Noutăţi

 Arhivă de afişe

Galerie foto

Galerie video


Teatrul Naţional Cluj-Napoca anunţă premiera spectacolului American dream de Nicoleta Esinencu, care va avea loc în Studioul „Art Club", marți, 5 mai, de la ora 19:00. Regia este semnată de Leta Popescu, asistent de regie: Cătălin Filip, scenografia: Brândușa C. Bălan, asistent de scenografie: Gloria Gagu, video: Alexandru Lupea, Alexandru Ponoran, muzica: bhkata. Distribuţia este formată din actriţele Diana Buluga, Sânziana Tarța, Alexandra Tarce.

 

Adeptă a unui teatru documentar-politic, Nicoleta Esinencu vorbește în textul ei despre „visul american" și cel „rusesc" mixând engleza cu româna moldovenească, într-o structură de tip colaj, având ca punct de pornire regulile jocului „Monopoly". O studentă basarabeancă traversează oceanul spre America tuturor posibilităților, împrumutând bani pentru drum. Nu numai că se întoarce fără să fi câștigat nimic, ci e nevoită să plece spre punctul cardinal opus, Moscova, prilej de noi umilințe. În spațiul intim al Studioului „Art Club", istoria tinerei Tatiana este susținută cu dezinvoltură și mult talent de cele trei actrițe conduse inspirat de regizoarea Leta Popescu.

  

Nicoleta Esinencu (n. 1978 la Chișinău) este dramaturg de origine română din Republica Moldova, absolventă a Universității de Stat a Artelor din Chișinău, specialitatea Dramaturgie și Scenaristică. Este secretar literar la Teatrul „Eugène Ionesco" din Chișinău.  Autoarea pieselor Cum să scrii o piesă, Fuck you, eu.ro.Pa!, A șaptea kafana (coautoare, împreună cu Dumitru Crudu și Mihai Fusu), Zuckferei, Clear history. Piesa American Dream a fost scrisă în 2014. Despre piesele sale, autoarea declara într-un interviu: „Poate pe unii realitățile îi inspiră, pe alții îi provoacă, pe mulți îi dor. Eu nu fac nimic altceva decât sa iau din realitate și să pun pe foaie."

  

Leta Popescu (n. 1989) se află la a cincea colaborare cu Teatrul Naţional Cluj-Napoca. A realizat asistenţă de regie la spectacolele Steaua fără nume (regia Alexa Visarion), Sânziana şi Pepelea (regia Alexandru Dabija), Mein Kampf (regia Alexandru Dabija) şi Clovni extratereştri (regia Eli Simon). A absolvit Facultatea de Teatru şi Televiziune a UBB Cluj, secţia Regie, în 2013 şi este în prezent masterandă în cadrul aceleiaşi facultăţi. Pentru co-regia spectacolului Parallel, realizat la Fabrica de Pensule Cluj, Leta Popescu a împărțit Premiul UNITER 2014 pentru DEBUT cu Lucia Mărneanu, performer în spectacol şi cu Ferenc Sinkó, co-regizorul şi coregraful spectacolului.



Premiera spectacolului ULTIMA NOAPTE DE DRAGOSTE, ÎNTÂIA NOAPTE DE RĂZBOI, după romanul lui Camil Petrescu, dramatizare de Ada Lupu, va avea loc joi, 30 aprilie, ora 19:00, în sala mare. Regia este semnată de Ada Lupu, scenografia: Iuliana Vîlsan, muzica și ilustrația muzicală: Alin Stoianovici, video: Lucian Matei, asistent de regie: Olivia Grecea, maestru de lumini: Jenel Moldovan, coregrafia: Horia Pop și Ioana Lascu (Compania de Tango Cluj). Distribuţia spectacolului este formată din actorii Sorin Leoveanu, Ramona Dumitrean, Cristian Grosu, Dragoş Pop, Ovidiu Crişan, Petre Băcioiu, Cristian Rigman, Cătălin Herlo, Emanuel Petran, Radu Lărgeanu, Miron Maxim, Romina Merei, Adriana Băilescu, Matei Rotaru, Cătălin Codreanu.

 

 

Autorul... de la viață, la roman

 

Romanul Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război a fost scris în anul 1930. Trecuseră doisprezece ani de când Camil Petrescu se întorsese de pe front, cu auzul slăbit, rănit de trei ori în cei doi ani petrecuți în tranșee. În procesul de creație a personajului său, Gheorghidiu, au contat enorm atât experiențele din timpul Primului Război Mondial, momentul înrolării de la 1 august 1916, cât și viața lui de student la Facultatea de Litere și Filosofie a Universității din București, studiind în paralel și la Școala de Ofițeri (de une iese cu gradul de sublocotenent). Pe lângă „afundarea în regiunile obscure ale conștiinței" după cum spune Tudor Vianu, căutarea unei „exactități aproape științifice în despicarea complexelor sufletești tipice", îl preocupase pe Camil Petrescu încă din timpul lucrului la piesa Jocul ielelor, în vara anului 1916.

După cum mărturisește însuși autorul: „Orice lucrare a mea are o creștere arborescentă, adică este într-o dezvoltare continuă, se amplifică ramificându-se pe toate dimensiunile ei [...]. Această creștere se face practic în diferite etape, ca o schiță care se amplifică treptat, prin episoade noi adăugate lateral sau intercalate în urmărirea ideii generatoare, din comandamentul unei organicități." Această organicitate arborescentă se regăsește atât în roman, cât și în adaptarea scenică propusă astăzi, în premieră națională, de Ada Lupu.

Roxana Croitoru și Eugenia Sarvari

 

           

Eroii... de la imagini mentale la imagini scenice

 

În viziunea scenică a Adei Lupu, frământările conștiinței sublocotenentului Gheorghidiu iau forma unui dialog terapeutic cu Psihologul, personaj inventat, desprins însă și el din carnea eroului camilpetrescian, care îl ajută să privească mai atent în sine însuși și să se confrunte cu cele două dimensiuni copleșitoare ale vieții sale: iubirea și războiul.

Această introspecție, gândită aproape cinematografic de regizoare, duce la dedublarea eroului din roman prin prezența scenică a doi actori. Astfel, El este Ștefan Gheorghidiu cel care vorbește, bântuit de un sine prea-plin, un „suflet tare", așa cum spune Pompiliu Constantinescu, „rătăcit în viață și neadaptat la compromisuri, stăpân pe o minte geometric organizată, dar descompus de asaltul insidios al iubirii". Celălalt Gheorghidiu e acel Ștefan din trecut care trăiește ultima noapte de dragoste pasională cu Ella, care e măcinat de gelozie, care luptă în tranșee în întâia noapte de război. Sunt două imagini în transparență, ale aceleiași conștiințe intransigente în căutarea absolutului în iubire, care se lovește de realitatea socială a relației de cuplu.
 

Printr-un fel de dedublare psihanalitică și de multiplicare a spațiilor mentale și fizice, toate personajele intră într-un labirint pluridimensional unde se confruntă crezuri, conștiințe, prejudecăți, proiecții, dorințe, frustrări, orgolii, angoase, iubiri și regrete. Concepția scenografică a Iulianei Vîlsan, aliată întregului aparat imagistic video, contribuie organic la transpunerea scenică a unei adevărate vivisecții a conștiinței eroului camilpetrescian.

Ştefana Pop-Curşeu



Teatrul Naţional Cluj-Napoca anunţă următoarea modificare a programului din luna aprilie 2015: premiera spectacolului CAMERISTELE de Jean Genet, programată inițial pentru data de miercuri, 22 aprilie 2015, se amână pe ziua de sâmbătă, 25 aprilie 2015, ora 19:00. Reprezentația din data de 24 aprilie a aceluiași spectacol se păstrează în programul lunar și se va desfășura în regim de avanpremieră.

Biletele achiziționate pentru data de 22 aprilie rămân valabile pentru reprezentația din 25 aprilie sau pot fi returnate la agenția teatrală, până în data de 25 aprilie. Biletele achiționate on-line pot fi returnate contactând reprezentanții biletmaster.ro la adresa info@biletmaster.ro, până în data de 25 aprilie 2015.

Ne cerem scuze pentru orice neplăceri cauzate și vă mulţumim pentru înţelegere.



În data de 6 aprilie 2015, începând cu ora 17:00, în Studio-ul „Art Club" al Teatrului Național Cluj-Napoca, Andrej și Teresa Welminski vă invită la o întâlnire publică,  marcând astfel 100 de ani de la nașterea lui Tadeusz Kantor.

 

Regizor de teatru polonez, scenograf, actor, pictor, creator de „ambalaje“ („Manifestul Ambalajelor“, 1964) şi teoretician, Tadeusz Kantor s-a născut pe 6 aprilie 1915 la Wielopole Skrzynskie şi a trăit până pe 8 decembrie 1990, activând în cea mai mare parte la Cracovia. Este unul dintre cei mai importanţi reprezentanţi ai avangardei poloneze, un adevărat revoluţionar al artelor spectacolului, printre cele mai importante spectacole ale sale fiind Clasa moartă (1975), Wielopole, Wielopole (1980), Să piară artiștii (1985), sau Nu mă voi întoarce niciodată (1988). Este fondatorul companiei Cricot 2, cu care a montat, începând din 1955, spectacole şi happening-uri prezentate în Polonia şi în lume.

 

Andrej Welminski este absolvent al Facultății de Artă Grafică din cadrul Academiei de Arte Frumoase din Cracovia. Actor și regizor, Andrej Welminski a fost unul dintre colaboratorii apropiați ai lui Tadeusz Kantor. În perioada 1973-1990 a fost implicat în toate producțiile și turneele efectuate de celebrul teatru polonez Cricot 2. În prezent susține conferințe și ateliere de creație bazate pe istoria, teoria (filosofia) și practica scenică de la Cricot 2.

 

Teresa Welminski a absolvit Colegiul Medical din Cracovia în 1976. A colaborat cu Tadeusz Kantor aproape 20 de ani, jucând în toate marile spectacole produse la Cricot 2. Începând cu anul 1990, împreună cu Andrej Welminski, regizează spectacole și conduce ateliere de specialitate.

 

Intrarea este liberă, în limita locurilor disponibile.