Arhiva de cronici

 Arhivă de afişe

Galerie foto

Galerie video

APOLODOR
după Gellu Naum
spectacol concert de: Ada Milea
Data premierei: sâmbătă, 7 martie 2015

Apolodor e un tonic estetic, un cocteil de forță imaginativă, emoție și energie. De calitate premium. Precum Cartea care l-a inspirat, spectacolul Naționalului clujean e, sub aparența jovialității ludice și a umorului suav, o modalitate de a privi atent lumea înconjurătoare, în încercarea de a o desluși cât mai bine. Deja „mi-e dor, mi-e dor, mi-e doooor" de show-ul cu Apolodor!“

Oltița Cîntec, Inventivitate ludică,
în Suplimentul de Cultură.ro, nr.475, 16.03.2015

 



„În interpretarea lui Dragoş Pop, Apolodor este cu adevărat eroul principal al spectacolului, cel care controlează sala de la prima apariţie. Interacţiunea cu publicul este exemplară, secvenţe semnificative din spectacol derulând-se interactiv, sub bagheta magică a actorului. Practic, versurile lui Gellu Naum sunt doar pretextul pentru o grandioasă improvizaţie pe temă dată. Asistăm, de fapt, la un spectacol de stand-up comedy unde, sub masca seriozităţii şi a candorii, cu umor subtil şi glume de bună calitate, care nu alunecă nici un moment în vulgaritate, actorul construieşe un personaj fabulous.“
 

                                    Radu Constantinescu, Gellu Naum - superstar,
în ZF - Ziarul de Duminică, joi, 19 martie 2015

 


12 OAMENI FURIOȘI
de Reginald Rose
regia: Tudor Lucanu
Data premierei: sâmbătă, 28 februarie 2015

„Spectacolul are ritm cinematografic şi o plastică a mişcării amintind de atributele dansului modern. Întreaga trupă joacă frenetic, dar cu exactitatea unui ceasornic, deşi la diapazonuri diferite.“


Radu Constantinescu, 12 furioși magnifici, în Ziarul de duminică,

supliment al Ziarului Financiar, 5 martie 2015
 


 

„Spiritul piesei rezistă, splendid și tonic, într-un spectacol care trebuie să rămână în repertoriul Naționalului ca un etalon de dramaturgie organic inserată în social.“

 

Horațiu Damian, 12 oameni care ezită,
în Agerkult din 5 martie 2015
 


 

„În cadrul programului Teatru - forum, iniţiat de Naţionalul clujean cu acest spectacol, n-ar fi lipsită de interes o prelungire a dezbaterilor de pe scenă în sală, eventual, după reprezentaţie.“

Adrian Țion, Logică și prejudecată - 12 oameni furioși,
în Agenda LiterNet.ro, martie 2015

 


Judecarea cazului de omor al unui tânăr care şi-a ucis tatăl în condiţii neelucidate, prilejuieşte celor 12 juraţi de diferite provenienţe, potrivit legislaţiei americane  o dezbatere care se tensionează pe parcurs. Pentru că de la momentul întâlnirii când lucrurile păreau clare în favoarea condamnării şi până la achitarea decisă în final, argumentele  vinovăţiei cad unul după altul. Provocarea acestei re-judecări vine din partea unui tânăr,  care el însuşi are la activ o experienţă similară şi se adresează pe măsură ce trebuie să ridice mâna la vot fiecăruia dintre participanţii la judecată expuşi astfel unui examen de conştiinţă.   Biografiile personale aduse drept argument  scot la iveală volatilitatea ideii de dreptate, iar reconstituirea faptelor la care se ajunge indică subiectivism la unii, superficialitate sau necunoaştere la alţii. Iată , în concluzie cât de uşor pot fi distruse vieţi, destine, şi ce fragilă e linia de demarcaţie dintre guilty şi not guilty, problemă veche dar mai ales nouă pentru că zeiţa dreptăţii  tot legată la ochi a rămas. Tânărul regizor Tudor Lucan a fost ispitit cred alegând textul  de  structura lui dramatică închegată şi mai ales de soliditatea rolurilor având de unde alege din bogata trupă  clujeană 12 actori corespunzători.    De la seniorul Cornel Răileanu care impresionează prin ţinuta sobră, aristocrată, dominată de calm şi echilibru cu ştiinţa gestionării reacţiilor cu şi fără vorbe până la impetuosul Cristian Grosu care ameninţă să strice armonia raţională a argumentelor cu precipitarea impulsivă a jocului, de la seninătatea şi puterea de convingere cu care Matei Rotaru îl înzestrează pe tânărul desemnat de autor să declanşeze procesul şi până la pragmatismul omului de afaceri portretizat exact de Ionuţ Caras, de la sentimentalul Ruslan Bârlea la atenţia reflexivă a lui Ovidiu Crişan căruia îi opune precipitarea, dinamismul său Cătălin Herlo, tabloul completat de Emanuel Petrean, Doru Bordea, Petre Băcioiu, Cătălin Codreanu e imaginea însăşi a societăţii cu posibilele atitudini de care depinde  aici chestiunea vitală a unei sentinţe de condamnare.   Dezbaterea e condusă cu mână sigură de regizor şi chiar dacă derapează uneori din cauza falsetului unor acute  are în cele din urmă darul esenţial al asumării. Decorul lui Adrian Damian descrie un spaţiu aulic definitoriu pentru caracterul de for public al problemei puse , cu o metaforă dominantă , respectiv desenul sub forma tablei de şah din paviment. În plus e ofertant pentru desfăşurarea strategiilor de mişcare ale spectacolului contribuind la succesul reprezentaţiei. Cum filmarea s-a produs la o reprezentaţie cu public în sala istorică a naţionalului centenar am fost surprinsă să constat reacţiile nepotrivite ale unui public dornic să se amuze şi deci râzând cu şi fără rost. 

Un articol de Doina Papp, Adevărul - Blogguri, 2 martie 2021
Oameni furioşi şi Cartofori pe scena Naţionalului din Cluj


AGNUS DEI
de John Pielmeier
regia: Cătălin Bocîrnea
Data premierei: vineri, 20 februarie 2015

„E o piesă reușită, din toate punctele de vedere (...). Reprezentația are o distribuție de excepție, cu trei actrițe a căror imagine și gestică teatrală se potrivesc perfect  cu rolul jucat în această piesă: Alexandra Tarce, interpretând tânăra călugăriță cu deviații mistice și accente de cruntă nebunie - hiperbolizate chiar prin fizionomia acestei actrițe, ai cărei ochi mari și privire de copilă naivă și traumatizată, dau forță tragică întregului spectacol; Miriam Cuibus, în rolul Maicii superioare a mănăstirii, o ,,avocată" și-n același timp o complice a tinerei ce se presupune că și-ar fi ucis copilul, și Irina Wintze, ce, prin eleganța-i specifică și imaginea cumva rece pe care o inspiră, a profesionistei detașate, întruchipează perfect medicul psihiatru, ce caută să deslușească ițele complicate ale poveștii mistice de viață și de moarte, petrecută în cadrul monahal.“

 

Florin Moldovan, Agnus Dei - o piesă „horror" la Teatrul Național Cluj,
în Ziar de Cluj, 4 mai 2015