
Frederic Uzurpatorul / Ducele:
Radu Lărgeanu
Rosalinda:
Enikő Györgyjakab (Teatrul Maghiar de Stat Cluj)
Orlando:
Miron Maxim
Celia:
Sânziana Tarța
Tocilă:
Matei Rotaru
Oliver:
Cătălin Filip
Charles:
Cristian Grosu
Iubita lui Charles:
Mădălina Ciotea (Teatrul „Anton Pann“ Râmnicu Vâlcea)
Adam:
Cătălin Codreanu
Jacques:
Cristian Rigman
Phebe:
Anca Hanu
Silvius:
Mihail Onaca
Audrey:
Diana Buluga
Corin:
Irina Wintze
Hymen:
Flavia Giurgiu (Teatrul Municipal Turda)
Parce:
Miriam Cuibus, Irina Wintze, Anca Hanu
Soldați:
Angelica Nicoară, Patricia Brad, Alexandra Tarce, Mădălina Ciotea
Curtea Ducelui Surghiunit:
Miriam Cuibus, Irina Wintze, Diana Buluga, Anca Hanu
regia tehnică:
Arhidiade Mureşan
lumini:
Jenel Moldovan, Mădălina Mânzat, Alexandru Corpodean
sonorizare:
Marius Rusu
proiecţii video:
Vasile Crăciun
Povestea lui Shakespeare este transpusă de regizor într-o lume militarizată, neonazistă, şi începe cu lovitura de stat prin care Ducele şi întreaga lui curte este deportată. Acest conflict este comentat de Jacques Melancolicul, curteanul-filosof. El aduce în prim-plan problematica tiraniei, a spaţiului concentraţionar şi a conducerii absolutiste, iar pe acest fundal se dezvoltă poveştile de dragoste. Transpusă în mişcare de regizorul Péter Uray, piesa capătă noi valenţe în care relaţia dintre personaje precum şi evoluţia lor sunt aduse mai aproape de noi. Prin acest gen de spectacol, potenţialităţile, creativitatea şi capacităţile fizice ale actorilor se dezvoltă şi dezvăluie posibile forme teatrale novatoare, Shakespeare rămânând astfel contemporanul nostru, paradoxal tocmai graţie eternelor sale metamorfoze scenice.
Péter Uray este coregraf, regizor şi profesor de mişcare în Ungaria. Este absolvent al Colegiului „Eszterházy Károly" (Ho Si Minh Teacher’s Training College), Eger din Ungaria - Departmentul de Muzică şi Istorie (1981), al Universităţii de Teatru şi Film din Budapesta - Departamentul de Educaţie Teatrală şi Pedagogie Teatrală (2003). Este fondator şi director artistic al Bolero Theatre şi Panboro Theatre din Budapesta, dar şi al M Studio din Sfîntu Gheorghe. A regizat numeroase spectacole de teatru fizic şi teatru de mişcare la Teatrul Panboro din Budapesta (Ritualul primăverii, Vendetta după Garcia Lorca, In Transit, Macbeth, Beautiful Whiteness după Trei surori de Cehov), la Aglija Theater Studio şi Russian Drama Theatre din Vilnius (Parlando Rubato şi Romeo & Julieta), la Teatrul Katona József din Budapesta (The Taste of your Blood), la Ansamblul Roundtable din Budapesta (The Devil Hunt), la Figura Studio Theatre din Gheorgheni (The Mill, Tearer), la Csiky Gergely Theatre din Kaposvár (Savages), la Udvarhely Táncműhely din Odorheiu Secuiesc (What you will... or prologue for the Twelfth nigh), la Teatrul de Nord din Satu Mare (Witch-Hunt, după The Crucible de A. Miller). Cele mai numeroase spectacole le-a montat la M Studio din Sfîntu Gheorghe: Dock, după Woyzeck de G. Büchner, The Village, Feast, The Executor, dar şi montări după Shakespeare: Romeo & Julieta, Hamlet, Visul unei nopţi de vară.
A realizat coregrafia la spectacole regizate de Mihai Măniuţiu, József Kelemen, János Mohácsi, Olga Barabás, Zoltán Bezerédi, László Béres, János Csányi, László Bagossy, László Bocsárdi.
Este pedagog teatral în arta mişcării la Asociaţia de Pedagogie Teatrală Maghiară din Budapesta, la Şcoala de Artă Keleti István School of Arts din Budapesta şi la Departmentul de Teatru şi Film al Universităţii Kaposvár, Ungaria.
Spectacolul Cum vă place face parte din cadrul Programului „Actualitatea clasicilor" al Teatrului Naţional Cluj-Napoca.
Preţul biletelor:
40 lei, 30 lei, 25 lei, 15 lei, 10 lei (în funcţie de locul din sala de spectacol);
7,5 lei - reducere pentru elevi, studenţi şi pensionari.
Data premierei: marţi, 11 martie 2014
„În loc de vorbe - mişcare, cât mai multă mişcare, adesea browniană, acrobaţii, salturi, sărituri, rostogoliri, contorsionări ale corpului. O veritabilă gimnastică scenică sugerează liniile acţiunii. Cu alte cuvinte, o vizualizare a piesei shakespeareane ! Şi totuşi, aceasta îşi păstrează farmecul delicat şi umorul suculent, dar este simplificată la liniile sale esenţiale; de pildă, „jocurile dragostei" din Pădurea Ardeni sunt esenţializate, unele personaje nu mai apar, iar declaraţiile de iubire au fost înlocuite cu aceeaşi gimnastică corporală expresivă. Plastica este desăvârşită, scenografia minimă semnată de Adriana Grand fiind substituită de scenografia vivantă a corpurilor umane. Aş îndrăzni să spun că Péter Uray este un Arcimboldo care pictează cu trupuri.“
Radu Constantinescu, Cum vă place... gimnastica?,
în Ziarul de duminică, 27 martie 2014
(http://www.zf.ro/ziarul-de-duminica/cum-va-place-gimnastica-de-radu-constantinescu-12343129)
„Spectacolul, mai corect spus după decât cu piesa Cum vă place montat de Péter Uray (el e cel ce semnează regia, coregrafia şi selecţia muzicală) la Teatrul Naţional din Cluj-Napoca demonstrează încă o dată cât de elastic e Shakespeare. Sau mai exact cât de multă elasticitate stilistică îngăduie scrierile sale. Piesa (...) prilejuieşte un spectacol de teatru fizic. Domeniu în care Péter Uray e expert, el arătându-se ca atare spectatorului din România în alte montări...“
Mircea Morariu, „Cum vă place", de William Shakespeare: Un exerciţiu,
în adevărul.ro, 11 aprilie 2014 și Teatrul azi nr. 5-6/2014, pp.129-131
(http://adevarul.ro/cultura/teatru/cum-place-william-shakespeare-exercitiu-1_5347b59c0d133766a8b0b329/index.html)
„Viziunea regizorală e una puternic sintetizatoare, rezultat al problematizării conotaţiilor textului şi al proiecţiei în vizual. Péter Uray marşează energic pe un sincretism de maximă sugestivitate în elaborarea binomul verbal-nonverbal ca variantă credibilă, complementară a textului shakespearean.“
Adrian Ţion, Cum vă place? Verbal sau nonverbal?,
în Agenda LiterNet, 11 oct.2014