SWING
un spectacol de: Vava Ștefănescu
Data premierei: vineri, 1 noiembrie 2013

„Se aud cuvinte, poate legate de iubire, de destin, de moarte, de bucurie, de liniște... Dar ce contează, dacă aici, suspendată între cer și pământ, Vava ne duce cu ea în lumea netăgăduit de frumoasă a visării?

Poate e riscant să faci ce a făcut Vava. A ales să-și pună o piedică imensă, în spațiul stâmt al unui leagăn. Dar oare a ales întâmplător leagănul? Nu cred, știind cât de mult și de profund își gândește ea fiecare spectacol, fiecare mișcare din spectacol. Așa se face că, privind-o, nu ai nicidecum senzația că, optând pentru acest spațiu insolit, și-a tăiat aripile, ci, dimpotrivă, că a devenit un înger: un înger care zboară, cu visele ei cu tot, spre înaltul cerului.“

Elisabeta Pop, Vava între cer și pământ, în Teatrul azi, nr. 4-5-6/2015

SÂNZIANA ȘI PEPELEA
de Vasile Alecsandri
regia: Alexandru Dabija
Data premierei: 6 octombrie 2013

„Nimic nu e la voia întâmplării în spectacol, totul conotează rapid şi eficient, în acelaşi timp polemic şi tandru, neiertător şi hazliu, oglindă inteligentă a unei realităţi aşa cum este (şi nu vi se pare) de pe când se potcoveau puricii etc... Cortegiul babelor, popii duşi într-ale vinului şi ale lumeştilor, cuplul îndrăgostit şi cu picioarele pe pământul îndrăznelii, în pofida capului ascuns în nori mai degrabă de amorul modelului (Anca Hanu şi Matei Rotaru), Zmeul (excepţional, Ionuţ Caras!) & Co., totul oferă o canavaua pe care se brodează, din care se ivesc metehne de-ale locului, păcătoşenii balcanice de dinainte de Burebista ori Menelau, tare longevive cât istoria.“

Doru Mareş, Timişoara 2014 - Timpul 1,
în revista Teatrul azi nr.10-11-12/2014

„Nu e greşit / incult / derizoriu că râdem la un spectacol de divertisment şi mică "adâncime", cum e Sânziana şi Pepelea. Miza asumată e de bună dispoziţie, de mers acasă cu zâmbetul pe buze după acest show care nu exclude bâlciul şi mica maimuţăreală. Printre râsete, scopul spectacolului e să ne strecoare în minte şi câteva gânduri mai serioase despre moravuri, excese, despre raportul între valoarea trecutului şi valoarea prezentului, despre iubire, familie, politică.“

Florin-Rareş Tileagă, Dabija, avocatul poveştii - Sânziana şi Pepelea la FNT, 2014,
în Agenda LiterNet.ro, 2.11.2014

Sînziana şi Pepelea, un text cu mare potenţial, dar care, în acelaşi timp, poate rămîne foarte uşor blocat într-o cheie vetustă, capătă, în varianta lui Alexandru Dabija, o prospeţime binevenită şi neaşteptată, făcînd saltul în prezent fără sincope sau disonanţe. Basmul lui Vasile Alecsandri este reinventat firesc, transformat într-o grande histoire a lumii contemporane, cu frumuseţea şi carenţele ei inerente, cu ipocrizia, dar şi cu aspiraţia spre frumos.“

Silvia Dumitrache, Mari clasici, reinventaţi prin ludic,

în Observator cultural, nr.489 (747) 6-12 noiembrie 2014

„Ne-am fi așteptat la o „actualizare" în forță a temei, a personajelor, dar regizorul n-a vrut ori nu a găsit „butonul" cu funcția respectivă... Dacă Alecsandri și marea pleiadă de gânditori și creatori români văd sacrul și măreția miturilor, a basmelor și personajelor autohtone, Dabija merge pe linia impusă de Caragiale - „văd enorm și simt monstruos", continuată în ultimul timp de Lucian Pintilie, ce se rezumă la caricatural, derizoriu și rizibil în lumea românească.“

Eugen Cojocaru, „Sânziana și Pepelea", ca Broadway à la Balcani,

în Luceafărul de dimineață, nr. 2 (1056), februarie 2015

În viziunea regizorului, Sânziana şi Pepelea nu rămâne un simplu basm pentru copii, ci este citit în cheie modernă, care se adresează în primul rând adulţilor, valorificând satira politică deghizată abil în ficţiune. (...) „Ţinta spectacolului este în primul rând să binedispună", a declarat Alexandru Dabija. Ei bine, regizorul poate fi mulţumit. La ieşirea din sală, toată lumea fredona partiturile celor două compozitoare.“

Radu Constatinescu, Sânziana, Pepelea şi Dabija,
în Ziarul de duminică, 4 iulie 2013

O Sînziană cîntăreaţă şi un Pepelea interpret la cimpoi, într-un amalgam de situaţii mustind de umor savuros şi de reală plăcere a jocului indusă actorilor - iată marca regizorului Alexandru Dabija. Iar trupa, ei bine, trupa se prinde admirabil în acest  joc al convenţiilor, construind un spectacol în mişcare, brodat pe sonorităţi de mare efect şi momente coregrafice asemenea. Clasic şi modern, basm, feerie şi alegorie, mitologie şi eresuri şi mult umor de cea mai bună calitate.

Michaela Bocu, Invitaţiile Naţionalului: Sînziana şi Pepelea,
în ziarul Făclia, din 24 septembrie 2013

„[Avanpremiera], cu care s-a încheiat stagiunea trecută în iulie, se intitulează „Sînziana şi Pepelea" (...) Cine altcineva putea semna regia la spectacol decît ...Alexandru Dabija, acest homo ludens pe care eu mi-l imaginez, uneori, încălțat în opinci și cu joben pe cap, învîrtind, într-o mînă, un vreasc pe post de baston magic?! (asta mi se întîmplă atunci cînd îi permit imaginației să zburde fără ezitări, fără cenzură) iar în cealaltă săltînd un ou, deloc dogmatic.“

Radu Ţuculescu, Sfârşitul şi începutul stagiunii Teatrului Naţional clujean,
în ziarul Transilvania reporter, nr.411, marţi, 24 septembrie 2013

„Dabija râde de tot şi de toate. De bigotism şi de gura satului, de rugăciuni şi de mătănii în exces, de răutate, de prostie, de urâţenie trupească şi sufletească, de îngâmfare şi de supralicitatea forţei fizice. Celebrează inteligenţa şi omagiază iubirea care învinge. Ne spune o poveste cu un băiat care iubeşte o fată, despre un tânăr frumos care face orice spre a se putea căsători cu o fată asemenea, care e ajutat de oameni, de natură, de fabulos, de supranatural, de şansă. Dabija râde şi vrea să ne împărtăşească şi nouă râsul lui, asociindu-şi demersului său regizoral profesionişti unul şi unul, unul mai performant decât altul.“

Mircea Morariu, Generosul Alexandru Dabija,
în Teatrul azi nr.11-12/2013 și Familia, seria V, an 49 nr. 11-12/2013

Sânziana și Pepelea, în regia lui Alexandru Dabija de la Teatrul Național „Lucian Blaga" (...) se anunță ca un succes de pro­porții. O montare inovatoare care duce mai departe satira clasicului Alecsandri, țintind vicii naționale care ne bântuie și azi, făcând buimăceala noastră levantină nu doar simpatică, ci și înfricoșătoare când vine vorba despre poporul care ames­tecă credința cu superstiția, șmecheria cu is­te­țimea, lenea cu poezia și vinul cu apa.“

Doina Papp, Întâlnirile internaţionale de la Cluj,
în Revista 22, 5.11.2013

„Regizorul Alexandru Dabija rescrie scenic feeria și aduce în prim-plan, prin personajele care aparțin folclorului românesc - la Alecsandri, plasate într-o atmosferă comic-parodică - aspecte legate de mentalități contemporane, dar cu rădăcini într-un corpus cultural arhaic, popular. În spectacol, este satirizat cu accente grotesc-comice un fatalism românesc răspândit din individ în individ, până ce ajunge să contamineze și structurile și instituțiile sociale.“

Crenguţa Manea, Istoriile subiective ale unui spectator uşor de fermecat,
în Revista Teatrală Radio, 9 iunie 2014

„Nimic nu e la voia întâmplării în spectacol, totul conotează rapid şi eficient, în acelaşi timp polemic şi tandru, neiertător şi hazliu, oglindă inteligentă a unei realităţi aşa cum este (şi nu vi se pare) de pe când se potcoveau puricii etc... Cortegiul babelor, popii duşi într-ale vinului şi ale lumeştilor, cuplul îndrăgostit şi cu picioarele pe pământul îndrăznelii, în pofida capului ascuns în nori mai degrabă de amorul modelului (...) totul oferă o canavaua pe care se brodează, din care se ivesc metehne de-ale locului, păcătoşenii balcanice de dinainte de Burebista ori Menelau, tare longevive cât istoria.“

Doru Mareş, Timişoara 2014 - Timpul 1,
în revista Teatrul azi nr.10-11-12/2014

Sînziana şi Pepelea (...) capătă, în varianta lui Alexandru Dabija, o prospeţime binevenită şi neaşteptată, făcînd saltul în prezent fără sincope sau disonanţe. Basmul lui Vasile Alecsandri este reinventat firesc, transformat într-o grande histoire a lumii contemporane, cu frumuseţea şi carenţele ei inerente, cu ipocrizia, dar şi cu aspiraţia spre frumos.“

Cu scopul declarat de a distra şi cu cel implicit de a se distra, Alexandru Dabija (având-o ca asistent de regie pe Leta Popescu) s-a jucat de-a Sânziana şi Pepelea la Naţionalul din Cluj. Joacă şi joc în acelaşi timp, pentru că montarea de faţă, aşa zglobie şi plină de imaginaţie, în care regizorul declanşează o adevărată nebunie a asocierilor şi ideilor năstruşnice, se supune, în acelaşi timp, şi unor reguli implicite care îi stabilesc traseul şi îi dau coerenţă şi direcţie clară.

Mircea Sorin Rusu, Sânziana, Pepela, Ivan și Dabija - Sânziana și Pepelea și Absolut!,
pe LiterNet.ro, 16.01. 2015

Povestea lui Dabija pusă în scenă la TN Cluj este un basm muzical cu calități de operetă, care reușește să poarte cu succes eticheta "feerie națională", să fie în același timp contemporan și fidel originalului, să fie parodie (cu accent pe i), comedie, satiră, musical, teatru social și scenă bufă.

Cristina Petrescu, Sânziana și Pepelea, feerie națională de Alecsandri și Dabija,
pe Bookaholic.ro, 4 nov.2014

TRILOGIA AURELIU MANEA
de Aureliu Manea
regia: Gábor Tompa
Data premierei: sâmbătă, 5 octombrie 2013

„Colaborarea dintre Andras Visky (scenariu) şi Gábor Tompa (regie) a dus la închegarea scrierilor lui Manea într-un spectacol unitar, desfăşurat în etape construite pe nucleele celor trei texte iniţiale: Penelopa rămâne îngândurată, Repetiţia de teatru şi Zâna de la răsărit. Locul întâlnirii personajelor are aspect decrepit: un zid spart, în ruină, o uşă hodorogită, mai multe scaune în jurul unei mese de cantină.“

Adrian Ţion, Nuclee arhetipale în Trilogia Aureliu Manea,
în Agenda LiterNet.ro, 23 nov.2014

„Cel mai mult se livrează pe sine Manea în Repetiția de teatru, plasată de Tompa Gábor în centrul spectacolului, ca o ars poetica ce ține de balansul între polaritățile nebuniei, un soi de iluminare discretă ce îți permite să întrezărești marginile întunecoase ale drumului. (...) Sunt convins că de acum încolo, mi-l voi reprezenta pe Aureliu Manea ca pe unul dintre locatarii acestui apăsător spectacol al lui Tompa Gábor: un practician al suferinței, un Iov pe care Dumnezeu încă nu l-a auzit, un eseist al singurătății.“

Călin Ciobotari, Un spectacol necesar...,

în Teatrul azi nr. 1-2-3/2015, pp. 132-135

„Înscenată cu acurateţe, care e limpede un semn de omagiu al lui Gabor Tompa faţă de „regizorul-vizionar", interpretată dedicat, dar şi poznaş, cum cred că i-ar plăcea lui Manea, de nişte actori care, se  vede, au aderat necondiţionat la „teza" sa dramatică, Trilogia... de la Naţional e mai mult decît un meritoriu gest de recuperare culturală şi reverenţă faţă de un teatrator de geniu. E şi descoperirea unui dramaturg care ar merita să figureze în bibliografia oricărui curs de scriere creativă. Un literat fin şi un scriitor cu simţ scenic, deopotrivă.“

Claudiu Groza, Rică ştie să le zică sau Descoperirea unui dramaturg,

în revista Tribuna, nr.265, anul XII, 16-30 sept.2013

„Superb moment, grav dar cu zîmbetul lipit de buze, ca și cum toată lumea ar știi că este doar o joacă, dar nu are curajul să o recunoască. (...) Aureliu Manea are un umor extrem de subtil dar și un absurd „la zi", iar Tompa i-a descifrat textele într-o cheie rafinat-ironică, știind să ocolească orice capcană care l-ar fi împins în melodramatic ori, mai rău, într-o caraghioasă ipostază de guru care dă lecții filozofico-meditative! Un teatru „mortal" construit pe un text impecabil.“

„Spectacolul lui [al lui Tompa Gábor] are acea simplitate... complicată, complexă, care nu dezvăluie totul dintr-o dată, lăsând loc unor mici ambiguităţi care lasă, la rândul lor, întrebări fără răspuns. A descoperit, cum singur mărturiseşte, logica lor specială, căreia i-a găsit apoi „traducerea" în limbajul scenei... Admirabil acest mod de a părea că laşi lucrurile la jumătate, dar o faci cu bună ştiinţă, întinzând o capcană cititorului şi spectatorului pe care, astfel, îl ridici cumva la rangul tău de gândire... şi laşi totuşi atît de necesarul loc misterului şi magiei...“

Elisabeta Pop, Trilogia Aureliu Manea sau Fanatismul vieţii necheltuite...,

în Teatrul azi, nr.11-12/2013

„Spectacolul lui Tompa Gábor [este] o operaţie de retraducere. Şi de repunere a pieselor lui Manea într-o nouă logică. Spre a face posibilă retraducerea, regizorul a făcut apel la constantul lui colaborator Visky András, semnatarul unei dramaturgii suple, esenţializate care a contribuit ca Trilogia Manea să fie un spectacol despre jocul de-a teatrul, dar şi o analiză serioasă a ideii de teatru. Un spectacol despre căutare şi descoperire, o descoperire parţială, poate chiar iluzorie, despre libertate şi claustrare, despre limitele neclare ale normalităţii, despre inefabil şi concret, despre realitate şi visare.“

Mircea Morariu, O operaţie de retraducere,
în adevărul.ro, 11 nov. 2013

„Un spectacol inedit, tulburător despre Aureliu Manea și universul lui, realizat de către Tompa Gá­bor (...) evocă lu­mea stranie de fantasme în care trăiește încarcerat artistul al cărui demon creator și devorator l-a răpit lumii reale. Spațiul Studioului Euphorion, cu pereții lui reci, de piatră s-a dovedit ideal pentru acest spec­tacol al răsucirilor lăuntrice...“

în Revista 22, 5.11.2013

Impresia lăsată de adaptarea făcută de Gábor Tompa - după dramaturgia colaboratorului său András Visky - este că avem de-a face cu trei bijuterii dramatice, montate perfect într-o piesă unitară, sclipitoare chiar.

Trilogia Aureliu Manea,
în Teatrul românesc, 10 martie 2017