ULTIMA NOAPTE DE DRAGOSTE, ÎNTÂIA NOAPTE DE RĂZBOI
dramatizare de Ada Lupu, după Camil Petrescu
regia: Ada Lupu
Data premierei: joi, 30 aprilie 2015

Nu spun nici cea mai mică noutate. Nici cea mai bună, nici cea mai serioasă, nici cea mai amplă, nici cea mai meşteşugită dramatizare nu poate să surprindă complexitatea epică a romanului-sursă. Pe lângă multe alte motive şi condiţionări, o atare situaţie e determinată de realitatea că timpul epic e complet altfel decât cel dramatic. Care, deşi tridimensional sau poate tocmai de aceea, obligă la opţiuni, renunţări, abrevieri, concentrări, prioritizări. În al doilea rând, atunci când o dramatizare e făcută de una şi aceeaşi persoană cu cea a regizorului viitorului spectacol, e clar că selecţia materialului epic transpus în registru dramatic are în vedere modelul mental al omului de teatru care încearcă să îşi subordoneze literatul. Care vrea să îl supună.

Mircea Morariu, Leneș,
pe adevărul.ro, 20 februarie 2016 și în Teatrul azi nr. 3-4/2016

Naționalul clujean a oferit pe 30 aprilie 2015 o inedită premieră: Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război" - adaptare a unui roman de referință al literaturii române, ce se poate măsura de la egal cu cea universală, în particular cu Marcel Proust - „mentorul creativ" al autorului. Este un act temerar „atacul" textual și regizoral asupra unui scriitor profund analitic spre a-l „vizualiza" și prezenta publicului de teatru. Ada Lupu, cunoscuta regizoare de la TN Timișoara, și-a asumat dificila sarcină dublă.

Eugen Cojocaru, „Camil Petrescu" la Teatrul Național din Cluj,
în Regatul Cuvântului, din 8 iunie 2015,
Revista Steaua, nr. 9/2015 și Luceafărul de dimineață, nr. 6(1060) iunie 2015

Sala Mare a Teatrului Național „Lucian Blaga" din Cluj-Napoca a fost plină ochi joi, 30 aprilie, la premiera spectacolului de teatru Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război, regizat de Ada Lupu. Spectacolul s-a bucurat de un public numeros și nerăbdător să privească povestea romanului lui Camil Petrescu transpusă pe scena Teatrului Național. Așa se face că toate locurile din sală au fost ocupate, existând și persoane care au vizionat spectacolul stând în picioare.

Un decor absolut impresionant, alcătuit din multe oglinzi și un ecran imens pentru proiecții live au reușit să introducă publicul spectator în poveste, câștigându-l încă de la început. La care au fost adăugate costumele absolut spectaculoase ale personajelor romanului, realizate de scenografa Iuliana Vîlsan.

Alexandra Boierean, „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război",
premieră spectaculoasă la Naționalul clujean
,
în Student press, 4 mai 2015

Dificultatea montării rezultă tocmai din faptul că dramatismul nu decurge din acţiunea propriu-zisă, prin nimic spectaculoasă, ci din sondarea abisurilor sufleteşti ale eroului, din urmărirea meandrelor trăirilor acestui „Don Quijote al lucidităţii"(„Atâta luciditate este insuportabilă, e dezgustătoare" spune Ştefan Gheorghidiu). Or, o asemenea radiografie, pentru a fi convingătoare din punct de vedere teatral, presupune mijloace scenice adecvate. Este ceea ce a şi făcut Ada Lupu, care a gândit şi construit unitar întregul spectacol pe suportul unor metafore vizuale de mare expresivitate. Şi trebuie spus de la bun început că Ultima noapte de dragoste...este o demonstraţie de înaltă virtuozitate a felului în care performanţa tehnică (proiecţii, jocuri de lumini, sunet) poate deveni partener fidel al cuvântului rostit expresiv.

Scenografia (Iuliana Vîlsan) este simplificată la maximum, spaţiile de joc fiind delimitate printr-un complex dispozitiv de panouri şi oglinzi care alunecă / glisează  discret şi eficient. Pe suprafaţa acestora, dar, mai ales, pe faldurile unor cortine interioare care coboară în anumite momente ale acţiunii, regizorul a imaginat un sistem de proiecţii (video - Lucian Matei),  expresiv comentariu vizual al acţiunii.

Radu Constantinescu, Camil Petrescu reloaded,
în Ziarul de duminică, 15 oct. 2015

Spectacolul (...) montat de Ada Lupu la Teatrul Național Cluj-Napoca propune o perspectivă prin care fiecare incursiune în trecut a lui Ștefan Gheorghidiu este însoțită de analiza calmă și rece a psihologului. (...) ideea are potențial și permite ca textul camilpetrescian să fie pus în valoare datorită replicilor rostite de acel Gheoghidiu trecut deja prin drama războiului care analizează în retrospectivă (...). (...) viziunea Iulianei Vîlsan se caracterizează prin mobilitate. Panourile de sticlă, perdelele albe, respectiv obiectele de mobilier transparente care servesc drept pânze pentru proiecțiile video realizate de Lucian Matei permit o flexibilitate aparte a spațiului, reflectând atât contexte fizice concrete cum ar fi universitatea sau frontul, cât și imagini abstracte (...), rolul lor fiind acela de a zugrăvi călătoria pe care cei doi (psihologul și pacientul) o fac în tărâmul conștiinței.

Andreea Lupu, Gheorghidiu sub ochii psihologului,
în Teatru românesc, 31 martie 2017

CAMERISTELE
de Jean Genet
regia: István Albu
Data premierei: sâmbătă, 25 aprilie 2015

„Această cumplită şi stranie poveste este trăită pe scena Teatrului Naţional de două mari actriţe, Miriam Cuibus şi Irina Wintze, cărora li se adaugă în rolul Doamnei - Angelica Nicoară. Un trio magnific care pendulează între candoare şi abjecţie pe parcursul unei reprezentaţii de teatru total. Rolurile sunt compuse cu minuţiozitatea artizanului, rigurozitatea interpretării împletindu-se firesc cu improvizaţia şi spontaneitatea.“

Radu Constantinescu, Cameristele sau patologia crimei
în Ziarul de duminică, 7 mai 2015

APOLODOR
după Gellu Naum
spectacol concert de: Ada Milea
Data premierei: sâmbătă, 7 martie 2015

Apolodor e un tonic estetic, un cocteil de forță imaginativă, emoție și energie. De calitate premium. Precum Cartea care l-a inspirat, spectacolul Naționalului clujean e, sub aparența jovialității ludice și a umorului suav, o modalitate de a privi atent lumea înconjurătoare, în încercarea de a o desluși cât mai bine. Deja „mi-e dor, mi-e dor, mi-e doooor" de show-ul cu Apolodor!“

Oltița Cîntec, Inventivitate ludică,
în Suplimentul de Cultură.ro, nr.475, 16.03.2015

„În interpretarea lui Dragoş Pop, Apolodor este cu adevărat eroul principal al spectacolului, cel care controlează sala de la prima apariţie. Interacţiunea cu publicul este exemplară, secvenţe semnificative din spectacol derulând-se interactiv, sub bagheta magică a actorului. Practic, versurile lui Gellu Naum sunt doar pretextul pentru o grandioasă improvizaţie pe temă dată. Asistăm, de fapt, la un spectacol de stand-up comedy unde, sub masca seriozităţii şi a candorii, cu umor subtil şi glume de bună calitate, care nu alunecă nici un moment în vulgaritate, actorul construieşe un personaj fabulous.“

Radu Constantinescu, Gellu Naum - superstar,
în ZF - Ziarul de Duminică, joi, 19 martie 2015