News

 Poster gallery

Photo gallery

Video gallery


Teatrul Naţional Cluj-Napoca vă invită la evenimentul dedicat Zilei Culturii Naționale și a poetului național al românilor, Mihai Eminescu, organizat în parteneriat cu Primăria Municipiului Cluj-Napoca și Opera Națională Română, care va avea loc luni, 15 ianuarie 2018, ora 11:00, în  foaier. Veți putea asista la un recital de lieduri și poeme din creația lui Mihai Eminescu susținut de actorii Elena Ivanca și Ruslan Bârlea și de membrii TOA (Transylvanian Opera Academy) - singurul program din România de formare și perfecționare a tinerilor artiști de opera: Diana Gheorghe (invitată), Viktória Cormoș, Andrei Manea (invitat), Andrei Nicoară, Bianca Murariu (pian), regia: Andreea Iacob. Liedurile interpretate sunt compuse pe versurile lui Eminescu: Dorință, Ce te legeni..., Și dacă..., La steaua.... Actorii Elena Ivanca și Ruslan Bârlea vor recita poemele Floarea albastră, Glossă, Ce-ți doresc eu ție, dulce Românie, Gândind la tine, un fragment din Scrisoarea I și vor citi pasaje din corespondența dintre Eminescu și Veronica Micle, dar și versurile scrise de Marin Sorescu, ca omagiu adus „Luceafărului poeziei românești": Trebuiau să poarte un nume.
 

În ambianța somptuoasă a foaierului, acordurile muzicale se vor completa cu poemele rostite într-o îmbinare sonoră menită să încânte auditoriul.


Programul Agenției de bilete

Dragi spectatori, 

 

Dorim să vă aducem la cunoștință faptul că Agenția de Bilete a Teatrului va fi închisă în perioada 24 decembrie 2017 - 2 ianuarie 2018.

  

De asemenea, dorim să vă informăm că, în perioada 22 decembrie 2017 - 2 ianuarie 2018, biletele pentru spectacolele lunii ianuarie pot fi achiziționate exclusiv online, prin intermediul platformei www.biletmaster.ro. Începând cu 3 ianuarie 2018, acestea vor fi disponibile și în Agenția de Bilete.

 

Vă dorim Sărbători Fericite și un An Nou plin de inspirație!



Ada Milea's musical collaboration with the National Theatre of Cluj-Napoca began seven years ago, when director Alexandru Dabija came here with the production of Gellu Naum's I am Florence. Other productions by Alexandru Dabija followed: Sânziana and Pepelea by Vasile Alecsandri, Mein Kampf by George Tabori and Linoleum by the Presniakov Brothers. Then came Apolodor after Gellu Naum and Ubuzdup! by Alfred Jarry, directed by Tompa Gábor. The Island after Gellu Naum enjoyed great success, winning several prizes and superlative acclaim from the public and from critics in the domain. Marina Constantinescu wrote about her unconditional admiration for this performance: "Ada Milea has genius. Just like that. And she does what she wants with our minds...  I stopped (...) on hers and Gellu Namu's Island (...), the melancholy poem about the freedom of the human being, about the Robinson and the Mermaid lying within each of us, about Friday, the Pirate, and Selkirke Grandmas, a poem which hints at each of us' travel towards the centre of the earth. A foam of words, meanings and revelations leading us through waves of boundless fantasy. There we find Ada Milea. There takes shape her stunningly wonderful performance (...) A burst of laughter on the sky of loneliness. Rigour and joy".

 

I took the opportunity of Ada Milea's presence at the production of the concert-performance Švejk in concert after Jaroslav Hašek to ask her some questions about the future premiere.


Eugenia Sarvari:
Ada Milea, you are developing a new collaboration with the National Theatre of Cluj. After getting through Gellu Naum's surrealism, how did you find soldier Švejk's realism?

  

Ada Milea: With Mr. Alexandru Dabija's help. He directed the first part of the book at the Odeon Theatre, and I wrote three songs for that performance. 



The "Lucian Blaga" National Theatre of Cluj-Napoca announces the premiere ŠVEJK IN CONCERT after THE FATEFUL ADVENTURES OF THE GOOD SOLDIER ŠVEJK by Jaroslav Hašek, translated in Romanian by Jean Grosu, which will take place in the Main Hall, Thursday December 21, 2017, from 7.00 p.m.

 

Here's what Ada Milea tells us about the idea of the in-progress performance: "I wanted it to look like a train journey towards the front line, with the possibility of «derailing» from what it seems to be. I chose a few characters and situations, and placed them in the train, even if they got nothing to do with the travel from Hašek's book. I was interested in the different attitudes each one has towards destruction and death. The book (and I hope also the concert) fully exploits the humour of the situations and proves that war is an utter madness with nothing to do with us (unless, of course, it kills us)".