ÎNTÂLNIRILE INTERNAȚIONALE DE LA CLUJ
ediția a 8-a, 9-14 octombrie 2018
VIZIUNI
A opta ediție a ÎNTÂLNIRILOR INTERNAȚIONALE DE LA CLUJ ne aduce împreună, ca în fiecare toamnă, în jurul unor teme generoase și relevante pentru lumea în care trăim astăzi, sub semnul diversității. Avem încredere că arta teatrului va ști să răspundă provocărilor pe care ni le aduce de data aceasta momentul istoric special prin care trecem și care marchează Centenarul Marii Uniri și al României moderne. De aceea, ediția din acest an, intitulată VIZIUNI, va oferi spectatorilor Teatrului Național din Cluj-Napoca o imagine panoramică a spiritului românesc, printr-o selecție de adaptări și dramatizări ale operelor scriitorilor noștri vizionari, din secolul al XIX-lea și până astăzi.
PROGRAM
Marţi, 9 octombrie
Reactor de Creație și Experiment, ora 15:00
M.I.S.A. PĂRUT de Alexa Băcanu
regia: Dragoș Alexandru Mușoiu
Teatrul Național, Studio Euphorion, ora 17:00
ANGAJARE DE CLOVN de Matei Vişniec
regia: Sorin Misirianţu
Teatrul Național, Sala Mare, ora 19:00
CRAII DE CURTEA-VECHE după Mateiu Caragiale
regia: Răzvan Mureşan
Miercuri, 10 octombrie
Teatrul Național, foaier rang II, ora 10:00
Lansări de carte
Teatrul Național, foaier rang II, ora 11:00
Andrei Oișteanu în dialog cu Ioan Pop-Curșeu și Răzvan Mureșan: Teatrul, literatura, sexualitatea și narcoticele
Evenimentul va fi urmat de o sesiune de autografe acordate de autor pe cărţile sale apărute la Editura Polirom, în seria de autor „Andrei Oişteanu“
Teatrul Național, Studio Euphorion, ora 17:00
POVEŞTI DE DRAGOSTE LA PRIMA VEDERE, după Gabriel Liiceanu, Adriana Bittel, Ioana Pârvulescu, Radu Paraschivescu, Ana Blandiana
regia: Tudor Lucanu
Teatrul Național, Sala Mare, ora 20:00
MEŞTERUL MANOLE după Lucian Blaga
regia: Andrei Măjeri
Joi, 11 octombrie
Teatrul Național Cluj-Napoca, foaier rang III, ora 10:00
Vernisaj și lansare de carte
Expoziție cu costume realizate de Lucian Broscățean pentru spectacolul Meșterul Manole
Doina Levintza: Costumul de teatru - De la schiță la miracol
Teatrul Național Cluj-Napoca, foaier rang II, ora 11:00
Sorin Alexandrescu în dialog cu Andrei Măjeri: Creația și sacrificiul: mituri europene
Teatrul Național Cluj-Napoca, foaier rang II, ora 12:00
Dana Rufolo în dialog cu Anca Măniuțiu: Teatrul și regia românească din perspectivă international
Teatrul Național Cluj-Napoca, foaier rang II, ora 13:00
Vernisaj
Câteva cuvinte despre expoziția Viziuni și mărturii din Primul Război Mondial
Curatori: Ștefana și Ioan Pop-Curșeu
Teatrul Național Cluj-Napoca, Sala Caragiale, ora 17:00
SCRISORI DE PE FRONT, spectacol realizat în cadrul proiectului TEXTE BUNE ÎN LOCURI NEBUNE
Teatrul Maghiar Cluj-Napoca, Sala mare, ora 19:00
BURGHEZUL GENTILOM de Molière
regia: Mihai Măniuţiu
Teatrul Național, Studio Euphorion, ora 21:00
POVEŞTI DE DRAGOSTE LA PRIMA VEDERE după Gabriel Liiceanu, Adriana Bittel, Ioana Pârvulescu, Radu Paraschivescu, Ana Blandiana
regia: Tudor Lucanu
Vineri, 12 octombrie
Muzeul de Artă, ora 11:00
Ana Blandiana, Adriana Bittel, Ioana Pârvulescu, Radu Paraschivescu în dialog cu Tudor Lucanu: Când povestirile devin teatru
Muzeul de Artă, ora 13:00
Mircea Cărtărescu în dialog cu Ion Pop: De la Țiganiada la Levantul - epopei eroi-comico-satirice
Reactor de Creație și Experiment, ora 16:00
MIRACOLUL DE LA CLUJ, dramaturgia: Petro Ionescu
regia: David Schwartz
Teatrul Național, Studio Euphorion, ora 18:00
DESPRE SENZAŢIA DE ELASTICITATE CÂND PĂŞIM PESTE CADAVRE de Matei Vişniec
regia: Răzvan Mureşan
Teatrul Național, Sala Mare, ora 21:00
RAMBUKU de Jon Fosse
regia: Mihai Măniuţiu
Sâmbătă, 13 octombrie
Teatrul Național, foaier rang II, ora 11:00
Matei Vișniec în dialog cu Ion Caramitru: Despre teatrul românesc în Anul Centenarului
Teatrul Național, Studio Euphorion, ora 18:00
EMIGRANȚII de Sławomir Mrożek
regia: Tudor Lucanu
Teatrul Național, Sala Mare, ora 20:00
ŢIGANIADA după Ion Budai-Deleanu
regia: Alexandru Dabija
Duminică, 14 octombrie
Teatrul Național, Studio „Euphorion", ora 10:00
Lansări de carte
Teatrul Național, Studio „Euphorion", ora 11:00
Proiecție de film despre Mihai Șora în anul centenarului Marii Uniri
Teatrul Național, Sala Caragiale, ora 15:00
SCRISORI DE PE FRONT, spectacol realizat în cadrul proiectului TEXTE BUNE ÎN LOCURI NEBUNE
Teatrul Maghiar, Sala studio, ora 17:00
ILEGITIM, după un text colectiv creat de Adrian Sitaru și Alina Grigore
regia: Adrian Sitaru
Teatrul Național, Sala Mare, ora 20:00
ŠVEJK ÎN CONCERT
spectacol-concert de Ada Milea, după Peripețiile bravului soldat Švejk de Jaroslav Hašek
CAIETUL DE SALĂ AL EVENIMENTULUI:

PARTENERI AI FESTIVALULUI:




Anul acesta, Teatrul Național din Cluj-Napoca ne-a oferit cea de-a VIII-a ediție a Întâlnirilor Internaționale de la Cluj, eveniment care a trebuit, evident, să se alăture sărbătoririi Centenarului Marii Uniri. Astfel, de această dată, tema întâlnirilor s-a intitulat Viziuni - noțiune suficient de cuprinzătoare încât să susțină programul bogat, foarte divers. În același timp, asocierea ideii de „viziune" cu momentul Marii Uniri vine firesc, fiindcă la nevoia - aproape organică - a unui popor de a se întregi și a-și câștiga libertatea nu pot răspunde decât oamenii cu viziune atât de intensă a acestei dorințe împlinite, încât au găsit curajul și soluțiile necesare pentru a transforma o năzuință în realitate. (...) această (aproape) microstagiune clujeană nu a picat tocmai rău, căci a oferit o imagine panoramică asupra trupei Naționalului clujean, care a trecut printr-un adevărat tur de forță, achitat onorabil.
Irina Zlotea, Despre viziunile clujene, pe scurt,
în Teatrul azi nr.12/2018
Suntem la spectacolul Scrisori de pe front. Din scrisori se desprind poveștile. Despre cum se trăiește în vreme de război. Despre cum se moare. Literatură? Da, de cea mai înaltă clasă. Pe care însă niciun scriitor n-o poate inventa. Fiindcă la acest nivel o inventează doar viața. (...) Prin lume, prin istorie, prin anii grei de războaie, ne poartă câțiva actori, într-un spectacol de neuitat. (...) Spectacolul este unic. Este cealaltă față a medaliei, într-o lume consumistă și festivistă. Într-o vreme a îndoielilor în ceea ce privește eficiența culturii și-a artei, artistul dovedește că este atotputernic. Înarmat cu o armă, la rândul ei, unică: puterea de a emoționa. Și astfel, teatrul, prin capacitatea lui de a transmite emoția, se face NECESAR. Aceasta cred că este o întrebare care ar trebui să ne obsedeze: suntem sau nu suntem, prin ceea ce facem, necesari?
Monica Săvulescu Voudouri, Către și din tranșeele lumii,
în Teatrul azi nr. 12/2018
Scrisorile de pe front ne-au revelat, ca întreg proiectul
Texte bune în locuri nebune, că există scrieri care se manifestă ca un cîmp de luptă al cuvintelor, ca o tensiune între sens și granițele care îl provoacă să iasă la lumină prin strategii de rostire și prin deturnări inspirate de la tiparele unor convenții.
Gina Șerbănescu, Textul ca un teatru de luptă,
în Dilema veche, 26 oct.2018
[...] Imaginea care se conturează este aceea a unui teatru bogat și variat, cu anumite ingenuități, dar întemeiat, se simte, pe o imensă iubire și propensiune, tensiune și intenție, pentru scenă. Pentru publicul român, a merge la teatru este o nevoie primară - a vedea, a privi, a savura poveștile, cuvintele. Iar constantele și sincerele „standing ovations" de la final sunt o mărturie a acestui atașament, a acestei legături de dragoste între cei care fac teatru și cei care consumă teatru. Un alt aspect care merită subliniat este ampla dăruire a actorilor, care nu par să obosească vreodată. Am văzut pe scenă aceiași actori în zile consecutive, chiar și în două spectacole diferite în aceeași zi, jucând cu aceeași energie, cu o forță extraordinară, fără o scăpare, fără un moment de slăbiciune, cu o intensitate care emoționează, cu o încărcătură de o frumusețe și o curățenie teatrală rare. [...]
Tommaso Chimenti, Festivalul de la Cluj: focus 100 de ani de România,
în Recensito quotidian di cultura e spettacolo, 17 oct. 2018
(traducerea: Ramona Tripa)
[...] „Întâlnirile Internaționale de la Cluj" au ajuns anul acesta la a opta ediție și s-au alăturat celebrărilor celor 100 de ani de la nașterea națiunii cu un program special gândit, dedicat aproape în întregime dramaturgiei românești. O alegere care a confirmat viziunea directorilor Mihai Măniuțiu și Ștefana Pop-Curșeu, fiind răsplătită cu săli pline, cu public variat, tânăr și atent, pentru care teatrul pare să fie la fel de important ca pâinea de zi cu zi. Am fost puternic impresionați de acest entuziasm care se respiră pe scenă și în sală. [...]
Giulia Focardi, De la Vişniec la Fosse: cealaltă parte a Întâlnirilor Internaționale de la Cluj,
în Recensito quotidian di cultura e spettacolo, 29 oct. 2018
(traducerea: Ramona Tripa)
Într-o incursiune clandestină la Festivalul Internațional de Teatru de la Almada, îmi aduc aminte de impactul descoperirii companiei Teatrului Național din Cluj-Napoca, România. Era un tip de teatru care, prin estetica sa formală pregnantă și prin spiritul său creativ ingenios, le arăta spectatorilor un alt mod de a face teatru. [...]
Un tip de teatru igienic și angajat pe care aici nu îndrăznim să-l practicăm. În acel spectacol l-am descoperit pe Matei Rotaru, un actor care de-atunci mă fascinează.
Pe 12 octombrie am plecat în România, la Cluj-Napoca, cu gândul de a trăi acest festival ajuns la a opta ediție [...] Sub titulatura Viziuni (Visions) festivalul a programat un total de paisprezece spectacole, o serie de conferințe, discuții, lansări de carte și o expoziție. [...]
Joaquim Armengol, Cluj-Napoca?,
în Núvol L'Apontador, Barcelona, 31 oct. 2018
(traducerea: Ramona Tripa)