News

 Poster gallery

Photo gallery

Video gallery

Postat pe 02.19.2020
Cu Ada Milea despre noua premieră a Teatrului Național din Cluj-Napoca, UBU ÎN CONCERT
 

Ada Milea a început colaborarea muzicală cu Teatrul Național din Cluj-Napoca în urmă cu nouă ani, cu Florența sunt eu de Gellu Naum și Jules Perahim în regia lui Alexandru Dabija, artista compunând muzica și pentru alte spectacole ale regizorului, montate pe scena Naționalului clujean: Sânziana și Pepelea de Vasile Alecsandri, Mein Kampf de George Tabori și Linoleum de Frații Presniakov. A compus muzica pentru UbuZdup! adaptarea lui Gábor Tompa după Ubu înlănțuit și alte texte de Alfred Jarry. A creat spectacole-concert de mare succes pentru scena clujeană. Apolodor este o „hartă muzicală a călătoriilor pinguinului lui Gellu Naum“, Insula, tot după Gellu Naum, surprinde „noul haz trist din comedia singurătății unui Robinson Crusoe aflat pe o insulă pustie plină de lume!“, spectacolul bucurându-se de un mare succes, a câștigat mai multe premii și aprecieri la superlativ din partea publicului și a criticilor de specialitate. În Švejk în concert după Jaroslav Hašek a interesat-o „atitudinea personajelor în drumul spre prăpăd și moarte“. În Cântece de iarnă pentru toate anotimpurile a încercat „să le amintească oamenilor că bucuria sărbătorilor nu se rezolvă umplând burți și tăind brazi“.

Am încercat să aflăm câteva din gândurile care au stat la baza noului spectacol-concert Ubu în concert după Alfred Jarry și Gábor Tompa (premiera pe 22 februarie 2020, de la ora 19:00), care poartă semnătura Adei Milea adresându-i câteva întrebări legate de viitoarea premieră.

 

În majoritatea spectacolelor-concert pe care le realizați asistăm la o alăturare a umorului cu reflecția serioasă, un fel de joc de-a râsu'-plânsu'. Cum reușiți să le îmbinați atât de măiestru pe cele două?

 

Ada Milea: Mulțumesc! Sunt bucuroasă că se observă asta. Încerc să fac joaca serioasă, fără să anulez jocul sau să-mi bat joc de vreun autor luând-o razna total. Profit de inventivitatea echipei, mă străduiesc să observ când propunerile altora sunt mai bune decât ale mele și să folosim în spectacol ce găsim mai potrivit împreună. 


După ce Dom' Ubu și a sa doamnă și-au refăcut anturajul în închisoare, la Zdup s-au hotărât acum să țină și un concert?

 

A.M.: Concert mișcat minunat de Andrea Gavriliu. Sunt fascinată de modul în care ea conectează mișcarea la gând, situație, sunet și personaje.

 

Există o legătură - nu doar muzicală - între megalomanii gurmanzi de azi și cuplul ubuesc?

 

A.M.: Cred că propunerile noastre misterioase (din interiorul spectacolului) oferă fiecărui spectator libertatea de a imagina legături. Nu am prea mers către gastronomie, ci spre tot felul de alte pofte, din fericire, absurde (pofta de a peria, pofta de a fi sclav...).

 

Material realizat de Eugenia Sarvari

 

 

Înainte de reprezentațiile spectacolului UBU ÎN CONCERT, pe 22 și 23 februarie, începând cu ora 15:00, va fi deschisă publicului o expoziție omagială dedicată memoriei, creației, realizărilor și visurilor artistice ale tinerei scenografe Alexandra Constantin, plecată cu mult prea repede din lumea noastră vizibilă, la doar 31 de ani, în timp ce lucra la scenografia acestui spectacol. Întreaga echipă artistică a Teatrului Național, precum și prietenii, familia și colaboratorii din alte teatre încearcă să o aducă astfel pe Alexandra din nou printre noi, cu prezența ei discretă și caldă, inventivitatea ei fină, creativitatea ei jucăușă, mereu gata să răspundă cerințelor și întrebărilor scenice chiar înainte ca acestea să fie formulate. Foaierul Teatrului Național din Cluj-Napoca vă va împărtăși astfel universul artistic al Alexandrei Constantin, prin desene, schițe, fotografii, machete și instalații.
 

Alexandra Constantin a fost creatoare de costume și decoruri de teatru. A studiat la Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu" din București (2007-2009), la Karlsruhe Institute of Technology (2009-2014) și la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale" din București (2017-2019). A creat scenografii și costume pentru spectacole ale unor teatre din București, Piatra Neamț, Sibiu, Buzău și Cluj-Napoca. A colaborat cu Alexandru Dabija, Radu Afrim, Ada Milea, Adrian Damian, Leta Popescu, Slava Sambris, Bogdan Sărătean, Cristina Giurgea, realizând scenografia spectacolelor: Revizorul (Teatrul Naţional Bucureşti şi UNATC), Planeta viselor pierdute (Teatrul „George Ciprian", Buzău), Amintiri, Sub fiecare pas e o mină neexplodată dintr-un război neterminat cu tine și Alice (Teatrul Tineretului, Piatra Neamţ), Chiritza în concert (Teatrul Naţional Cluj-Napoca), Iubirea la oameni (Teatrul Național „Radu Stanca", Sibiu), ÎmpreLună (Teatrul „Ion Creangă", Bucureşti).