după F.M. Dostoievski
dramatizare de Anna Stigsgaard și Ștefana Pop-Curșeu
regia: Anna Stigsgaard
scenografia: Adrian Damian
asistent de regie: Alexandra Sofonea
mişcarea scenică: Savino Paparella
maestru de lumini: Jenel Moldovan
regia tehnică: [Arhidiade Mureşan] / Doru Bodrea
operatori lumini: Alexandru Corpodean, Mădălina Mânzat
sonorizare: Vasile Crăciun
sufleur: Crina Onaca
Prinţul Mîşkin, personajul principal din romanul lui F.M. Dostoievski, suferă de epilepsie, iar boala l-a ţinut departe, ani de zile, de oameni şi de natură. Când ajunge la un spital din Elveţia, se retrezeşte în sfârşit la viaţă, cu o conştiinţă nouă şi luminoasă a lumii care îl înconjoară. Ca într-un soi de experiment, Dostoievski îl trimite pe acest om naiv şi „pur“, care crede că „frumuseţea va salva lumea“, înapoi într-o Rusie a unei nefericite umanităţi, disperată şi nesigură de propriul destin. Candoarea fragedă a lui Mîşkin schimbă relaţiile dintre bărbaţii şi femeile pe care îi întâlneşte, dar reţeaua acestor relaţii îl cuprinde şi pe el, până la sufocare. Dostoievski ne face să fim părtaşi la acest experiment eşuat, ca şi când noi înşine am fi subiecţii lui, fiinţe umane care nu suntem capabile să vedem nimic în afara propriei noastre condiţii, prizoniere ale propriei noastre mediocrităţi. Încercarea de a crea un spectacol de teatru pornind de la un roman de anvergură precum Idiotul, fără să îi trădezi sensul sau povestea, a fost o călătorie extraordinară şi complexă – posibilă numai prin dăruirea actorilor şi a întregii echipe. Şi, dacă am trădat, inevitabil, romanul, cred că tocmai această trădare a făcut să fie posibil să îi rămânem fideli: să explorăm întâlnirea dintre Mîşkin, un naiv venit din afară, cu o lume care nu vrea să fie salvată.
Anna Stigsgaard
Prețul biletelor:
50 lei, 40 lei, 30 lei, 20 lei, 10 lei (în funcţie de locul din sala de spectacol);
10 lei - reducere pentru elevi, studenţi şi pensionari.
Spectacol prezentat la Teatrul Era din Pontedera (Italia), în cadrul programului O stagiune pentru Toscana, 2013.
„Regizoarea daneză Anna Stigsgaard are meritul iscării acestui extraordinar spectacol-eveniment, în care teatrul realist coexistă foarte bine cu momente expresioniste sau simbolice, în care ambianţa sonoră potenţează impactul mesajului vizual. Un spectacol complex dar care se urmăreşte cu interes, mereu cu publicul racordat la tensiunea celor ce se întâmplă pe scenă. Un regizor bun se recunoaşte şi după modul în care pune în scenă acţiunile de plan secund. Nici din acest punct de vedere montarea nu dezamăgeşte, şi tot atât de adevărat e că Anna Stigsgaard a ştiut să-i încarce pe actori cu aceea energie care-i motivează să dea totul pe scenă.“
în Ager Kult din 30 oct.2012 şi LiterNet.ro, sept. 2012
„Spectacolul reuşeşte să evidenţieze mai ales dragostea pătimaşă, directă a lui Rogojin, intersectată aleatoriu, dar definitiv şi tragic, cu iubirea creştinească a Prinţului. Structura montării rămâne una schematică, dar mi se pare că este vorba despre un schematism funcţional, ademenitor, o posibilă lectură până la urmă din creaţia dostoievskiană.“
Idiotul este un spectacol din 2012. Unele cronici de atunci, mai mult sau mai puţin laudative, l-au catalogat ca fiind un spectacol imperfect. Dar înregistrarea pe care spectatorii o pot urmării acum online este realizată în anul 2017. O reprezentaţie cu sala arhiplină, un spectacol rodat timp de cinci ani, în care actorii se simt bine în rol, au forţă şi dramatism. Încă de la început frazele muzicale, excepţional interpretate de Anca Hanu, Sânziana Tarţa, Miriam Cuibus, Matei Rotaru, Cristian Grosu, aduc parfumul rusesc dostoievskian al trăirilor intense, profunde, instinctuale, aproape de demenţă uneori. Spaţiul scenic, imaginat de Adrian Damian, extrem de funcţional, ajută la crearea atmosferei. Platforma oscilantă, mulţimea de scaune, banchete mobile, copacii scheletici, construiesc rapid spaţiul de joc. Dramatizarea, ce poartă semnătura regizoarei daneze Anna Stigsgaard, în colaborare cu Ştefana Pop-Curşeu, reduce până la esenţă scrierea lui Dostoievski, este dinamică, cu partituri generoase pentru actori.