Noutăţi

 Arhivă de afişe

Galerie foto

Galerie video

Postat pe 05.06.2019
Ionuț Caras: „Cuvântul de bază, definitoriu, al întregii situații, este dezbatere, debate, polemică“
 

Actorul Ionuț Caras este, împreună cu colegul său Matei Rotaru, inițiatorul unui proiect cu titlul Texte bune în locuri nebune, finanțat în cadrul Sferei Donatorilor din Transilvania, susținut de asociaţia Niște Oameni și de Teatrul Național Cluj-Napoca. În cadrul acestui proiect cultural au avut deja loc cinci spectacole: Scrisoare către tata, de Franz Kafka (la Liceul Teoretic „Nicolae Bălcescu"), NICHITANAUM, duel poetic - în ring de box (la Fabrica de Sport), Cacealma cu Surbelea (la Atelierul de Pictură al Teatrului și Operei din Cluj), Scrisori de pe front (la Căminul Militar de Garnizoană nr.1 din Cluj și la Teatrul Național) și Basme vechi și basne noi (în podul Muzeului de Istorie al Transilvaniei din Cluj).


Acum Ionuț Caras coordonează un proiect de altă factură: Procese la teatru. Un gen de spectacole-confruntare, dueluri verbale, care cunosc un mare succes în Statele Unite, dar care sunt aproape necunoscute la noi. Primul episod anunțat este Procesul lui Hamlet, care va avea loc pe scena mare, marți, 11 iunie 2019, de la ora 19:00. Pentru a înțelege mai bine demersul actorilor, l-am invitat pe Ionuț Caras să ne vorbească despre evenimentul de marți.

 

Ionuț, ce e cu acest Proces al lui Hamlet? De unde ți-a venit ideea?

 

Ionuț Caras: De la domnul Mihai Măniuțiu, care m-a întrebat dacă nu aș vrea să mă gândesc la un proiect de acest gen. Și asta, după ce a observat că sunt preocupat de zonele mai puțin bătătorite, că sunt în căutarea unei alternative teatrale, a ceea ce este dincolo de clasic, de normal în teatru. Cum e acel proiect cu Texte bune în locuri nebune.

Eli Simon (profesor de Arta actorului la Universitatea Irvine din California și regizor a două spectacole la Naționalul clujean, Războiul clovnilor și Clovni extratereștri) a fost cel care i-a povestit despre acest gen de spectacol, pe care el îl face cu mare succes la universitatea lui din America. M-am uitat la ce au făcut ei, numai că acolo era vorba despre un lung debate, nu jucau scena, așa cum facem noi. Era doar o seară deschisă la care invitaseră profesioniști în domeniu - procurori și avocați. În SUA este un interes foarte mare pentru acest tip de spectacole-dezbatere, pentru că, din acest punct de vedere, au altă educație, fiind mult mai familiarizați cu legile, cu sistemul penal, putând fi implicați ca jurați. Cu alte cuvinte, implicarea cetățeanului de rând în toată această poveste este mult mai puternică. Am prins ideea din zbor și am pornit la drum.


Și ai intrat de-a dreptul în Hamlet...

 

I.C.: Da, pentru că am zis să căutăm situații din dramaturgie, și a fost primul pe care l-am găsit. Dincolo de asta, am avut spectacolul în repertoriu și-atunci este mai ușor pentru spectatori. Apoi Hamlet este cel mai cunoscut, cel mai clar.

Al doilea caz ar fi acela al Meșterului Manole, cu problema sacrificiului Mirei. Va fi judecat, deci, Manole, pentru uciderea Mirei. Dacă proiectul va prinde la public, va urma și un al treilea proces, tot dintr-o piesă de teatru.
 

Principiul pare simplu: se va juca scena care constituie capul de acuzare al procesului, respectiv uciderea lui Polonius de către Hamlet. Se va juca toată scena Hamlet-Gertrude, pentru că este scena care ajută la o înțelegere mai clară a situației. După scena de teatru, vin profesioniștii în drept. Va lua cuvântul procurorul și vor exista două pledoarii. Una va cere condamnarea la moarte, cealaltă, exilul în Anglia. Viață sau moarte pentru Hamlet.

 

În distribuție există nu doar actori, ci și profesioniști din alte domenii. Cine sunt ei?

 

I.C.: Polonius este jucat de Cristian Grindean, o figură cunoscută în Cluj. El face parte din  echipa TIFF Video Guide, este o persoană prezentă la tot felul de evenimente, un pasionat de Shakespeare și extrem de ludic, cu calități actoricești remarcabile. Și-apoi, mi se pare mult mai interesant acest amestec. Scena pe care o jucăm noi poate fi interpretată ca o scenă în lucru și nu o scenă decupată dintr-un spectacol solid, care stă în picioare, cu decor, costume etc. Nu. E ceva liber. Cuvântul de bază, definitoriu, al întregii situații, este dezbatere, debate, polemică.
 

Procurorul - Roxana Mândruțiu - este specialist în drept de insolvență și probleme de litigiu, iar Avocatul apărării - Gabriela Groza - este specialist în drept penal și psihologie. Ele sunt membre ale Baroului Cluj. A fost dificil să le găsesc, dar după ce le-am povestit despre proiect, li s-a părut interesant și au acceptat.

 

Ce rol are publicul în toată această poveste?

 

I.C.: Publicul va fi și jurat și judecător. Ei vor hotărî. Cumva asta mă interesează pe mine: secundele alea în care spectatorul trebuie să se implice și să ia o hotărâre. Și nu o hotărâre ușoară, ci trebuie să judece, să cântărească și să opteze pentru ceva. Vreau să văd dacă se implică în mod real în chestiunea asta. Cu alte cuvinte, dacă nu face doar un joc, mimând interesul și dacă pledoariile și povestea înfățișată ajung să-l responsabilizeze.Votul lui e impotant.

 

Ca în 12 oameni furioși.

 

I.C.: Da, ca în 12 oameni furioși, numai că de data asta este vorba despre o mie de oameni furioși, care trebuie să aleagă. Toată chestiunea are o mare doză de imprevizibil. Cel puțin finalul, care depinde de alegerea făcută de cei o mie. O să vedem la fața locului, va fi o premieră atât pentru noi, cât și pentru toată lumea.

 

Fiecare public va da o altă sentință?

 

I.C.: Da. Se numără voturile. Este interesant de văzut cifrele exacte. Să vedem câți au votat pentru viață și câți pentru moarte. Iar ce se va întâmpla cu Hamlet după asta, doar sugerăm. Publicul va trebui să fie interior foarte atent, participativ. Am urmărit diverse reacții în care se spune că e o idee bună existența acestei alternative la spectacolul clasic. Și faptul că se pun în discuție, se analizează niște problematici, că spectacolul de teatru, sau pretextul teatral, devine un prilej de polemici. Cred că este un lucru important. Adică, în loc să faci analiza acasă sau în gând, o faci într-un cadru larg, deschis.

 

 

Material realizat de Eugenia Sarvari