ANGEL AND DEMON
după after poems by Mihai Eminescu and Veronica Micle
director, set and costumes design and music selection: Emanuel Petran
Opening date: Sunday, January 14 2024

Departe de a fi un simplu recital poetic omagial, Emanuel Petran operează cu dramatizarea lirismului, forfecând și combinând prin texte, imaginând dialoguri, astfel că spectacolul primește aspectul unei piese de teatru cu personaje reale și fantastice, desprinse din imaginarul poetic eminescian. Alegerea fragmentelor nu se oprește la Eminescu. Sunt introduse în colaj și versuri din creația Veronicăi Micle, fapt pentru care este invitată în scenă Angelica Nicoară spre a întruchipa virtuale ipostazieri ale „îngerului" și „demonului" feminin, himere ale visului și ale iubirii.

Adrian Țion, Încă un omagiu adus lui Mihai Eminescu: Înger și Demon - o experiență teatrală reușită,
Făclia, 15 ianuarie 2024

În acest spațiu modest se duce tot zbuciumul creatorului care reușește în câteva episoade să evadeze, devenind poetul lovit de săgeata zeiței Diana, întruchipată de actrița Angelica Nicoară. Totodată, iubirea îl aduce lângă femeia iubită, Veronica Micle, care e când înger, când demon. Cu toate zbaterile sale legate de lume, de semeni, cu toate sentimentele contradictorii trăite, cu toate ideile și frâmântările așternute pe hârtie, creatorul de geniul se stinge singur în sărăcie. Este de remarcat îndrăzneala cu care tratează regizorul Emanuel Petran plasarea în timp a piesei, respectiv în ajunul Crăciunului, o sărbătoare însemnată a creștinătății. Cu același curaj creativ tratează regizorul finalul piesei. Poetul moare singur, nu are alături căldura unei ființe omenești, însă este petrecut în viața de dincolo de către figura Fecioarei Maria. Obișnuiți cu piese adaptate concepțiilor moderniste, progresiste regizorul Emanuel Petran face un salt imens întocându-ne cu fața spre spiritualitatea poporului român, în fapt spre esența lui, așa precum și poetul Mihai Eminescu s-a manifestat în capodoperele sale.

Tia Sîrca, Actorul Emanuel Petran l-a însuflețit pe scândura scenei pe poetul Mihai Eminescu,
Făclia, 16 ianuarie 2024

HOW MR. GHERASE FELL IN LOVE WITH CLARA SMITH
by Cosmin Stănilă
director: Doru Vatavului
Opening date: Sunday, December 17 2023

E limpede, bietul Alexandru Gherase pare victimă sigură a unui șantaj sentimental. Și-a vândut "Dacia bine întreținută" pentru a-i da 1.000 de euro iubitei virtuale să vină la el. Cosmin Stănilă face din el un convingător bătrân astenic, în egală măsură caraghios și simpatic în naivitatea și sinceritatea lui. Dus de nas de o damă de companie, care se dă drept Clara Smith, o femeie apetisantă. Sânziana Tarța știe să-și pună în evidență senzualitatea și dulcegăriile vocii pentru a-l seduce.

Adrian Țion, Realitatea digitală pe scenă - Cum s-a îndrăgostit domnul Gherase de Clara Smith

Povestea iubirii dintre domnul Gherase și Clara Smith este una complexă, ce navighează între straturile identității personale și se împletește între realitate și ficțiune. Spectacolul explorează diferitele aspecte ale relațiilor umane, de la flirturi nevinovate la situații în care una dintre persoane poate ajunge să fie exploatată, în toate formele pe care le poate căpăta acest cuvânt.

Bianca Tămaș, Cum s-a îndrăgostit domnul Gherase de Clara Smith

Clujul Cultural, 5 ianuarie 2024

Unul dintre cele mai surprinzătoare aspecte ale spectacolului regizat de Doru Vatavului este probabil faptul că sparge convenția și devine teatru în teatru - un trend care se extinde tot mai mult, dar care, realizat cu îndemânare și atenție deosebită la detalii, adaugă straturi noi și nebănuite unei piese / unui spectacol. În cazul de față, procesul prezentat pe scenă ajunge să fie chiar cel prin care a fost creat spectacolul pe care îl urmărim. Nu este doar o poveste despre cum este creionată o producție oarecare, este chiar geneza produsului artistic din fața ochilor noștri.

Oana Balaci, Nimic nu e ce pare a fi - Cum s-a îndrăgostit domnul Gherase de Clara Smith
LiterNet, ianuarie 2024

Spectacolul Naționalului clujean „Cum s-a îndrăgostit domnul Gherase de Clara Smith" de Cosmin Stănilă, regia Doru Vatavului, inaugurează în teatrul românesc o repoziționare a artiștilor față de adevărul informațiilor documentare și față de raportul etic cu sursele. Cu alte cuvinte, spectacolul tratează problema responsabilității artistului în raport cu informația și mijloacele teatrului documentar. Pe toată durata spectacolului autorul se joacă cu mintea spectatorilor, exploatează și deconstruiește prejudecăți, lansează noi piste și provoacă audiența să judece adevărul afirmațiilor, să decidă ce și cât crede, fiind avertizată încă din textul de prezentare asupra componentei documentare. Ficțiunea și adevărul își suprapun vocile în spectacol, se suprapun pentru a lăsa la final câteva întrebări deschise: cât și cum ne folosim de aproapele nostru, și mai ales care e relația corectă între două persoane din lumi incompatibile social. [....] Dincolo de povestea comic-amară, spusă cu simplitate și fără a pretinde vreo clipă că oferă soluții, spectacolul chestionează instrumentul internetului. Poate fi un antidot al singurătății cronice, dar și locul de racolare a viitoarelor victime, unde falsificarea adevărului face posibilă interșanjabilitatea rolurilor între victimă și agresor.

Oana Cristea Grigorescu, Etica surselor în teatrul documentar,
Scena.ro, 17 februarie 2024

Revelația e stabilită: Cosmin Stănilă (Gherase) uimește. E chiar... bătrân... tânărul actor, cu mișcări sacadate, tremur de buze, ticuri imperceptibile, voce tremurată, tonalități ridicate, barbă fumurie, chelie, pantaloni în carouri, papuci de casă, pulover - la vârsta „când te dor genunchii și îți mor prietenii". [...] Personal cred că e un spectacol absolut necesar, un SOS calibrat, infuzat de umor, cu o prestație actoricească sublimă: Cosmin Stănilă construiește în prima parte un rol de compoziție demn de premiile UNITER.

Alexandru Jurcan, Fascinația și putreziciunea virtualului,
Tribuna, nr. 514, 1-15 februarie 2024

Cum s-a îndrăgostit domnul Gherase de Clara Smith este mai mult decât un spectacol. Este o întreagă radiografie a unei societăți consumeriste în care banul devine noua religie, iar sentimentele reale sunt călcate în picioare de niște indivizi a căror umanitate a ajuns o amintire din zona virtualului.

Anca Șugar, Draga stea a vânzării de iluzii,
Tribuna, nr. 514, 1-15 februarie 2024

CAESAR'S LAST LOVE
de Horia Gârbea
director: Tudor Antofie
Opening date: Saturday, October 28 2023

A funny approach to the textual collage proposed by Tudor Antofie, a recent graduate of the Faculty of Theater and Film in Cluj-Napoca. Various fragments from classical texts are assembled so as to foster the general comical quality of the show, of the characters' transparent affairs, which end up exposed. A parodic and subtle game is being played by the famous protagonists, who keep going in and out of character, dizzyingly, with their rhetorical, emphatic or phlegmatic lines from Shakespeare, Delavrancea and even Eugène Ionesco. The latter's famous allusive line "How odd, how strange, what a coincidence!" is deconstructed in an organic, natural manner at the intersection of the actors' lives and roles, in a whirlwind of camouflaged interests and feelings.

Adrian Țion, Collage-theater as general entertainment - Caesar's Last Love,
LiterNet.ro and Făclia, November 2023