de Yasmina Reza
traducere de Violeta Popa
regia:
Sorin Misirianţu
scenografia:
Răzvan Şuhan, Radu Bogdan Lucian
Distribuţia:
Serge:
Dan Chiorean
Marc:
Sorin Misirianţu
Yvan:
Ruslan Bârlea
regia tehnică:
Constantin Pojonie
lumini:
Jenel Moldovan
sonorizare:
Vasile Crăciun
Yasmina Reza s-a născut în 1959 şi a scris cinci piese de teatru în zece ani, toate traduse şi jucate în lumea întreagă, dar este cunoscută în principal ca autoare a piesei Artă, pusă în scenă în 1994 la Comédie des Champs Elysées (unde s-a jucat mult timp cu casa închisă), apoi la Berlin şi Londra. Piesa a fost distinsă cu Marele Premiu „Molière“ pentru cel mai bun autor şi cel mai bun spectacol (în 1995), cu Evening Standard Award for Best Comedy (1996), apoi cu Laurence Olivier Award for Best Comedy (1997).
Yasmina Reza a studiat sociologia şi arta dramatică. Studentă a clasei de actorie a lui Jacques Lecoq, a jucat cîţiva ani în diverse companii de teatru, în piese de Molière, Marivaux, Sacha Guitry (...).
În Artă ne confruntăm cu o situaţie insolită (achiziţionarea unui tablou alb, cu dungi albe pe un fond alb) şi un trio masculin - Marc, Serge, Yvan - tipuri ale intelectualului de sfîrşit de secol XX, care asigură vivacitatea dialogului şi strălucirea piesei. Terorismul estetic doctrinar, dar şi moral, cultivarea absurdului doar de dragul uzanţelor mondene, ironizarea cvasiparodică a variatelor teorii psiho-artistice îşi află, în acest spaţiu dialogal, un minunat pretext de extrapolare. Piesa poate fi citită şi ca o parabolă a întregii societăţi a sfîrşitului de mileniu.
Informaţii preluate din prefaţa la ediţia în limba română
a pieselor Yasminei Reza scrisă de Dan C. Mihăilescu
Prețul biletelor:
40 lei, 30 lei (în funcţie de locul din sala de spectacol);
10 lei (reducere pentru elevi și studenți);
20 lei, 15 lei (reducere pentru pensionari).
Data premierei: duminică, 4 mai 2008
Studio „Euphorion“
14+
1h 20 min.
....ecuaţia pusă în piesă e extrem de simplă. Trei puncte sunt necesare pentru a determina un plan. Planul tabloului problematic în acest caz. Cei trei eroi înfăţişează punctele nevralgice ale geometricului plan înclinat spre derivă în care sunt incluse şi analizate cu acribie relaţiile umane din ziua de azi. De aceea tabloul suspect atârnă deasupra capetelor celor trei căutându-şi stabilitatea? S-ar putea aici să fie o fericită rezoluţie regizorală. Cele mai neînsemnate reacţii sau consideraţii despre "artă", despre partenere, despre cum dau deoparte fumul de la ţigară, despre căsătoria apropiată a lui Yvan pot sta la baza unor iritări de moment, transformate în jigniri ce pot degenera în violenţă. Spiritele se aprind uşor, omul de azi e tot mai vulnerabil, mai susceptibil de tot ce-l înconjoară şi edificiul prieteniei poate ajunge la fel de uşor să se clatine ori chiar să se prăbuşească.
Piesa scrisă de Yasmina Reza se opreşte aici pe linia conflictului. Evidenţiază fragilitatea relaţiilor umane pornind de la un debuşeu comic atracţios, fără ca eroii să ajungă la ură agresivă sau la ambiţia de a-şi impune punctul de vedere prin forţă. (...) arta (plastică, teatrală) poate fi şi un semn de avertizare, poate o lecţie sau o revanşă. Revanşa artei.
Adrian Ţion, Ciorovăială pentru Arta modernă,
în Agenda LiterNet.ro, 12.05.2008